Intreprinzatorii romani au probleme de fiscalitate excesiva, competitivitate si productivitate scazuta, acces dificil la resurse, in special la finantare.

In conditiile apropiatei integrari in Uniunea Europeana, deficitul de competitivitate se transpune in pierderea pietei interne. Presedintele Agentiei Nationale pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii, Eugen Ovidiu Chirovici, sustine ca acest fenomen, deja prezent, se va accentua in perioada urmatoare.

Daca statisticile comparative cu UE -19 arata ca din punct de vedere al ponderii IMM-urilor in total intreprinderi (99 la suta), al numarului de salariati IMM in total economie (54 la suta fata de 69 la suta in UE) ne-am apropiat de media europeana, discrepantele sunt inca majore ca cifra de afaceri (de sase ori mai mare in UE), ca valoare adaugata pe salariat IMM (de zece ori mai mare in UE),

sau ca procent al exporturilor in cifra de afaceri (de trei ori mai mare in UE). "Sectorul IMM, care angajeaza 60 la suta din forta de munca e departe de a fi competitiv. Nu trebuie sa fim preocupati de expansiune, ci de pastrarea pietei interne", a declarat seful ANIMMC, la lansarea Cartei Albe a IMM-urilor, o analiza anuala a fenomenului antreprenorial romanesc.

La a treia editie, Cartea Alba a reunit, pentru prima data, co-autori in analiza aceluiasi fenomen, patronatul si organizatia guvernamentala respectiva. Ovidiu Nicolescu, prese-din-tele Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii, apreciaza ca desi s-au inregistrat evolutii pozitive, exista probleme care s-au accentuat.

De exemplu, in ultimii ani, Bucurestiul si-a crescut ponderea la o treime din productia nationala, iar discrepantele regionale s-au accentuat. Un sondaj realizat recent de CNIPMMR pe 1.400 de intreprinzatori arata ca daca principalele dificultati sunt fiscalitatea excesiva, birocratia si accesul dificil la finantare.

Suntem inca departe de integrarea europeana a IMM-urilor, de vreme ce 60 la suta din repondenti produc numai pentru piata locala si numai 12 la suta vizeaza piata europeana. Cele mai multe firme la mia de locuitori sunt in Bucuresti (46), Cluj (31), Brasov (28), Bihor si Constanta, iar cele mai putine in Calarasi (13), Giurgiu(12), Dambovita, Botosani si Vaslui (9,6).

Aproape 60 la suta din initiatorii unei noi afaceri au pana in 39 de ani, iar barbatii sunt preponderenti ca intreprinzatori (66 la suta). Fata de anul 2001 s-a redus ponderea comerciantilor cu amanuntul, de la 44 la suta la 37 la suta, in schimb a crescut ponderea IMM-urilor din constructii, transporturi, servicii pentru intreprinderi.