Suntem foarte departe de ceea ce inseamna a fi competitivi pe piata europeana, a spus, ieri, Eugen Ovidiu Chirovici, presedintele Agentiei Nationale pentru IMM si Cooperatie (ANIMMC), la lansarea editiei din acest an a „Cartei Albe a IMM-urilor".

Seful ANIMMC a mai spus ca problema cea mai mare a intreprinzatorilor romani ramane cea a productivitatii. „Cifrele care sunt in Cartea Alba sunt ingrijoratoare, in comparatie cu media europeana.

Astfel, cifra de afaceri, profitul si productivitatea muncii se mentin la niveluri reduse fata de cele din UE, astfel incat sectorul IMM romanesc este departe de a fi competitiv la nivelul integrarii.

Romanii ar trebui sa se gandeasca la faptul ca o reala competitie nu va veni doar din interiorul UE, ci – exemplul cel mai la indemana este cel al pietei textilelor - si din afara lui.

Acolo unde productivitatea este redusa, competitia isi stabileste foarte repede invingatorul, iar cel invins va iesi de pe piata", a mai spus Chirovici.

La randul sau, Ovidiu Nicolescu, presedintele Consiliului National al IMM, a spus ca editia din acest an a „Cartii Albe a IMM-urilor" este una care se remarca prin rigoare si analiza. „Avem date structurale, de bilant si o prelucrare a unei anchete recente, la nivel national.

Din datele rezultate, putem remarca atat elemente care sa ne motiveze optimismul, dar si slabiciuni de sistem pe care trebuie sa le contracaram", a spus Nicolescu.

„Eu nu cred ca intreprinzatorul roman are teama de competitie. Stie ca are ce oferi si ca, oferind, primeste dreptul de a pretinde ceva in schimb. Or, la acest capitol, statul sta prost.

Cu doar 0,2 la suta din PIB alocati IMM-urilor – si acestia doar pe hartie - nu poti pretinde sa ai un sector puternic al intreprinzatorilor", a spus si senatorul UDMR Attila Verestoy, prezent la lansare in calitate de om de afaceri.

Potrivit datelor finale publicate in Cartea Alba – care are circa 500 de pagini - aproape 50 la suta din intreprinzatorii romani apreciaza ca evolutia mediului de afaceri din 2005 este stanjenitoare pentru performantele acestora, iar un sfert dintre IMM-uri considera ca integrarea in UE este „o amenintare majora".

Cu toate acestea, potrivit unui sondaj realizat de Consiliul pentru IMM, majoritatea firmelor mici anticipeaza pentru acest an o crestere a profitului, comparativ cu anul trecut, pe fondul majorarii volumului fizic al vanzarilor.

In ce priveste problemele reclamate de intreprinzatori, Chirovici sustine ca la loc de frunte se afla scaderea cererii interne.

Seful Agentiei pentru IMM sustine ca reducerea cererii interne nu se datoreaza scaderii puterii de cumparare, ci faptului ca firmele romanesti au inceput sa piarda cote de piata in favoarea produselor de import. „Firmele romanesti au o problema cu competitivitatea pe piata autohtona.

Ele sunt preocupate de calitate doar pentru produsele destinate exportului. Acest fenomen se va accentua daca intreprinzatorii nu inteleg ca trebuie sa fie competitivi si pe piata interna, nu doar pe cea externa", a precizat Chirovici.

Printre dificultatile de care se lovesc in activitatea curenta, IMM-urile au mai indicat fiscalitatea excesiva –peste 68 la suta dintre companii, birocratia - peste 66 la suta, accesul redus la credite – 42 la suta si intarzierea in plata facturilor - 41 la suta.

Din sondajul efectuat mai reiese si faptul ca cele mai multe firme romanesti – aproape 87 la suta dintre intervievati – se orienteaza spre piata interna, doar 12 la suta dintre companii vizand piata UE.