Ati votat vreodata un candidat pentru ca sondajele il dadeau favorit intr-o competitie electorala? Sau i-ati dat o mana de ajutor pentru ca parea ca pierde? Ati fost o victima a sondajelor de opinie. Forta lor de manipulare a fost intoarsa pe toate fetele de sociologi si politicieni la o dezbatere a Jurnalului National.

Scandalul legat de ultimul sondaj Gallup, dat publicitatii de SAR in urma cu doua saptamani, a fost un bun motiv pentru Jurnalul National de a organiza, impreuna cu Asociatia Romana de Sociologie, la initiativa reprezentantilor CURS, Dorel Abraham si Sebastian Lazaroiu, o dezbatere despre sondajele de opinie, in special cele politice.

De o parte, politicienii, de cealalta parte, sociologii, la mijloc, analistii. Asa s-au grupat marti seara taberele "combatante" in jurul mesei din elegantul salon al Casei Capsa, gazda obisnuita a dezbaterilor organizate de Jurnalul National.

Sunt tentati politicienii sa masluiasca sondajele de opinie? Aceste "barometre" ale influentei si succesului politic ne pot ghida votul? Este nevoie de un for al specialistilor in sociologie care sa valideze sondajele sau, din contra, sa ia atitudine cand apar derapaje de la deontologie? Cam la aceste intrebari au incercat sa raspunda invitatii de la Capsa.

La prima intrebare, raspunsul a fost categoric DA. L-a dat chiar senatorul liberal Paul Pacuraru, fost membru al echipei de campanie al Aliantei PNL-PD, din 2004. "Am participat la discutii in care politicenii masluiau rezultatele sondajelor.

Nu mai punem doua, trei procente pe ici pe colo? In acea sedinta, una dintre persoanele decidente s-a impotrivit si nu s-a mai modificat sondajul", a marturisit Pacuraru "secretul lui Polichinelle". Confirmat si de directorul CURS, Sebastian Lazaroiu. "Stiu despre ce este vorba.

Am fost intrebati daca au voie sa modifice sondajul si am spus categoric nu", a povestit Lazaroiu, indicand astfel si faptul ca era vorba despre un sondaj CURS.

MANIPULARE SAU PERSUASIUNE? Sondajele ne pot influenta votul? Daca nu, atunci de ce ar mai fi tentati politicienii sa le masluiasca. Aici, parerile au fost impartite. Profesorul Bogdan Teodorescu a fost categoric. Indiferent daca ii spunem manipulare sau persuasiune, un sondaj ne influenteaza comportamentul electoral.

"Sondajul este Dumnezeu: ne da calea si modalitatea", a declarat transant Teodorescu, dupa care a explicat: "Un votant care afla ca nu este singurul votant al unui partid e mult mai determinat sa voteze partidul respectiv. Un sondaj este astfel o sursa maxima de manipulare, chiar daca este facut corect".

Teodorescu a fost contrazis de presedintele executiv al PD, Adriean Videanu, care a sustinut, argumentand cu propria experienta, ca sondajele nu influenteaza electoratul. Cu argumentele specialistului a venit insa profesorul Septimiu Chelcea. A admis ca exista un fenomen de regrupare a electoratului in jurul invingatorului, dar, in masura egala, si in jurul invinsului.

Studiile americane au aratat ca, in SUA, efectul de regrupare in jurul invingatorului ajunge pana la 8% din electorat, dar lucrurile se petrec in mod diferit de la o societate la alta. In medie, 5% din voturi sunt redirectionate datorita cunoasterii sondajelor de opinie, dar si aici lucrurile difera, daca este vorba de candidatii la Presedintie, de un partid sau de o situatie abstracta.

CONTROL. Daca pe diferite subiecte au iesit scantei intre participanti, toti au fost insa de acord ca este nevoie de un for al specialistilor in sociologie care sa verifice piata sondajelor. Credibilitatea breslei ar fi astfel aparata, iar opinia publica ar suspecta mai putin intentii de manipulare.

Melania Bortun, reprezentant al Institutului Data Media, a rezumat si misiunea pe care ar trebui sa o aiba un astfel de for: sa valideze un sondaj de la cercetare pana la modul in care este facuta comunicarea datelor.

CAZUL SAR

Sondajul Gallup, comandat de SAR, care a facut valuri acum doua saptamani, a fost disecat de specialisti, care au gasit vinovat chiar institutul care a efectuat cercetarea pentru neconcordantele aparute. "Responsabil pentru metodologia folosita este institutul de cercetare. Clientul nu poate impune metodologia, ca nu are competenta sociologica. Institutul a aruncat vina asupra clientului.

Or, SAR este chiar o victima a acestui scandal, nu doar a propriei incompetente, dar si a institutului, pentru ca el are competenta in sondaje", a fost de parere Sebastian Lazaroiu, directorul CURS. "E ca si cum ai merge la doctor pentru un chiuretaj si i-ai spune medicului cum sa ti-l faca", a intervenit plastic Ion Cristoiu.

Participantii la dezbatere au cazut de acord ca Gallup trebuia sa reactioneze primul imediat ce datele au fost date publicitatii si nu dupa trei zile, doar pentru ca a fost solicitat.