Mihail Vartosu a initiat principalele organizatii ale industriei publicitatii, este un foarte bun diplomat si are o voce influenta in domeniu. Seful Grey Romania vorbeste despre trecerea de la statutul de "lucrator cu munca politica" inainte de ‘89 la cariera de om de publicitate. Mihail Vartosu, patriarhul publicitatii romanesti? Sa vedem...

Capital: Grey Worldwide Romania obtine o diploma la Camera de Comert. In acelasi timp, campaniile lui Leo Burnett si McCann sunt finaliste la Portoroz. Ati fi preferat sa fie viceversa?

Mihail Vartosu: N-o sa va raspund direct la intrebare, pentru ca, dintr-un demers jurnalistic pe care-l inteleg foarte bine, dvs. vreti sa opuneti doua lucruri: eficienta in comunicare si management, pe de o parte, si creativitatea de festival, pe de alta parte.

Capital: si nu v-ati fi dorit sa fiti acolo, in finala de la Portoroz?

Mihail Vartosu: Da, mi-as fi dorit. Dar topul Camerei de Comert constata o eficienta in managementul unei unitati. Este o nota foarte buna data oamenilor din agentie, clientilor nostri care ne-au platit bine si managerului. Noi am optat, de foarte mult timp, pentru o publicitate cu raspundere fata de bugete si un inalt grad de fidelitate fata de clienti. Poate din aceasta cauza avem foarte putin timp pentru creativitatea de festival.

Capital: Nu aveti un sentiment de frustrare ca sunteti angajat la Grey de 13 ani, in timp ce colegii de breasla si-au vandut pe milioane bune de dolari parti din agentiile lor?

Mihail Vartosu: Nu am aceasta frustrare si nu sunt un om macinat de lucruri de acest gen. Castig si eu suficient de bine, dar nu se compara cu ce castiga un proprietar de firma. Nu am avut, in anii ‘90, nici relatiile necesare, nici curajul si banii necesari pentru a face un pas in aceasta directie.

Acei ani m-au prins cu doi copii adolescenti si intrarea in publicitate a fost de nevoie, iar experienta pe care o aveam pana atunci m-a indemnat sa-mi iau o slujba bine platita, dar sub umbrela unei retele internationale, care si-a asumat raspunderea de a ne da clienti multinationali.

Nu am nici un complex fata de colegii de breasla care si-au vandut firmele multinationalelor, pentru ca stiu ca si atunci, si acum ei muncesc din greu si ca merita fiecare ban pe care l-au castigat.

Capital: In opinia dvs. de presedinte onorific la IAA – Romania, agentiile dau spagi clientilor pentru castigarea bugetelor de publicitate?

Mihail Vartosu: Eu cred, dar nu pot dovedi, ca au fost si cazuri cand s-a dat spaga. In prezent, n-am mai auzit atat de frecvent ca acum cinci-sase ani. stiu situatii in care cineva castiga o licitatie in ciuda tuturor asteptarilor. Nu poti sa nu te gandesti la ceva aiurea in criteriile de evaluare ale clientului, ori in relatiile personale, ori la spaga.

Capital: Cum l-ati ales tocmai pe fiul dvs., Miki Vartosu, sa fie director de media la Grey?

Mihail Vartosu (ironic): Pentru ca il cunosc de foarte mult timp.

Capital: Cat de obiectiv ii evaluati performantele?

Mihail Vartosu: Ca si pe ceilalti, dupa criteriile pe care ni le-a dat reteaua. In ultimii patru ani, eu nu am un rol determinant in activitatea de media pe care o face Grey in Romania. A fost un departament de media, acum este o firma de sine statatoare, Mediacom, si Miki Vartosu este Managing Director datorita calitatilor lui.

As evalua activitatea lui ca fiind foarte, foarte buna, avand in vedere afacerile pe care le conduce si, mai ales, clientii noi pe care i-a adus.

Capital: si fiul nu se razvrateste impotriva tatalui?

Mihail Vartosu: Ba da! Trebuie sa spun un lucru care e cunoscut de industrie: o relatie de acest gen are mult mai multe dezavantaje decat avantaje, pentru ca se suprapune relatia parinte-copil cu cea de manager-manager si este permanent un stres suplimentar.

Capital: Se poate spune ca Grey in Romania este o afacere de familie?

Mihail Vartosu: Nu! Insistati asupra unui lucru care nu are nici o relevanta. Grey nu este businessul nostru, ci al unei organizatii care nu ne apartine si nici nu vrem s-o cumparam, pentru ca nici nu e de vanzare. Eu vreau sa lucrez pentru Grey atata timp cat aceasta organizatie imi va permite sa lucrez pentru ea.

Capital: Sunteti modelul fostului activist de partid care a reusit in capitalism?

Mihail Vartosu: Nu am fost activist de partid! Am fost numai activist la organizatia Studentilor Comunisti (UASCR). Asta nu inseamna sa fii activist de partid! Se poate spune ca am fost lucrator cu munca politica, dar nu de partid. Am lucrat in domeniul profesional-stiintific si in domeniul relatiilor internationale.

Capital: Cat de mult v-ati folosit de relatiile de fost activist al Studentilor Comunisti pentru a castiga clienti in capitalism?

Mihail Vartosu: Sub nici o forma. Este o alta lume si sunt cu totul alti oameni. De ce nu ma intrebati ce avere aveam inainte de 1989, ca sa faceti o comparatie intre Vartosu activistul politic si alti activisti politici.

Capital: De exemplu, cu George Copos!

Mihail Vartosu: Nu, nu vreau sa ma compar! stiti ce aveam eu atunci? Un apartament de trei camere in Militari, in care stateam cu sotia si doi copii, si aveam mobila de cumparata in anul 1973. Pot sa spun, si puteti sa scrieti in ziar, ca ma consider un exemplu de ceea ce a putut sa fie un comunist cinstit. La fel cum in noua societate ma consider un manager cinstit.

Capital: si ati crezut in valorile socialismului?

Mihail Vartosu: Va rog sa nu ma luati drept tampit.

Capital: Ati fost un comunist cinstit. Credeati?

Mihail Vartosu: Da, pentru ca eram comunist, eram inrolat. Dar n-am crezut decat pana in anii ‘74-’75. Atunci s-a produs ruptura... Mikisor avea un an si nu gaseam mere ca sa-i pasez sa poata manca. Mi-am dat seama ca societatea nu serveste nevoile individului. Ca inginer, atunci, percepeam nevoile materiale.

Mai tarziu, am citit si eu pe sub mana o groaza de lucrari si mi-am dat seama ca acea societate nu serveste nici altor aspiratii. Dar din spirit de conservare, am continuat sa merg inainte.

Capital: V-am vazut odata cum i-ati multumit calduros lui Ralu Filip la o intalnire la CNA. V-am vazut arogant fata de presa. V-am vazut cum ati condus cu aplomb o sedinta a breslei. V-am vazut foarte volubil langa un client, producator de tigari. Cine este adevaratul Mihail Vartosu?

Mihail Vartosu: Adevaratul Mihail Vartosu este un sot exceptional, un parinte deosebit, un fiu modest. Un om caruia ii plac foarte mult cartile... sa le citeasca, nu sa le joace, tablourile si viata in aer liber, de care nu am parte.

"Noi am optat de mult timp pentru o publicitate cu raspundere fata de bugete si cu un inalt grad de fidelitate fata de clienti. Poate din aceasta cauza avem foarte putin timp pentru creativitatea de festival."

Carte de vizita

Mihail Vartosu, Managing Director Grey Worlwide Romania

Mihail Vartosu (56 de ani) conduce in Romania o agentie cu clienti foarte grei: Procter&Gamble, BAT, Romtelecom, Brau Union. De-a lungul celor 13 ani de existenta, Grey a realizat campanii de succes pentru marcile Ursus, Salam Sasesc, Golden Brau, Wembley. In 2004, agentia a obtinut o cifra de afaceri de peste 15 milioane euro.

Camera de Comert si Industrie a clasat-o pe primul loc in topul intreprinderilor mijlocii in 2004.

Mihail Vartosu este absolvent al Universitatii Tehnice si doctor in electronica si telecomunicatii. Nu s-a hotarat inca sa-si scrie memoriile despre lumea publicitatii romanesti (ar avea ce sa povesteasca), dar sigur nu va aborda perioada de dinainte de 1990, cand a fost, ani buni, unul dintre liderii Uniunii Asociatiilor Studentilor Comunisti din Romania (UASCR). A lucrat in Ministerul Afacerilor Externe (1990 – 1992).