Masinile vechi se misca greu, daca se mai misca. La fel si autoritatile care asigura dezmembrarea celor 15.000 de autoturisme achizitionate prin programul de innoire a parcului auto. In acest moment, masinile mai vechi de 12 ani zac in curtea unitatilor care le-au colectat.

Ele nu pot fi dezmembrate, pentru ca firmele care au preluat aceasta sarcina nu au autorizatie in acest sens. Din cei 246 de colectori autorizati, doar 45 de societati, dintre care 5 in Bucuresti, au autorizatie de dezmembrare, potrivit datelor oferite de Registrul Auto Roman (RAR).

Intre timp, masinile ruginesc, zeci de hectare de teren sunt poluate si de neutilizat din cauza lor, iar statul pierde banii pe care i-ar fi putut colecta la buget de pe urma dezmembrarii lor. Mai mult, un program asemanator, de casare a masinilor vechi, ce ar putea fi demarat anul viitor, risca sa fie blocat prin lipsa spatiilor de depozitare.

Situatia actuala arata insa ca nu s-au luat toate masurile necesare pentru finalizarea acestui program. S-a avut in vedere doar partea care tine de afacere, mai putin procesul de dezmembrare a masinilor.

La REMAT Sud lucrurile se misca cu viteza melcului. Muncitorii sunt putini si lucreaza fara tragere de inima. Directorul general Mihai Sofian spune ca pe zi se dezmembreaza aproximativ 20 de masini.

Pe teren, in fata atelierului de dezmembrare, in jurul orei 13.00 erau fara tapiterie, scaune, parbrize, roti, motoare, doar 3 Dacii. „Pe astea le-am facut astazi", ne marturiseste seful de atelier lasand lucrul si apropiindu-se de resturile masinilor cu un ciocan in mana.

Daca de dimineata pana dupa pranz s-au dezmembrat doar trei masini, ca sa fie respectata media de 20 de automobile pe zi, ar trebui ca pana la terminarea programului, baietii de la atelier sa lucreze cu viteza luminii.

Optimist, directorul general spune ca „in aproximativ 6 - 8 luni de zile vom termina de dezmembrat toate autovehiculele. Vom ajunge in luna februarie la o medie de 40 de masini pe zi". Mihai Sofian pare sa se bazeze pe faptul ca anul asta iarna ne va ocoli, ca sa nu mai vorbim ca si ziua lumina ar trebui sa fie mai lunga.

In curtea REMAT Bucuresti Sud se afla in acest moment aproximativ 3.000 de masini, din care au fost dezmembrate aproximativ 220. Se incearca si o explicatie pentru aceasta situatie: „Societatile autorizate pentru colectarea autoturismelor au la dispozitie 18 luni pentru depunerea documentatiei necesare pentru dezmembrare", spune directorul general al REMAT, Mihai Sofian.

Exista pericolul ca prin intarzirea dezmembrarilor, programul de innoire a parcului auto nu poate continua anul viitor, deoarece nu va mai exista spatiu de depozitare a rablelor.

Conform RAR, pentru eliberarea de autorizatie pentru activitatea de dezmembrare sunt necesare urmatoarele acte: autorizatie de mediu eliberata de catre Agentia locala de protectie a mediului, in conformitate cu prevederile Ordonantei de Urgenta numarul 78/2000 si autorizatie tehnica de functionare eliberata de catre RAR.

Din cele 265 centre de reciclare unde au fost duse masinile uzate, 45 dispun de autorizatia RAR pentru dezmembrat automobile. Nici acestea nu prea stiu ce trebuie sa faca deseurile.

REMAT-urile au obligatia sa asigure pe cheltuiala lor reciclarea sau eliminarea in conditii de siguranta pentru mediu a deseurilor periculoase rezultate: uleiul uzat, lichidul de frana, acidul din acumulatori etc.

Majoritatea societatilor autorizate RAR pentru dezmembrari nu indeplinesc cel putin una din conditiile de prelucrare a tuturor grupelor de deseuri rezultate din dezmembrari.

In timp ce Ministerul Mediului sustine ca deseurile rezultate din program nu prezinta nici un pericol pentru mediul inconjurator, deoarece totul se va recicla, ecologistii spun ca in acest moment nu exista firme care sa se ocupe de reciclarea parbrizelor, a deseurilor textile rezultate, a barelor de protectie, a vinilinului.

Doar uleiul de motor si cutia de viteze se pot recicla in Romania, declara organizatiile ecologiste.

Ele sustin ca activitatea de dezmembrarea va avea un impact negativ asupra calitatii aerului, solului si apelor. Ecologistii spun ca din dezmembrarea celor 15.000 de masini vor rezulta 3.000 de tone de deseuri periculoase.

Potrivit reprezentantilor Ministerului Mediului, programul de innoire a parcului auto a fost un real succes. Situatia actuala arata insa ca nu s-au luat toate masurile necesare pentru finalizarea acestui Program.

S-a avut in vedere partea care tine de afacere, de cresterea vanzarilor producatorilor de automobile si de faptul ca bancile au inregistrat o crestere a solicitarilor pentru credite in vederea achizitionarii de automobile noi.

Ecologistii spun ca programul de innoire a parcului auto ar trebui sa continue din bugetul firmelor producatoare si importatoare de autovehicule, si nu cu bani de la Fondul de Mediu. Asa ar capata viata principiul „poluatorul plateste".