Un fitil aprins acum un an de Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB) urmeaza sa ajunga la explozibil peste doi ani, in octombrie 2007, cand va produce oaresce valvataie pe pia]a benzinariilor din Capitala. Este vorba de „Regulamentul privind regimul de amplasare a sta]iilor de distribu]ie a carburan]ilor pentru alimentarea autovehiculelor"

In esen]a, regulamentul introduce condi]ii drastice (de mediu si de alta natura) pentru reautorizarea benzinariilor si interzice autorizarea de benzinarii in zona 1 a Capitalei, fapt rar in metropolele din Uniunea Europeana. Avantaja]i de aceasta masura vor fi cei de la Petrom-OMV, care au nu mai pu]in de 30 de benzinarii in zona 1.

Prin compara]ie, Lukoil are doar 6 benzinarii in zona 1, Mol (care a preluat, dupa cum se stie, sta]iile Shell) are 5, iar Rompetrolul - numai doua. Asadar, OMV va de]ine suprema]ia pe vecie in Capitala sau va avea de vandut 30 de mine de aur in eventualitatea ca se va retrage la un moment dat de pe pia]a, cum a procedat Shell. Cu siguran]a, pre]ul benzinariilor deja existente in zona 1 va sari in aer.

Zonare

Motivarea hotararii CGMB este data chiar in textul normativului: „Op]iunea pentru dezvoltarea durabila si protejarea valorilor sociale, culturale si naturale ale Capitalei".

Coroborat cu noile condi]ii cerute pentru autorizarea-reautorizarea benzinariilor, este un alt fel de a spune ca sta]iile de alimentare a autovehiculelor sunt, in prezent, toxice, ca amenin]a „valorile sociale, culturale si naturale". Criteriile de autorizare ]in cont, in primul rand, de o zonare a Bucurestiului, dupa cum urmeaza:

• In zona I nu se vor mai construi benzinarii, fiind permisa doar modernizarea, nu si extinderea celor existente;

• In zona II (cuprinsa intre limita zonei I si limita intravilan 1998) se vor putea construi benzinarii cu maximum 4 pompe de distribu]ie, cu sau fara cladiri auxiliare (magazine, spa]ii de cazare, spalatorii de masini, ateliere de repara]ii pentru autovehicule, parcaje, etc.), in func]ie de contextul urbanistic;

• In zona III (cuprinsa intre limita intravilan 1998 si limita intravilan/ administrativa P.U.G./ 2000 a Municipiului Bucuresti) se vor putea construi benzinarii cu mai mult de 4 pompe de distribu]ie, cu sau fara cladiri auxiliare.

Zona 1 include o „halca" destul de mare din Bucuresti, excluzand cartierele reziden]iale periferice. Este limitata de urmatoarele artere: str. cpt. av. Al. Serbanescu, str. Barbu Vacarescu, Sos. Stefan cel Mare, Sos. Mihai Bravu, Calea Vacaresti, Sos. Olteni]ei, Sos. Viilor, Bd. Tudor Vladimirescu, Sos. Panduri, Sos. Grozavesti, Sos. Orhideelor, pasaj pietonal Gara Basarab, Calea Grivi]ei, str.

Clabucet, Bd. Expozi]iei, Bd. Marasti, Sos. Bucuresti-Ploiesti, linia C.F. Bucuresti-Constan]a, str. cpt. av. Al. Serbanescu.

Restric]ii

Terenurile care sunt in proprietate publica nu vor mai putea fi concesionate pentru construc]ia de benzinarii.

Se interzice amplasarea benzinariilor in pie]e publice; pe spa]iile verzi (parcuri, gradini, scuaruri) existente sau propuse si aprobate conform P.U.G., P.U.Z.; in zona Centrului Istoric si in zona Bucuresti 2000, pana la aprobarea P.U.Z.; la mai pu]in de 100 de metri de intersec]ii, de spitale si de orice fel de unita]i de inva]amant.

Este interzisa traversarea depozitelor de carburan]i de conductele de apa, gaz, electrice sau canalizari publice (altele decat cele proprii), precum si de linii electrice aeriene de inalta sau joasa tensiune.

Distan]a minima intre o benzinarie noua si cele existente pe aceeasi parte a arterei respective, „se recomanda sa fie de circa 500 de metri, func]ie de zona, cu condi]ia de a nu perturba fluxurile majore de circula]ie sau zona adiacenta in profunzime".

Normativul stabileste si alte distan]e minimale intre noile benzinarii si anumite obiective:

- minimum 25 de metri (masura]i de la limita de incinta a benzinariei fa]a de cladirea de locuin]e cea mai apropiata), cu condi]ia realizarii pe amplasament a unor planta]ii perimetrale de minimum 20% din suprafa]a sta]iei propuse;

- De la postamentele pompelor de livrare a carburan]ilor va trebui asigurata o distan]a de: 25 de metri fa]a de construc]iile inalte si cladirile foarte populate; 5 metri fa]a de drumurile publice in localita]i; 6 metri fa]a de drumuri na]ionale si jude]ene; 15 metri fa]a de drumuri interna]ionale si autostrazi; 40 metri fa]a de caile ferate; 10 metri fa]a de liniile de contact pentru tramvai si troleibuz; 6 metri fa]a de canalele de termoficare si de galeriile edilitare.

- Depozitele cu rezervoare ingropate nu se amplaseaza fa]a de construc]iile invecinate la mai pu]in de 6 metri fa]a de limita de proprietate (distan]a se masoara de la marginea cuvei).

- Construc]iile auxiliare cum sunt magazinele se dispun la minimum 10 metri fa]a de pompele de distribu]ie, iar restaurantele si spa]iile de cazare (moteluri) la minimum 20 de metri fa]a de aceleasi repere.

In cazul benzinariilor care func]ioneaza deja in zonele protejate este interzisa extinderea, urmand ca, pana in octombrie 2007, proprietarii sa prezinte spre avizare Agen]iei de Protec]ie a Mediului Bucuresti si Comisiei de specialitate a Ministerului Culturii si Cultelor o evaluare a impactului asupra mediului (natural, social si cultural).

In cazul reavizarii benzinariei, se vor reconverti cladirile auxiliare existente in spa]ii cu folosin]a publica; in cazul respingerii reavizarii, benzinaria va fi dezafectata in termen de sase luni, costurile aferente dezafectarii si readucerii terenului la starea ini]iala urmand a fi suportate de proprietarul sta]iei.

Amenda stabilita pentru nerespectarea acestei ultime prevederi este insa insignifianta: 5.000 RON.

Coresponden]a cu... ambientul

Benzinarii vor trebuie sa respecte si anumite cerin]e de ordin... estetic, urmand a asigura un design al sta]iilor cu pompe care sa se incadreze in ansamblul arhitectural al zonei. Astfel, benzinariile „se vor constitui in semnale in cadru urban, usor de reperat si accesat.

Amplasate, in general, in zone cu trafic intens, ele vor avea o imagine simpla, dar pregnanta, generos luminata, constituita cu rigoare geometrica si design elegant. Astfel, prin relativa uniformitate a amplasarii lor in teritoriul urban, benzinariile vor contribui si la agrementarea zonelor cu deficit de imagine".

Benzinarii cancerigene

Persoanele fizice sau juridice care de]in sau administreaza benzinarii au obliga]ia sa determine emisiile totale anuale de compusi organici volatili si sa ]ina eviden]a stricta a datelor rezultate din masuratori.

Conform Ordinului 1103/2002 al Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor, emisiile totale anuale de compusi organici volatili nu vor depasi valoarea de referin]a de 0,01% (in greutate) din cantitatea totala de benzina tranzitata anual. Pu]ini stiu, dar una dintre cele mai periculoase activita]i cotidiene, pentru mul]i dintre semenii nostri, este... alimentarea masinilor cu benzina.

O singura alimentare pe saptamana, facuta in condi]ii improprii, produce mai mult rau organismului chiar decat fumatul. Benzina con]ine hidrocarburi aromatice, care sunt compusi chimici volatili foarte toxici (cancerigeni). Inhalarea vaporilor de benzina este periculoasa si de aceea este atat de important ca regula de mai sus sa fie respectata.

De asemenea, hidrocarburile aromatice se absorb usor si prin piele, fapt pentru care purtarea manusilor de protec]ie la pompe ar trebui sa fie obligatorie.