"Paznicii" mostenirii artistice a Italiei, din care o mare parte este expusa practic in strada, au intrat in alerta dupa ce cel mai temut vandal din Italia, cunoscut pentru placerea de a distruge opere de arta celebre, si-a facut din nou aparitia. Piero Cannata a devenit cunoscut in intreaga lume dupa ce a lovit cu un ciocan statuia lui David, realizata de Michelangelo.

Recent, acesta a declarat presei ca a lovit din nou, de aceasta data chiar in centrul Florentei.

Cannata a desenat cu un spray cu vopsea neagra un X pe o placa fixata in pavajul din Piazza della Signoria. Placa amintea trecatorilor ca acolo, in secolul XV, fusese ars pe rug predicatorul si reformatorul Girolamo Savonarola.

In apararea sa, vandalul a declarat ca a incercat doar sa acopere o

propozitie care nu avea nici un sens. Placa nu are o valoare artistica

reala, iar autoritatile au curatat-o cat au putut de repede si de bine.

Dar gestul lui Cannata a redeschis discutiile privind vulnerabilitatea

operelor de arta si masurilor de protectie necesare, pentru ca acestea sa nu mai fie tinta hotilor, vandalilor si celor cu probleme psihice.

Italia este un adevarat muzeu in aer liber, cele mai multe opere de arta fiind expuse pe strazi si in piete, Florenta fiind unul dintre orasele

cele mai cunoscute pentru aceasta.

Este cel de al doilea caz de vandalism in Piazza della Signoria in

ultimele doua luni. In luna august, un barbat s-a urcat pe statuia lui

Neptun, opera lui Bartolomeo Ammannati si a rupt bratul drept al zeului marii.

Cu toate acestea, solutia protejarii statuilor in muzee nu este una prea

buna. David a fost mutat in 1873 din Piazza della Signoria, unde se gasea de la realizare, in Galleria dell'Accademia, tocmai pentru a proteja statuia. Paza si masurile de siguranta nu l-au impiedicat insa pe Cannata sa intre in muzeu cu un ciocan in 1991, distrugand partial unul dintre picioarele eroului biblic.

Cannata este un adevarat erou negativ si un simbol al vandalismului de acest tip. Dupa incidentul din 1991 a fost diagnosticat ca bolnav psihic si internat intr-un ospiciu. De fiecare data a fost eliberat, iar Cannata a profitat de fiecare perioada de libertate pentru a mai distruge o opera de arta.

In 1993 a fost surprins in timp ce incerca sa distruga o opera a maestrului renascentist Filippo Lippi din Catedrala Prato. In acelasi an a incercat sa taie cu un cutit o lucrare de Michele di Raffaello della Colombe, spunandu-le politistilor ca o voce interioara il forteaza sa distruga.

In 1999 a mazgalit un tablou de Jackson Pollock in Muzeul National de Arta Moderna din Roma, dupa ce cautase mai multe ore tabloul de Piero Manzoni, pe care il considera "urat". Vandalul de 58 de ani a fost banuit in mai multe ocazii de distrugeri diverse, dar nu au existat suficiente probe.

Necesitatea protejarii operelor de arta 24 de ore din 24 apare pe fondul unor reduceri bugetare fara precedent in Italia, ceea ce va face ca angajarea unui personal suplimentar sa fie o problema dificila.