In ultima saptamana, in Romania au fost inaugurate doua supermagazine: Kaufland si Plus, in Bucuresti si urmeza Carrefour, in Ploiesti. Desi salariul mediu net este 734 RON, Romania ramane in vizorul marilor lanturi comerciale care se grabesc sa se extinda tocmai pentru

a-si asigura o felie cat mai consistenta dintr-o piata inca nesaturata. Dar tot statisticile mai arata ca aproape 80% din veniturile romanilor se duc pe bunuri de consum.

Acesta este si rationamentul dupa care se ghideaza inclusiv cei care abia acum s-au hotarat sa vina in Romania, unde puterea de cumparare, asa cum este redata de datele oficiale, nu promite nici macar recuperarea investitiilor. Comertul modern a atras peste jumatate de miliard de euro in ultimii opt ani si a dat de lucru la cel putin 12.000 de oameni.

Si este doar inceputul, daca e sa judecam dupa greutatea numelor si dupa ambitioasele planuri de afaceri ale celor care se pregatesc sa-si faca intrarea pe piata romaneasca. Un exemplu sunt britanicii de la Tesco si americanii de la Wal-Mart, care cerceteaza terenul de ceva vreme, dar nu si-au exprimat deocamdata clar intentiile.

Nemtii se bat pe cash&carry

Cele mai semnificative investitii au venit insa din partea colosilor care i-au deprins pe romani cu noi formule de comert. Metro Cash&Carry este una dintre companiile care au pariat serios pe Romania. A deschis peste 20 de magazine, fiecare avand o suprafata de vanzare de cel putin 5.000 mp.

Oferta este pe masura: peste 10.000 de produse alimentare proaspete si congelate, conserve, dar si in jur de 13.000 de obiecte din gama bunurilor de folosinta indelungata, la care se adauga imbracaminte si incaltaminte. Clientela vizata: firmele care cumpara cantitati mari de produse la preturi avantajoase.

Reguli de baza: acces pe baza de cartela si publicitate directa prin pliante trimise direct clientilor aflati in baza de date.

Concurentul direct al retelei este Selgros, detinut tot de catre un grup german, respectiv Rewe. Anul acesta, Selgros Cash&Carry a deschis trei noi magazine, fiecare reprezentand o investitie medie de 15 milioane de euro, si a ajuns la cifra rotunda de 10. Conceptul de comert este asemanator cu cel promovat de Metro, respectiv cumparaturi la bax.

Francezii mizeaza pe hipermarketuri

In Romania, hipermarketurile au fost si raman o reteta de succes. In urma cu doi ani, pe piata existau doar trei asemenea magazine, iar acum numarul lor s-a ridicat la sapte.

Ritmul de dezvoltare inferior celui pe care l-au cunoscut retelele de cash&carry isi gaseste explicatia in necesitatea unor investitii mult mai consistente, date fiind si suprafetele de vanzare extrem de generoase: intre 9.000 si 16.000 mp.

Carrefour a investit in patru hipermarketuri peste 120 milioane de euro, iar magazinul din Ploiesti, care se va deschide maine, presupune o investitie de circa 20 de milioane de euro.

La randul lor, francezii de la Louis Delhaize (in 2000 au cumparat reteaua Mega Image) au investit in cele doua hipermarketuri Cora aproximativ 90 de milioane de euro.

Printre punctele forte ale hipermarketurilor se numara oferta extrem de bogata (zeci de mii de produse), promotii atractive, acces liber, galerii comerciale, servicii si posibilitati de petrecere a timpului liber.

2005, moda discounterilor

Mai vizibil ca oricand, in toamna acestui an, trei nume grele iau startul pe piata retailului care promoveaza politica produselor foarte ieftine: Penny Market (Rewe), Plus Discount (Tengelmann) si Kaufland (Lidl& Schwarz). Clientela vizata: romanii cu venituri medii si mici.

Rewe a deschis cele dintai magazine Penny Market inca din vara, iar celelalte doua grupuri germane au intrat pe piata de numai cateva zile. Concernul german a tintit atat orasele mari, cat si pe cele mai mici, ocolite pana acum de majoritatea magazinelor moderne. Magazinele ofera clientilor produse ieftine, majoritatea fiind romanesti.

Lidl&Schwarz a deschis saptamana trecuta primul magazin Kaufland din Capitala, cumparatorii formand cozi groase inca de la intrare. Oferta se apropie destul de mult de aceea a hipermarketurilor in privinta varietatii produselor alimentare, dar acestea sunt ceva mai ieftine decat in alte locatii.

Spatiul relativ mic nu permite insa accesul prea multor persoane, iar cantitatea de produse scoase la promotii este limitata. Pe rafturi exista placute care amintesc de vremurile apuse. Spre exemplu, in dreptul pretului special al unei conserve cu ciuperci scria ca o persoana nu poate achizitiona decat cel mult sase cutii.

Ultimiii veniti

Tot saptamana trecuta, dar o zi mai tarziu, grupul german de distributie Tengelmann a intrat pe piata romaneasca cu primul sau magazin Plus Discount in Bucuresti, urmand ca la inceputul acestei saptamani sa mai deschida inca trei unitati - la Bistrita, Deva si Targoviste.

In continuare, Plus Discount va mai deschide noi magazine chiar in prima saptamana a lunii viitoare in Bacau, Gherla, Bucuresti, Orastie si Sibiu. Grupul german se impune prin preturi foarte mici si promovarea puternica a marcilor proprii, ce se remarca in special prin reduceri. Majoritatea produselor sunt de provenienta autohtona.

Anul acesta, pe segmentul de profil a intrat si miniMax Discount. Dupa ce a lansat trei magazine, compania se grabeste sa construiasca alte 10. Magazinele sunt micute, cu suprafete de vanzare de pana la 1.000 mp si circa 1.500 de produse cu preturi reduse.

Mutari strategice in Europa de Est

Fostele tari comuniste au devenit de-a lungul timpului o tinta sigura pentru retailerii europeni si chiar mondiali. Insa nu toate investitiile au fost pe masura asteptarilor, iar unele firme incearca acum sa se repozitioneze tinand cont mai ales de preferintele de consum, diferite de la tara la tara, si de potentialul pietelor.

Ungaria: Cora pleaca, dar soseste Wal-Mart

Compania americana Wal-Mart ar putea prelua, luna aceasta, hipermarketurile Cora din Ungaria aflate in proprietatea lantului Louis Delhaize, relateaza presa ungara. Wal-Mart a analizat deja situatia financiara a celor sapte unitati Cora si chiar a pregatit reorganizarea lor.

In tara vecina, cel mai mare operator de hipermarketuri este Tesco, care inca mai prospecteaza piata romaneasca, detinand 46 de magazine. Wal-Mart, liderul mondial al pietei de retail, are o retea care cuprinde aproximativ 1.500 de magazine si nu exclude sa intre si pe piata din Romania.

Carrefour se retrage din Slovacia

Grupul Carrefour se gandeste de cateva luni sa se retraga din Slovacia, unde are patru hipermarketuri al caror randament a fost sub prognozele din planul de afaceri, dupa cum a relatat presa locala. In plus, Carrefour resimte din ce in ce mai mult concurenta retelelor ieftine de tipul Kaufland. La randul lor, jurnalistii cehi au avansat ideea ca reteaua intentioneaza sa se retraga si din Cehia.

Britanicii au pus ochii pe Praktiker

Recent, Metro a anuntat ca planuieste sa lanseze, anul viitor, divizia de magazine de tip „do it yourself" Praktiker si in Ucraina. Pe parcursul a doi ani, grupul german intentioneaza sa construiasca sapte magazine, primul urmand sa fie in Kiev. Potrivit Reuters, fondul britanic de investitii Permira negociaza cu Metro achizitionarea Praktiker.

Se pare ca un alt ofertant serios este grupul britanic Kingfischer, insa Metro a refuzat sa comenteze zvonurile. In luna iunie, grupul german a divulgat doar faptul ca analizeaza toate optiunile de strategie pentru divizia Praktiker, inclusiv vanzarea sau listarea publica.

Permira este cunoscuta ca fiind extrem de activa in ce priveste preluarea companiilor de comert din Europa. In urma cu o luna, fondul britanic a achizitionat compania spaniola de comert vestimentar Cortefiel, valoarea tranzactiei ridicandu-se la 1,44 miliarde de euro.

Praktiker are peste 330 de magazine in Europa, iar dupa recentele masuri de restructurare, profitul operational al companiei s-a dublat, ajungand la 59 de milioane de euro.

Lanturile de retaileri

Supermarketuri Discounteri

Billa 16 Albinuta 8

La Fourmi 11 Profi 19

Mega Image 18 XXL 4

Gima 4 mini MAX Discount 3

Intermarche 2 Plus Discount 1

Nic 4 Kaufland 1

Univers,all 6 Penny Market 12

Artima 15

Nota: Cifrele reprezinta numarul de magazine existente in acest moment. In cazul Mega Image au fost incluse si centrele care vor fi inaugurate pana la finalul acestui an.

Miza pe Bucuresti

La inceputul anilor ,90, cei dintai care au avut ocazia sa abandoneze magazinele din coltul blocului si sa calce in supermarketurile moderne au fost bucurestenii. Lanturile care au cucerit atunci consumatorii din Capitala se lupta acum cu nou veniti care promoveaza agresiv politica preturilor mici.

1993. Primul lant care a spart gheata a fost La Fourmi, care a pariat pana acum numai pe Bucuresti, infiintand 11 magazine. Francezii au venit pe piata cu o oferta bogata de produse alimentare, mancare gatita si bauturi, dar si detergenti si cosmetice.

1994. Mega Image s-a lansat in forta in Capitala in urma cu 11 ani, timp in care a vizat, in special, extinderea in cartiere. In afara Bucurestiului, lantul a construit doar doua magazine, in Ploiesti si Constanta.

1995. Cu un standard al preturilor ceva mai ridicat s-a lansat lantul de supermarketuri Nic. Plasandu-se in zone strategice din Capitala, unde locuiesc persoane cu venituri peste medie, Nic a promovat produse mai variate, dar si mai scumpe.

1999. Si supermarketurile Gima au facut cariera in Bucuresti, amplasandu-se, in special, in mall-uri. Procesul de extindere a fost destul de lent, astfel incat, la 6 ani de la lansare, Gima a abordat o noua strategie, primul pas fiind schimbarea denumirii in Gmarket.

Odata cu deschiderea primului magazin Billa, romanii au facut cunostinta cu preturile mici. Punand la dispozitia consumatorilor atat produse foarte ieftine, mai slabe calitativ, cat si produse unde pretul era raportat la calitate, Billa a castigat cumparatori de toate varstele.

2004. Cei care au profitat de la bun inceput de deprinderea bucurestenilor cu supermarketurile au fost lituanienii de la VP Market. Strategia de abordare a fost simpla: au plasat noile supermarketuri Albinuta in zone comerciale din cartiere si au prelungit orele de program.