Pentru a investi pe piata de arta trebuie sa cunosti nu doar cota de piata a artistilor si operelor, ci si riscul investitiei. Ca si in cazul pietei

bursiere, acest risc nu este unul foarte mic, mai ales in lipsa

informatiilor, in acest caz fiind necesara o cultura in domeniu, cel putin

medie. Totusi, piata de arta este mult mai solida decat celelalte domenii de investitii, fiind mult mai putin afectata de crizele economice si de evenimentele geopolitice.

Spre exemplu, nici atentatele de la 11 septembrie 2001 si nici razboiul din Irak nu au reusit sa afecteze preturile operelor de arta sau sa scada cota de piata a artistilor consacrati. Lumea artei a mers mai departe, parca indiferenta la framantarile politice.

Ca si in cazul cotatiilor bursiere si piata de arta poate avea perioade de scadere, cum s-a intamplat intre 2000 - 2003, cand volumul anual de opere de arta vandute in cadrul licitatiilor a scazut cu 36 la suta. Preturile lucrarilor valoroase nu au urmat acest trend, multe dintre ele

apreciindu-se considerabil. Daca bursa este usor afectata fie si de un

simplu zvon, cu atat mai mult de un eveniment sigur, pe piata artei nu

exista o relatie directa intre problemele principalilor "jucatori" si

preturi. In loc sa apara un compromis la nivelul pretului sau calitatii,

colectionarii devin mai selectivi. Calitatea lucrarilor cumparate si

vandute garanteaza siguranta si profitul investitiei, iar volumul

vanzarilor afecteaza preturile, de cele mai multe ori pozitiv.

Piata de arta este o piata mondiala. Practic, orice tara are o piata de

arta, mai mult sau mai putin dezvoltata, pentru a nu mai vorbi despre

piata neagra, care exista pretutindeni. In prezent orasul New York ramane cea mai importanta piata de arta, iar Statele Unite cea mai importanta prezenta pe piata internationala.

Cu o suma de 1.322 de milioane de dolari pentru aproximativ 30.000 de loturi, America a dominat din nou in 2004 piata internationala de arta.

Casele de licitatii din SUA au reprezentat 46,5 la suta din vanzarile

globale (42 la suta in 2003), iar sumele investite de colectionari au

crescut cu 45 la suta intr-un singur an. Trei factori au contribuit la

aceasta evolutie impresionanta: cresterea volumului vanzarilor cu peste 15 la suta, o crestere a preturilor cu aproape 20 la suta si numarul mare de loturi vandute cu peste un milion de dolari.

Competitia furibunda dintre principalele case de licitatii a dus la

cresterea calitatii lucrarilor licitate, precum si a preturilor acestora,

principalul beneficiar fiind piata din New York, cea mai scumpa si cea mai buna piata din lume. Cresterea dinamica a fost la randul sau influentata de sporirea interesului colectionarilor pentru curente si piese diverse, cresterea inregistrata pe piata financiara, deprecierea dolarului si cautarea unor investitii alternative.

Si in acest caz cifrele variaza foarte mult. Daca in SUA o investitie in

arta in 1994 a adus in 2004 un profit de 60 la suta, in Franta o

investitie similara a adus un profit de doar 2 la suta, demonstrand

fragilitatea pietei de arta europene.

Calendarul international al licitatiilor este cel care dicteaza evolutia

pietei de arta. Centrele de interes se schimba de la o saptamana la alta, in functie de licitatiile organizate pe cele trei piete principale:

Franta, SUA si Marea Britanie.

In fiecare an nu au loc licitatii in perioada cuprinsa intre Craciun si

Anul Nou, pentru ca la jumatatea lui ianuarie New York-ul sa-si faca

primul intrarea pe piata, urmat de Londra si ulterior Franta. Pana la

jumatatea verii, cele trei piete principale ofera saptamanal in medie

1500-2500 de lucrari de arta din toate categoriile imaginabile. In Franta lunile cele mai agitate sunt martie si iunie, cand aproape 10.000 de piese sunt scoase la licitatie lunar, desi valoarea totala este net inferioara pietei din New York.

Numarul licitatiilor scade dramatic in perioada iulie-septembrie, in intreaga lume numarul mediu de lucrari scoase la vanzarea saptamanal fiind de cel mult 3000. Australia este singura exceptie, in aceasta tara organizandu-se licitatii interesante pentru colectionari in luna august.

O noua revenire a pietei are loc la sfarsitul lui septembrie, cand piesele

licitate au preturi de pornire care depasesc aproape intotdeauna 100.000 de dolari. Ultima saptamana a lui noiembrie este si cea mai agitata, fiind vandute la nivel global aproximativ 15.000-20.000 de lucrari.

Este o piata dificila si neconventionala pentru cei obisnuiti cu

investitiile clasice, iar profiturile nu sunt de regula fabuloase. Dar o

investitie in arta are o mare calitate: siguranta.