Luni seara, Gigi Becali a fost oaspetele lui Dan Diaconescu, intr-o emisiune scandaloasa. Pretextul: decizia lui Sebastian Bodu, seful ANAF, de a-i pune sechestru pe avere din cauza uriasei datorii la stat a clubului Steaua, de 11,7 milioane de euro.

Becali a indemnat telespectatorii la evaziune fiscala, a amenintat autoritatile cu tot felul de represalii fiindca i s-au cerut banii si, in general, s-a dat in spectacol in felu-i bine-cunoscut.

Indignarea unei parti a publicului nu il va scoate insa pe afacerist din sumarul jurnalelor TV si al talk-show-urilor si nici din paginile ziarelor. Consiliul National al Audiovizualului nu are parghii foarte eficiente pentru lupta impotriva acestui tip de emisiuni, iar alte autoritati nu s-au sesizat nici cu alte prilejuri asemanatoare.

Acestea fiind zise, singurul lucru care ramane de facut este cautarea unor explicatii pentru asa-numitul fenomen mediatic Becali.

Istoria

Se stie ca Gigi Becali a fost adus in prim-plan de redactia sport a Pro TV, care a obtinut audienta ridiculizandu-l pe presedintele de club sau preluandu-i diferite afirmatii-soc, fara mare legatura cu fotbalul. O parte a publicului a ras cu Gigi Becali, iar o alta, mai putin numeroasa, a ras de el.

Becali a fost preluat in continuare de redactiile „generaliste", ca urmare a implicarii in politica si a gesturilor mai mult sau mai putin sfidatoare gen achizitia unui Maybach. Concluzia logica (cel putin pe piata TV romaneasca): una dintre televiziunile importante planuieste, in mare secret, un show de divertisment cu Gigi Becali ca moderator.

Ce-l roade pe Becali

O observare a Monitoring Media, pe intervalul 1 ianuarie-20 septembrie 2005, arata ca Gigi Becali a avut, in jurnalele de stiri a opt televiziuni, 135 de aparitii si referiri.

Cifra e comparabila cu cea a altui politician de o talie asemanatoare, George Copos (129 de aparitii). Temele sunt insa simtitor diferite: fie victorii ale Stelei impinse „in fata jurnalului", certuri cu diferiti reporteri, scandaluri financiare, intentii politice fara acoperire.

Monitorizarea nu include OTV si nici stirile sportive, in care fostul oier isi gaseste locul natural. Iar o analiza pe cuvinte-cheie arata ca felul cum se vede Becali - „razboinic al luminii" si personaj salvator pentru Romania - difera foarte tare de ceea ce spune in genere.

Cuvantul preferat al lui Becali este „eu" (rostit de 210 ori), urmat, e drept, de „roman" (123 de ori), dar apoi de „bani" (121), „euro" (70) si „dolar(i)" (64). Prin contrast, „Dumnezeu" apare doar de doua ori, „Diavol" de sase, iar o valoare traditionala ca familia este absenta din stirile ce-l au in centru pe Becali.

„Adevar" a fost in schimb intonat de 56 de ori, iar limbajul nepoliticos sau de-a dreptul insultator este prezent din abundenta: „ba" (26 de aparitii), „tu" (56), „jigodie" (25), „zdreanta, zdrente" (22), „chestie, chestii" (8).

Cifrele mentionate au un oarecare grad de relativitate, fiindca uneori ele apar in vorbirea autorului stirii. Chiar si asocierea de acest tip este, totusi, graitoare.

CNA analizeaza emisiunea de luni

„Lui Gigi Becali i s-a intamplat ieri ceva si era normal sa protesteze. Ramane de vazut daca a depasit sau nu limitele stabilite prin lege. Vom analiza emisiunea intr-una din primele sedinte", a declarat, pentru EVZ, Ralu Filip.

Desi OTV a incasat pana acum cele mai multe amenzi, in general pentru declaratii facute de Gigi Becali sau Corneliu Vadim Tudor ori pentru publicitate mascata, postul lui Dan Diaconescu nu si-a recunoscut niciodata greselile.

„Fiecare amenda pe care am dat-o a fost contestata in instanta. Dar toate deciziile definitive si irevocabile de pana acum sunt in favoarea noastra", a precizat Ralu Filip.

Pentru prima data, CNA va discuta saptamana viitoare si despre programele DDTV, dupa ce cel de-al doilea post al lui Dan Diaconescu a fost monitorizat non-stop timp de o saptamana.