De ce apar in 1989 caini vagabonzi cu cercelul de la castrare, de ce, dupa ce a internat-o la urgenta la Timisoara, in durerile facerii, Mihaela Radulescu ii spune Ioanei Moldovan, care intra in casa in mijlocul aceleiasi nopti: „Ma, tu ai fugit de la spital"? Sau de ce se asaza Daniela Nane in pozitie de pugilist in fata unui grup de bisnitari care-l caftise pe Cristi Iacob? De ce este

felicitata Maia Morgenstern de seful ziarului „Le Parisien" pentru un articol fantastic pe tema „15 ani de la Revolutie", cand ziarista nu reuseste sa-si gaseasca subiectul?

Sa nu credeti ca Sergiu Nicolaescu sau D.R. Popescu, scenaristii filmului „15", de unde vin secventele de mai sus, raspund la aceste intrebari. Cel mai probabil, nu sunt constienti de penibil. In „15", oamenii nu vorbesc ca in viata si nu se poarta ca si cand ar fi ceea ce sunt, cu exceptia tovarasilor ce dau ordine.

Totusi, Cristi Iacob isi alearga, arunca de pe pod, imbata, impusca si omoara admirabil personajul, marinarul Marinica. La fel, Maia Morgenstern stramba bine din nas in inghesuiala, accidente, inchisori si canale, in rolul ziaristei fandosite Irenne, desi in viziunea lui Sergiu Nicolaescu personajul ei este un profesionist.

Trei planuri, mult mai multe probleme

Filmul ar putea fi impartit in trei, dupa cum urmeaza: 1) partea cu mult sange, generali comunisti, ordine, armata care trage, cadavre duse la crematoriu, desi nu toate sunt tepene, si nelipsitul eroism, de data asta in vis; 2) povestea de dragoste dintre un marinar si o muncitoare din Timisoara, in care se intercaleaza colegele ei, betia si cantecele lui despre, scuzati, dosuri, Revolutia si un

sofer de masina frigorifica; 3) esecul unei romance, devenita jurnalist la Paris, de a-si gasi personajul principal pentru un articol despre un copil nascut in Catedrala din Timisoara, pe 17 decembrie 1989.

Nici luate ca atare, partile de film nu sunt prea coerente. Iar cand vine vorba de conexiuni, intercalari, sarituri inainte si inapoi peste 15 ani, chiar apar probleme.

Ziaristul sictirit si politica in elicopter

Jurnalista Irenne (Maia Morgenstern) nu prea se pricepe, lucreaza in stilul intreaba si fugi. Coboara intr-un canal unde se ascundea copilul cautat, sta cateva secunde, il striga, de parca un fost elev la scoala de corectie era dornic sa vorbeasca cu presa, si pleaca. Actrita chiar a spus ca personajul sau este infiorator de superficial, dar regizorul nici n-a vrut sa auda.

Irenne intra in polemici politice aprige, in timpul unei calatorii cu elicopterul deasupra „vilelor ca ciupercile" din zonele rezidentiale, de unde rezulta ca se fura mult in Romania, iar de vina sunt romanii care voteaza hoti.

Femei pe campul de lupta

Cele trei muncitoare din Timisoara, conduse de „seful" Hilde (Mihaela Radulescu), au un talent aparte de a se gasi mereu la locul nepotrivit, in mijlocul luptelor, fara ca prezenta lor printre soldati sa apara inevitabila, nici macar in vis.

Responsabil cu visul este marinarul Marinica (Cristi Iacob), cel care a lasat-o insarcinata pe Imola (Ioana Moldovan), a venit la Timisoara sa se casatoreasca cu ea, dar s-a imbatat de bucurie, asa ca preotul a refuzat sa-i cunune. Impuscat in burta pe scarile spitalului unde i-a fost internata iubita gravida si inchis in bezna intr-un camion frigorific, marinarul se viseaza erou, dar nu este.

Tragi cu pusca, nu ia foc...

Partea cu soldatii, luptele si mortii este cea mai reusita. Ion Dichiseanu pare facut sa dea ordine in rol de general, la fel cum Sergiu Nicolaescu pare condamnat sa regizeze filme de actiune de categorie B, indiferent de subiect, scenariu sau actori.

"15"

Regia: Sergiu Nicolaescu

Cu: Cristi Iacob, Ioana Moldovan, Daniela Nane, Mihaela Radulescu, Maia Morgenstern, Serban Ionescu

Premiera: 21 noiembrie 2005

Distribuit de MediaPro Film Distribution in cinematografele Hollywood Multiplex si Movieplex Cinema Plaza din Bucuresti, Republica din Cluj, Studio din Arad, Capitol din Timisoara si Lotus din Oradea.