Paulo Coelho, un mediocru umflat de publicitate

de Dan Boicea     Adevarul
Vineri, 21 octombrie 2005, 0:00


In bazarul sau literar, Coelho stie sa vanda iluzia fericirii, cu precizia unui specialist in publicitate. Speculeaza iubirea si absolutul, amestecandu-le in retete care seduc masele. Si, totusi, este Paulo Coelho un scriitor atat de bun precum se vede din vanzarile sale? Pe site-ul sau oficial, Coelho este descris in termeni elogiosi, fiind considerat "cel mai influent autor al acestui secol".

Unii scriitorii si critici romani nu sunt de aceeasi parere. Exegetul Alex. Stefanescu crede ca brazilianul are succes pentru ca volumele sale se adreseaza in principal cititorului fara pregatire, dandu-i impresia ca are acces la teme foarte inalte: dragostea care nu se poate realiza din cauza unui obstacol, aspiratia spre fericire, batranetea ca tragedie individuala.

,Sunt subiecte abordate si de Shakespeare sau Dostoievski, iar Coelho nu le trateaza intr-un mod simplu, ci simplist, sacrificand tot ceea ce este metafizic in ele". ,Coelho este un produs exceptional de advertising, de mass-media", considera Ioan Grosan.

,In nici un caz nu poate fi luat ca model de scriitura, ci ca model de succes, pentru ca este o vedeta mass-media, asa cum sunt Shakira, Mutu sau Dan Brown". Criticul Daniel Cristea-Enache il vede pe Coelho ca pe un ,scriitor mediocru, care produce o literatura de tip sapiential, dar intr-o forma foarte comerciala, astfel incat, cititorul, lecturand cartile lui, nu-si pune cu adevarat probleme.

Mintea lui nu fierbe la acea temperatura a marilor carti, pentru ca i se ofera de-a gata niste elemente si o pseudosatisfactie spirituala. Produsul, desi modest, se impleteste foarte bine cu reclama consistenta care i se face. N-o sa vedem niciodata o asemenea reclama facuta la Kafka, Thomas Mann sau Tolstoi. Acesti mari scriitori nu au nevoie de ea". Alex.

Stefanescu mai considera ca literatura lui Coelho este una pe care, citind-o, ,cineva ar trebui sa se simta insultat, pentru ca autorul pleaca de la ideea ca un cititor obisnuit nu are posibilitatea sa ajunga pe cont propriu la scriitorii mari, si atunci scrie pe intelesul lor.

Este exact cum fac unii maturi, atunci cand vorbesc cu copiii: se maimutaresc si vorbesc peltic, desi cei mici asteapta ca un om mare sa se comporte cu maturitate. Este o literatura telenovelistica, dar nu are nici macar naivitatea telenovelelor, pentru ca este facuta de un om care se crede superior publicului".

Ioan Grosan nu crede ca Romania ar fi avut potentialul sa produca un Paulo Coelho, pentru ca n-ar fi avut de partea lui limba: ,El are un public latino-american pe care nu-l au romanii, fiind un foarte bun telenovelist. Tocmai de aceea au succes telenovelele, pentru ca au cui sa se adreseze: un public de sute de milioane".

Transant, Daniel Cristea-Enache observa ca ,intre valoarea unui scriitor si succesul lui de piata nu e intotdeauna o suprapunere perfecta. Uneori apar situatii de fractura clara, si Coelho este un exemplu elocvent pentru aceasta situatie". Avocatii lui Coelho raman cifrele de vanzari: 560.000 de exemplare vandute in Romania.



















61 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version