Dezvoltarea transportului rutier si alinierea la standardele europene este o binecunoscuta declaratie a fostei, actualei si, cel mai probabil, si a viitoarei guvernari. Ritmul lent in care se desfasoara lucrarile ne indreptateste sa apreciem ca vor trece multi ani pana cand infrastructura romaneasca va ajunge cel putin la nivelul celei bulgaresti.

Aceste opinii se bazeaza pe faptul ca diferenta dintre bugetul necesar drumarilor pentru constructia de autostrazi si cel aprobat de Ministerul de Finante este ca de la cer la pamant. Propunerea de buget a Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADN) a fost de 86.000 miliarde lei vechi, din care 44.000 miliarde lei de la buget.

Ministerul de Finante a aprobat pentru acest an de la buget 16.000 de miliarde de lei, din care pentru autostrazi 7.200 miliarde de lei (aproximativ 200 milioane de euro).

Anul acesta, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale a avut un deficit de 43.000 miliarde lei, din necesarul de 75.000 miliarde lei. In 2006 va avea nevoie, doar pentru intretinere, de 12.900 miliarde lei (aproximativ 290 milioane euro), la care se adauga si calamitatile care au produs pagube drumarilor de circa 300 milioane euro.

Coridorul de transport paneuropean IV, pe a carui lungime se deruleaza lucrari ce se afla in diferite stadii de executie, va ramane fara finantare.

Fondurile aprobate de Ministerul de Finante pentru acest an, 200 milioane euro, reprezinta doar un sfert din ceea ce este nevoie pentru a acoperi aportul Romaniei la creditele obtinute sau in curs de negociere cu institutiile financiare internationale.

Sa nu uitam nici de portiunile Nadlac-Arad, Sibiu-Pitesti si centura Bucurestiului, aflate in diferite stadii de executie. Deci, in total, 504 km care necesita fonduri de 3,5 miliarde euro, din care 830 milioane euro reprezinta aportul Romaniei de la buget. Nu este omisa nici o alta problema.

Constructia autostrazii Bucuresti-Brasov ar trebui inceputa imediat, avand in vedere faptul ca, pe acesta portiune, DN1 este de cele mai multe ori blocat. Situatia este pricinuita de faptul ca, in acest caz, capacitatea drumului este depasita cu mult.

80% din traficul de marfuri si calatori se desfasoara pe sosele

In momentul de fata, Romania se afla pe ultimul loc in Europa, cu doar 227 km de autostrada. Traficul pe drumurile nationale se situeaza la 4.747 autovehicule/zi si se estimeaza ca in 2015 sa ajunga la 7.297 autovehicule/zi. Deja astazi ne confruntam cu sosele aglomerate, in unele zile circulandu-se bara la bara.

Din statisticile drumarilor reiese ca 80% din volumul de trafic (marfa si calatori) se desfasoara pe drumurile nationale.