Calatoriti cu masina si nu stiti daca sa o luati la stanga sau la dreapta? Nimic mai simplu, daca aveti la indemana un receptor GPS, sigur veti ajunge la destinatie. In Romania inca nu exista harti digitale performante pentru toate tipurile de GPS-uri de pe piata.

In Romania exista receptoare GPS simple sau integrate PDA-urilor sau telefoanelor mobile. Toate aceste tipuri functioneaza in tara noastra ca si in mijlocul desertului sau al oceanului. Singurele conditii sunt sa nu fii in interiorul cladirilor, din cauza ca semnalul emis de satelit nu este suficient de puternic cat sa treaca prin pereti, si evident sa dispui de hartile necesare navigarii.

Aparatele simple iti pot arata coordonatele geografice, directia si viteza de deplasare, care de obicei se inregistreaza in memoria interna si pot fi folosite ulterior pentru a te ghida pe acelasi drum.

HARTILE. "In urma cu cinci, sase ani sistemul de GPS era o chestie rara in Romania", spune Costin Gavrilescu de la firma GUV Electronics. Acum se gasesc la vanzare si modele de receptoare mai scumpe, care permit stocarea interna si afisarea de harti. Acestea pot fi aplicatii gratuite sau aflate sub licenta unei companii.

De asemenea, hartile pot fi cu sau fara rutare, adica iti pot indica drumul intre doua puncte si te pot avertiza la schimbarile de directie. "In Romania exista harti de inceput pentru navigatie la bordul masinii.

De curand a aparut pe piata o harta a Romaniei, care include si cele mai mari orase, dar care este construita folosind software-ul producatorului de echipamente GPS Garmin si functioneaza numai cu aparatele firmei respective. Harta inca nu ofera posibilitatea de rutare (adica sa iti indice pe unde sa o iei ca sa ajungi la destinatie), ci doar afisarea pozitiei pe harta.

Un alt producator de echipamente de navigatie si harti va lansa propria harta a Romaniei in viitorul apropiat", adauga Costin Gavrilescu. Pentru Europa Centrala si de Vest toate hartile fac asta.

CUM FUNCTIONEAZA. Sistemul GPS are o precizie de (+/-) 15 metri, iar costurile sunt diferentiate. Pentru un utilizator individual, care foloseste sistemul de navigatie la bordul masinii, costurile reprezinta receptorul intre 500 si 750 de euro, la care se adauga pretul hartilor, intre 160 si 300 de euro.

Sistemele GPS sunt frecvent utilizate de catre companiile care au flote de masini, respectiv camioane, tiruri, dar si autocare. Nu este nevoie decat de echipamentul GPS, un abonament GSM prin intermediul caruia se transmit mesajele si un dispecerat. Exista si posibilitatea ca masinile dintr-o flota sa fie urmarite de pe o pagina de Internet.

Costurile pentru acest sistem sunt de 400-1.000 de euro pentru echipament, la care se adauga abonamentul GSM si ce se plateste pe comunicatie, pretul platit pentru dispecerat. "Sunt firme care lucreaza pe baza de abonament cu 10-20 de euro pe luna si ofera clientilor posibilitatea vizualizarii pe Internet a masinilor proprii si la nevoie oprirea lor", spune Costin Gavrilescu.

Un GPS simplu conectabil la laptop sau palm, pe care se poate rula un soft de vizualizare a hartilor, este mult mai ieftin (80-200 de euro). Este de preferat achizitionarea unui GPS cu un cipset nou, acesta avand performante mult mai bune in orase, intre cladiri inalte sau chiar in cladire, aproape de fereastra.

GPS

Receptorul GPS este un device pentru navigatie, care functioneaza pe baza unor semnale pe care le primeste de la o retea formata din 24 de sateliti situati in jurul Pamantului. Astfel poti calcula unde esti si iti poate arata in ce directie sa pornesti pentru a ajunge la un punct prestabilit. Receptorul poate indica pozitia prin latitudine, longitudine si altitudine.