Prezentand pagini din carti de rugaciuni medievale si din perioada Renasterii, Getty Center din Los Angeles ofera curiosilor si pasionatilor sansa de a retrai arta si cultura acelor epoci. In timp ce numele acestui centru cultural este tarat in controverse ce par interminabile, in legatura cu vanzarile unor obiecte de arta, galeriile Getty Center sunt un adevarat spatiu de refugiu.

In cadrul acestora au fost organizate doua expozitii de manuscrise

medievale si renascentiste, ambele deschise in a doua parte a lunii

octombrie, incluzand unele dintre cele mai valoroase manuscrise, minunat realizate de artisti cel mai adesea anonimi. In completare sunt prezentate si cateva dintre cele mai frumoase tablouri ale epocii.

Prima manifestare reia o initiativa similara desfasurata la Biblioteca

Morgan din New York in 1997, astazi inchisa pentru restaurare, unde se

gaseste cea mai importanta colectie de manuscrise din SUA. Cea de a doua este rezultatul colaborarii dintre Getty Center si Victoria & Albert

Museum din Londra, fiind prezentate in principal carti de rugaciuni din

epoca medievala.

"A Masterpiece Reconstructed: The Hours of Louis XII" (O capodopera

reconstruita. Epoca lui Louis al XII-lea) prezinta publicului 15 din cele

16 imagini cunoscute ale unui volum realizat in 1498-1499 de Jean

Bourdichon, un dar cu ocazia incoronarii regelui. Ultima imagine, cea de a 16-a, se gaseste la Muzeul Marmottan din Paris, care nu a putut sa o imprumute pentru expozitia.

Alte 20 de pagini, care ar fi facut parte din cartea originala, sunt inca

pierdute, expertii fiind singuri ca au fost distruse in timp. De regula,

expozitiile de manuscrise prezinta lucrarile deschise, vizitatorul putand

astfel vedea doar una sau doua pagini. Cele 15 file detasate si expuse

individual ofera privitorului sansa unica de a vedea aproape jumatate

dintr-o carte de rugaciuni care a apartinut regelui Louis al XII-lea.

Inramate si asezate pe peretii galeriei de manuscrise a muzeului, cele 15 adevarate capodopere sunt asezate in ordine. Pentru a completa colectia sunt prezentate si piese suplimentare, precum volumul "Hours of Simon de Varie," pus in valoare de ilustratiile semnate de francezul Jean Fouquet, cu aproape 40 de ani inainte de realizarea cartii de rugaciuni a lui Louis.

Fouquet a fost si profesorul lui Bourdichon. Volumul se deschide cu un frontispiciu realizat in linii delicate, care il infatiseaza pe Simon de Varie rugandu-se in genunchi in fata imaginii Fecioarei cu Pruncul.

Cartea de rugaciuni realizata de Bourdichon este realizata in acelasi

stil, cu Louis XII inconjurat de sfinti si imbracat intr-o armura ce

aminteste de cea a templierilor. Imaginea in fata careia se roaga se

gaseste din pacate pe una dintre paginile disparute.

Una dintre cele mai impresionante imagini din volum este "Nasterea" in

care Maria este si personajul central.

De ce atat de multa munca pentru o carte de rugaciuni ? Pentru cei

credinciosi, o carte de rugaciuni care sa le permita sa se roage de cate

ori trebuia si in felul in care trebuia era strict necesara, iar cu cat

aceasta era mai frumoasa, cu atat sansele ca puterea ei sa fie mai mare cresteau.