Ministerul de Finante se incapataneaza sa introduca pretul minim la tutun, desi pe masa ministrului Sebastian Vladescu se afla un document al Comisiei Europene care precizeaza ca propunerea nu este conforma cu legislatia europeana in domeniul concurentei.

Dupa ce, surprinzator, a luat o nota de trecere la capitolul competitie in Raportul de tara, Romania ar putea sa primeasca un nou cartonas rosu ca urmare a deciziei Ministerului de Finante de a sustine introducerea pretului minim la tigari.

Pretul de referinta la tigari ne indeparteaza de Europa.

Desi a eliminat o serie de prevederi din proiectul de Cod Fiscal la presiunea presei si a patronatelor, pretul de referinta la tutun a ramas batut in cuie, el aparand in ultima forma de modificare a Codului, aflata pe site-ul ministerului.

Si asta dupa ce in urma cu doua saptamani, comisarul european pentru buget-finante, Dalia Grybauskaite, ii transmitea ministrului roman Sebastian Vladescu, intr-o conferinta de presa comuna, un avertisment direct pe aceasta tema.

Ideea unui pret de referinta la tigari in Romania este contrara principiilor concurentei si practicilor uzuale in tarile membre ale Uniunii Europene, declara comisarul european. "Din punct de vedere al Comisiei Europene, aceasta idee nu este pe linia a ceea ce ne asteptam sa auzim de la Bucuresti", afirma Grybauskaite.

Declaratia comisarului european a fost intarita joi seara de seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania, Jonathan Scheele, care a declarat la un post de televiziune ca practica pretului minim este contrara regulilor concurentei indiferent de zona economica.

"Daca sunt bine informat, aceasta idee este legata de problema colectarii impozitelor pe tutun si alcool, unde se pare ca sunt fraude, sunt mai multi care nu platesc impozite. Nu este usor sa rezolvi aceasta problema, dar nu trebuie rezolvata prin crearea unei alte probleme", a declarat Scheele, referindu-se la posibilitatea introducerii unui pret de referinta.

De altfel, Comisia Europeana a trimis ministrului Vladescu un document oficial in care isi prezinta pozitia pe aceasta tema. "Va confirm ca Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti a transmis ministrului de Finante pozitia oficiala a Comisiei potrivit careia pretul de referinta la tutun nu este conform aquis-ului comunitar.

Deocamdata n-am primit nici un raspuns", a declarat ieri, pentru "Averea", Dragos Negrescu, consilier pe probleme economice si comerciale din cadrul Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti. De altfel, Consiliul Concurentei s-a autosesizat si a dat deja un aviz negativ propunerii Finantelor.

Potrivit unor surse din Misiunea permanenta a Romaniei pe langa Uniunea Europeana, in cazul in care va fi adoptata o asemenea prevedere, in trei zile ea va fi retrasa la presiunea Comisiei Europene.

Articolul considerat de Comisia Europeana ca anti-concurential se refera la modul de calculare a accizei, mai exact la introducerea unei asa-zise "valori de referinta, in valoare de 76% din pretul maxim de vanzare cu amanuntul aferent tigaretelor din categoria de pret cea mai vanduta".

Cum un pachet cu cele mai vandute tigarete, Viceroy si LM, costa 34.000 lei, daca noul Cod Fiscal va intra in vigoare in aceasta forma, un pachet de tigari ieftine, cum este cel de Carpati, va costa aproximativ 26.000 lei. Iar daca se va introduce si taxa pe viciu, propusa de Ministerul Sanatatii, de 15 centi pe pachet, pretul acestora va sari peste 30.000 lei.

Prevederea pentru care pledeaza Ministerul de Finante defavorizeaza in mod evident producatorii de tigari ieftine, care se vor scumpi cu un procent mult mai ridicat decat celelalte categorii de tutun. Rezultatul unei asemenea masuri va fi ca producatorii celor mai vandute tigari pe piata vor dicta indirect preturile pe piata tigarilor populare.

Astfel, la orice majorare de pret la Viceroy si LM, concurentii din secorul low-cost vor fi obligati sa-si scumpeasca produsele cu 76% din noul pret al acestora.

Insa, potrivit legii romanesti a concurentei, adaptata legislatiei europene, interventionismul statului pe o piata libera nu este permis.

Stabilirea unui pret de referinta este posibila doar in domeniile unde concurenta este exclusa sau substantial restransa prin efectul unei legi sau datorita existentei unei pozitii de monopol sau in situatii de criza, dezechilibru major intre cerere si oferta si disfunctionalitate evidenta a pietei. Iar preturile pot fi impuse numai pe o perioada determinata de 6 luni.

Deja, in urma introducerii accizei minime, ponderea taxelor in pretul unui pachet de astfel de tigari este de 75-80%. In acest an, accizele la tutun au fost deja marite la 22,23%, peste nivelul convenit cu UE, de 19,5%, si inainte de termen, la 1 aprilie, si nu la 1 iulie.

In schimb, cifrele arata ca incasarile la buget din accize nu au crescut. Ponderea accizelor pe tutun in veniturile bugetare a ramas constanta, chiar daca acestea au fost marite, 5,1% atat in 2004, cat si pe primele 8 luni ale acestui an.

In Ungaria, taxele mai mari au stimulat contrabanda

Guvernul Romaniei ar putea invata din experienta vecinilor maghiari, care au avut, din cauza majoraririi de taxe pe tigari, o reducere a vanzarilor pe piata oficiala de la 21 miliarde euro la 15 miliarde, in 2004, pentru ca, in acest an, aceasta sa mai inregistreze o scadere de inca 3 miliarde euro.

Aceste date sunt cuprinse intr-un raspuns oficial al Guvernului ungar la un chestionar al Comisiei Europene care ii solicita parerea pe tema oportunitatii revizuirii sistemului de taxare la tigarete. Elasticitatea pietei este destul de scazuta, sustine executivul de la Budapesta, motiv pentru care contrabanda creste direct proportional cu taxele, iar consumul de tutun nu se micsoreaza.

In plus, maghiarii cred ca pentru o mai buna concordanta cu puterea de cumparare a populatiei si pentru mentinerea diverselor plaje de preturi, ar fi de dorit o crestere mai accentuata a accizei aplicate valorii de vanzare.

Iar cel mai semnificativ raspuns al executivului ungar, care ar trebui sa ii puna pe ganduri si pe oficialii romani, este ca cei cinci ani de derogare pentru alinierea taxelor la nivelul UE sunt considerati insuficienti.