In premiera pentru tara noastra, un grup de investitori si-au anuntat intentia de a finanta constructia unei autostrazi in regiunea Bucovinei. Conform proiectului, prima autostrada privata din Romania se va construi pe traseul Siret-Suceava-Vatra Dornei, parcurgand o distanta de aproximativ 200 de kilometri

In momentul de fata, autoritatile sucevene analizeaza oferta finantatorilor acestui proiect, precum si legislatia nationala pentru a vedea conditiile in care se poate realiza.

„Un grup de oameni de afaceri si-au exprimat interesul pentru asigurarea finantarii constructiei unei autostrazi private in judetul Suceava, prin sistemul Build-Operate-Transfer (B.O.T.), care presupune constructia cu fonduri private, exploatarea autostrazii pe o perioada de 25-35 de ani de catre investitorii privati, urmata de transferul administrarii catre autoritatile de stat, locale sau

nationale. Acest tip de proiect va presupune un parteneriat public-privat intre autoritatile judetene si finantator", sustine prefectul de Suceava, Orest Onofrei.

Un miliard de euro

De cealalta parte, Mircea Pop, director adjunct in cadrul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), considera ca „este de vazut in ce conditii se va realiza aceasta autostrada.

Ori autoritatile locale vor ceda terenul necesar, urmand ca mai apoi sa se plateasca catre finantatori rate anuale din incasari, ori finantatorii fac totul, urmand ca ei sa exploateze autostrada asa cum cred de cuviinta pe cativa zeci de ani".

„In orice caz, noi nu suntem implicati in aceasta treaba si nu putem decat sa salutam astfel de initiative care in lumea occcidentala au intrat deja in cotidian", a adaugat oficialul CNADNR.

Miza acestei autostrazi este cu atat mai mare cu cat prin intermediul acesteia se va putea realiza un culoar de transport pentru zona ex-sovietica, in special pentru Rusia si Ucraina, judetul Suceava fiind unul de granita a Uniunii Europene, din 2007. „Un asemenea proiect este foarte atractiv si fezabil din punct de vedere economic.

In plus, el va putea fi conectat la tronsonul de autostrada Brasov-Bors", a precizat si prefectul Orest Onofrei.

Cert este ca pentru realizarea acestei autostrazi va fi nevoie de cel putin un miliard de euro. „In conditiile care sunt in acest moment pe traseul Siret-Suceava-Vatra Dornei, un kilometru de autostrada poate sa coste intre cinci si sase milioane de euro.

Cine se va apuca de aceasta treaba va trebui sa fie foarte solid din punct de vedere financiar, deoarece ramane o investitie pe termen lung", a mentionat Mircea Popa, director adjunct in cadrul CNADNR.

Dilema soferilor

Iin cazul tuturor autostrazilor private, soferii care vor dori sa o foloseasca vor trebui sa achite o taxa. Practic, un conducator auto va fi taxat de trei ori in acest caz: o data pentru rovignieta, apoi taxa de drum si in cele din urma taxa de autostrada.

Fata de acest aspect, oficialii spun ca nimeni nu va fi obligat sa foloseasca autostrada, putand opta pentru alte rute, drumuri nationale etc.

Daca asupra buzunarului soferilor se va exercita o presiune financiara, in privinta fondurilor europene si nationale acest lucru nu va fi valabil. „Un astfel de proiect nu creeaza o presiune financiara pe fonduri europene sau nationale, dar poate pune in valoare zona Bucovinei. Autostrada si Aeroportul International Suceava pot face din Bucovina o locatie turistica importanta si accesibila.

O asemenea investitie este oportuna mai ales in contextul in care exista investitori din Europa Occidentala care si-au anuntat intentia de a deschide afaceri mari in zona si care au nevoie de o cale de transport rapida", a concluzionat Orest Onofrei.