Romanilor le plac masinile diesel. Doar 47% din autoturismele importate in 2004 folosesc benzina drept carburant. Restul de 53% au motorizari diesel. Totusi, pentru cei care parcurg mai putini kilometri, masinile pe benzina sunt mai avantajoase.

Daca cineva ar vrea o explicatie pentru aceste procentaje ar trebui sa coboare duminica in parcarea din fata blocului si sa discute cu soferii care se strang la suete.

Argumentele soferilor romani in favoarea motoarelor diesel sunt pretul scazut al motorinei si consumul mai mic. Specialistii nu sunt insa chiar atat de categorici. Analizand fiecare tip de motorizare, concluzia a fost ceva mai nuantata: pentru cei care merg mai mult de 20.000 de kilometri anual, este mai rentabila o masina diesel.

Cei care efectueaza anual mai putini kilometri ar fi bine sa opteze pentru o masina pe benzina. Ne referim aici, in principal, la autoturismele din clasele inferioare, ai caror cumparatori sunt foarte atenti la consumul masinii si la cheltuielile postvanzare. "Cu cat coboram spre clasa medie si inferioara, cu atat avantajele motorizarii pe motorina dispar.

Practic, in cazul claselor inferioare, consumul motoarelor pe motorina se apropie de cel al motoarelor pe benzina", spune Daniel Antor, director postvanzare la M Car Trading. Atunci cand se opteaza pentru una dintre motorizari, trebuie luate in calcul toate costurile post-vanzare care apar.

Un argument in favoarea masinilor pe benzina ar fi faptul ca cele diesel presupun schimbari mai dese ale filtrului de ulei.

Golf V - 1,6 FSI vs Golf V - 1,9 TDI

Analiza celor doua modele a plecat de la premisa ca ambele ruleaza 20.000 de kilometri pe an (50% urban, 40% extraurban si 10% combinat), timp de patru ani. Prima diferenta apare la pretul de achizitie. Modelul pe benzina este cu aproximativ 760 de euro mai ieftin.

In general, pretul unui diesel este mai mare decat al unui autoturism pe benzina, la clasa medie aceasta diferenta fiind in jurul valorii de 1.000 de euro. Urmeaza apoi diferenta de consum.

In cazul motorului pe benzina, consumul mediu este de 7,17 litri/100 km. In schimb, modelul 1,9 TDI consuma in medie 6,25 litri/100 km. Daca se respecta conditiile de kilometri parcursi si structura stabilita la inceput, soferul unui Golf 1,6 FSI va plati 86 de euro intr-o luna pentru benzina.

Practic, pretul pentru combustibil va ajunge dupa un an de rulare la 1.028 de euro, iar in patru ani, la 4.113 euro. In schimb, soferul unui Golf 1,9 TDI va plati lunar 70 euro pentru alimentarea cu motorina si, in patru ani, 3.378 euro. Practic, in patru ani, posesorul unui Golf TDI va plati cu 735 euro mai putin pentru alimentarea cu carburant.

Situatia se schimba insa radical in momentul in care ne referim la piesele de schimb.

Pentru modelul pe motorina, pretul unei unitati pompa-injectoare (patru bucati), al unei turbosuflante, al unui catalizator si a patru bujii incandescente ajunge la 4.344 euro. In schimb, patru injectoare, patru bujii plus bobine, doua catalizatoare si o sonda Lambda pentru motorul de 1,6 FSI costa doar 3.052 euro. La acest capitol, modelul pe benzina ofera un avantaj de circa 1.300 de euro.

Pe de alta parte, avantajul oferit modelelor diesel de un combustibil mai ieftin este relativ, deoarece, in viitor, tendinta va fi de apropiere a pretului motorinei de cel al benzinei. Practic insa, la 20.000 de kilometri rulati in fiecare an, exista o diferenta de aproape 500 de euro in favoarea Golfului pe benzina.

"Pentru cei care merg mai mult de 20.000 de kilometri, este insa mai rentabil un model diesel, deoarece ponderea cheltuielilor cu carburantul in costurile finale va fi din ce in ce mai mare.

Pe de alta parte, in cazul celor care merg mai putin de 20.000 de kilometri, ponderea carburantului va fi mai mica, ceea ce va recomanda achizitia unui model pe benzina", concluzioneaza Petre Teodorescu, inginer la Porsche Romania.