Desi in Romania numarul utilizatorilor de Internet este de 40 la 1.000 de locuitori, - de circa 10 ori mai mic decat media din tarile Uniunii Europene, romanii se dovedesc printre primii atunci cand vine vorba de dialogul cu autoritatile publice prin intermediul calculatorului.

Paradoxul mai include un amanunt: peste 60% dintre romanii de peste 40 de ani nici macar nu stiu sa deschida un calculator.

Proportia firmelor romanesti cu acces la Internet, care folosesc Internetul pentru a obtine informatii de la autoritatile publice, a depasit media din Uniunea Europeana, potrivit unor date ale Biroului european de statistica, Eurostat.

Conform studiului, 56% din firmele romanesti cu acces la Internet au utilizat aceasta sursa pentru obtinerea de informatii de pe site-urile autoritatilor publice, media UE fiind de 51%. La bulgari, de pilda, procentul este de 59%, in timp ce firmele ungare au inregistrat un nivel de 44%.

Cel mai inalt grad de utilizare a Internetului pentru informatii de la institutii publice a fost consemnat de Suedia, cu 94%, la polul opus situandu-se Marea Britanie, cu 36%.

In ceea ce priveste domeniile de activitate, studiul arata ca in Romania, firmele din domeniul imobiliar, inchirieri si activitati din domeniul afacerilor au utilizat Internetul in proportie de 67%, peste media europeana de 61% si peste nivelul din Bulgaria, de 65%.

Si in acest caz, procentul consemnat de Romania s-a plasat peste cel din Ungaria, de 47%, insa sub pragul polonez de 76%.

De asemenea, firmele romanesti care desfasoara activitati de comert au utilizat Internetul pentru obtinerea de informatii de la autoritati in proportie de 54%, nivel inferior celor obtinute de companiile producatoare de diverse articole - 55% si al firmelor din transport - 61%.

In fiecare dintre aceste sectoare de activitate, media europeana a fost inferioara celei din Romania.

Principalele companii romanesti care au luat informatiile necesare de pe site-urile autoritatilor publice au fost, in 2004, cele mari (cu peste 250 de angajati), cu o rata de 73%.

Potrivit studiului, gradul de utilizare se reduce in functie de dimensiunile firmelor, astfel ca societatile comerciale medii (cu 50-249 angajati) au utilizat Internetul ca sursa de informare in proportie de 60%, nivelul fiind de 52% pentru cele mici (maxim 49 de salariati).

Media din cele 25 de state ale UE s-a plasat peste cea a Romaniei doar in cazul firmelor medii, in timp ce rezultatele pentru Bulgaria au aratat ca in cazul companiilor mici, medii si mari, proportia a fost de 57%, 62% si, respectiv, 71%.

Conform Eurostat, diferenta intre firmele care au obtinut formulare de pe Internet a fost mult mai mare decat cea a companiilor care au trimis formulare completate, nivelul fiind de 43%, respectiv 22%.

Desi in cazul Bulgariei numarul societatilor care au folosit formulare a fost similar cu Romania, procentul celor care au trimis inapoi astfel de documente a fost de doar 14%. Singura tara in care proportia a fost inversata a fost Polonia, cu 55%, respectiv 79%.

Lucrurile stau cu totul altfel cand vine vorba despre persoanele fizice. Dintre tarile candidate la aderare, Romania este pe ultimul loc la capitolul computere personale per capita. Slovacia este statul care se apropie cel mai mult de media UE, cu 283 de computere la 1.000 de locuitori.

La noi in tara, cei mai multi posesori de PC-uri sunt adolescentii si tinerii. Cel mai adesea, baietii folosesc computerele pentru jocuri, pentru informatii legate de invatamant sau de locul de munca si pentru informatii legate de muzica si filme.

Asta, in vreme ce fetele sunt interesate mai mult de jocuri, de moda si informatii legate de vedete internationale.