Scandalurile celebre in domeniu au fost legate de numele firmei Dalli, cea care a concesionat, in 1995, parcarile cu plata de suprafata din centrul Capitalei. Asta poate si pentru ca (sau mai ales pentru ca) printre actionari s-a numarat, pana de curand, si celebrul Dorin Cocos. In primavara acestui an, contractul a fost prelungit pentru inca cinci ani.

"Am semnat prelungirea cand eram primar interimar, insa documentul avea avizele tuturor departamentelor abilitate din Primaria Capitalei", explica viceprimarul general Razvan Murgeanu.

"Prelungirea s-a facut printr-un act aditional, pe baza prevederilor contractuale, care stipuleaza ca "prezentul contract poate fi reinnoit daca nici una din parti nu a cerut rezilierea lui cu cel putin un an inaintea expirarii perioadei de valabilitate"", spune reprezentantul Dalli Exim, Mihai Jianu.

Mutarea termenului de expirare pana in 2010 a starnit nemultumirea celor care acuza Dalli ca nu a facut decat sa ocupe carosabilul cu parcari, numarul locurilor administrate crescand de la 1.866 in 1995 la 3.098 in prezent, doar circa 10% din ele fiind in afara strazilor.

Dar poate cea mai suspecta afacere a Dalli a fost achizitionarea, in 2003, a parcajului subteran de la Intercontinental, aflat pana atunci in proprietatea SC Ciclop SA, firma detinuta de Consiliul General Bucuresti.

Desi situat in buricul targului, parkingul cu o suprafata de aproape 30.000 de metri patrati a fost vandut cu numai doua milioane de euro plus TVA, adica circa 66 de euro plus TVA metrul patrat. Asta in conditiile in care constructia unei parcari subterane costa, potrivit specialistilor, intre 300 si 500 de euro metrul patrat.

Probleme sunt si in provincie. In Arad, de exemplu, exista circa 1.000 de locuri de parcare cu plata dotate cu parcometre. Pentru a achita serviciul, se folosesc carduri reincarcabile. In zona ultracentrala o ora de parcare costa 9.000 de lei, iar in cea centrala 6.000 de lei. Desi totul pare civilizat, sistemul a trezit nemultumiri.

Firma Belsirim Automotive a castigat, in urma cu trei ani, licitatia privind concesionarea parcarilor si ii revin 70% din venituri, in timp ce administratia locala primeste 30%. De curand, reprezentanti ai autoritatilor aradene si-au manifestat dorinta de a rezilia contractul, cu intentia de a institui un alt sistem, care sa aduca venituri doar pentru municipalitate.

Alte insatisfactii au fost generate de faptul ca rau-platnicilor li se blocau rotile autoturismelor. Ceva mai la sud, in Timisoara, functioneaza de sapte ani sistemul Telpark, inventat si folosit pentru prima data in Tel Aviv si al carui copyright a fost cumparat de municipalitate din Ungaria.

Conform directorului general al societatii Administrarea Domeniului Public (ADP), Liviu Barbu, in momentul de fata Telpark gestioneaza 8.633 de locuri cu plata, 1.477 fiind amenajate in parcari, restul fiind create pe prima banda de circulatie. Tariful este diferentiat pe trei zone, mergand de la 0,30 la 1,20 de lei noi pe ora. "Veniturile din ultimul an au fost de 2,4 milioane de lei noi.

Din ele, aproximativ 45% ajung in bugetul local", declara Liviu Barbu. In campania electorala din 2004, Telpark a fost subiect de disputa politica, unele patide promitand desfiintarea acestuia. ADP intentioneaza sa construiasca in oras cinci parcari supraetajate si una subterana.

Parcarile Brasovului sunt administrate, din anul 2000, de firma P&P, care a concesionat aceasta activitate in urma unei licitatii. Firma incaseaza intre 8.000 si 10.000 de lei pe ora, in functie de zona, iar 50% din venituri ii revin Primariei. Serviciul de intretinere a fost preluat anul acesta de Primarie, deoarece mai multe parcari arata jalnic, fiind pline de gropi.

Pentru urmatorii doi ani, se doreste construirea unor parcari supraetajate, insa locatia acestora starneste deja controverse. In ceea ce priveste parcomatele Clujului, firma canadiana Valcon are monopol asupra municipiului inca din 1997. Primarul Emil Boc a incercat sa rezilieze contractul, insa fara succes.

Intelegerea, care expira in 2007, prevede obligativitatea municipalitatii ca, in cazul in care suplimenteaza locurile de parcare, sa le cedeze tot firmei Valcon. La ora actuala, compania administreaza circa 1.200 de locuri, iar o ora de parcare costa 1,50 lei noi. Teoretic, Valcon trebuie sa vireze CL 25% din incasarile brute realizate.

Municipalitatea a trebuit, insa, sa actioneze firma in judecata pentru neplata sumelor cuvenite. Pentru a rezolva criza locurilor de parcare, autoritatile au propus realizarea unor parcari subterane, respectiv etajate in centrul Clujului, insa, din varii motive, nu a inceput lucrul la nici un proiect.

O situatie cu adevarat tensionata este la Craiova, unde primaria si concesionarul parcarilor cu plata, firma Cronos, sunt in conflict deschis. Firma s-a angajat sa construiasca 1.500 de locuri de parcare cu plata in municipiu, dar cea mai mare parte a acestor parcari sunt facute fie pe trotuare, fie de-a dreptul pe strazi.

Practic, Cronos a trasat niste linii albe pe carosabil, a instalat indicatoare de parcari cu plata si ii taxeaza pe craioveni cu 1 leu pe ora. Municipalitatea incearca acum sa rezilieze contractul, printre ale carui clauze se numara obligativitatea administratiei locale de a degaja zapada de pe spatiile de parcare.

Pentru a reduce nemultumirea soferilor, Primaria a construit in acest an 700 de locuri de parcare gratuite. "Vrem sa redam trotuarele circulatiei pietonale", spune viceprimarul Gheorghe Nedelescu. Totusi, intrecerea e nedreapta: numai in septembrie s-au vandut in Craiova circa 700 de autovehicule.

"Am semnat prelungirea contractului cand eram primar interimar, insa documentul avea avizele tuturor departamentelor abilitate din Primaria Capitalei."

Razvan Murgeanu,

viceprimarul general al Capitalei

LOCURILE DE PARCARE NU TIN PASUL CU PIATA AUTO • Cu exceptia parcarii etajate din spatele magazinului bucurestean Unirea, cu o capacitate totala de 1.000 de locuri, nici o investitie similara nu a fost inaugurata in ultimii cinci ani in Romania.

In acelasi timp, numarul inmatricularilor de autoturisme noi a depasit 700.000, iar cel al radierilor definitive a fost de numai aproximativ 200.000.

• Intre timp, s-au extins parcarile cu plata concesionate pe spatiul carosabil. si au crescut incasarile acestora: in anul 2004, Sc Dalli Exim SRL Bucuresti a incasat 5,33 mil. lei noi, din care redeventa varsata la bugetul local a reprezentat 2,96 mil. lei noi, iar in primele opt luni ale lui 2005 a avut incasari de 4,86 mil. lei noi, din care redeventa a fost 2,7 mil. lei noi.

SURSE: APIA, DALLI

AU FOST UTILIZATE SI INFORMATII FURNIZATE DE CORESPONDENTII NOSTRI: AMBRUS BELA – CLUJ, MALIN BOT – TIMISOARA, RAMONA OLARU – CRAIOVA, BINACA POPA – BRASOV, OTILIA POPESCU – ARAD