Partidele politice acorda o importanta redusa promovarii brandului prin intermediul propriilor site-uri. Lipsa interactivitatii, amestecurile cromatice obositoare si aglomerarea de informatii ii alunga pe cei mai multi internauti.

Desi s-au investit 1.000 dolari pentru realizarea propriului site, administratorii paginii web a PNL recunosc ca aceasta face mai mult o informare decit o promovare a partidului. „Internetul nu are un caracter de masa, asa ca nu am avut un interes foarte mare de promovare a imaginii prin intermediul site-ului", motiveaza responsabilul pnl.ro, Nicolae Gamulea.

Si site-ul pd.ro functioneaza mai degraba ca un portal decit ca un site propriu-zis, asigurind legaturile catre site-urile tuturor filialelor locale. „Deficientele la nivel national in privinta folosirii Internetului se regasesc si la nivelul site-urilor de acest gen", admite responsabilul mass-media al PD, Narcisa Iorga.

Coordonatorul psd.ro, Lucian Purcarean, este si mai explicit: „Site-ul nostru reprezinta un mijloc de comunicare ca oricare altul din cadrul partidului. Nu vad oportunitatea dezvoltarii unei campanii de promovare a acestuia". Nici site-ul UDMR nu este unul foarte interactiv. Cu toate acestea, udmr.ro contorizeaza saptaminal 1.000 de vizitatori, dintre care 15% sint useri din Ungaria.

udmr.ro este unul dintre putinele site-uri politice care au meniul structurat in trei limbi: romana, maghiara si engleza.

Prea putin branding

„Site-urile formatiunilor politice romanesti nu acorda o mare importanta promovarii brandului propriu si nu prezinta niste strategii de imagine bine puse la punct", este concluzia lui Marius Dascalu, creative director in cadrul 2Fresh Design, cistigatoarea premiului pentru cea mai buna agentie web a anului.

Dascalu crede totusi ca aceste site-uri „ofera informatii destul de bogate, majoritatea reusind sa satisfaca dorinta de informare a utilizatorului". Ca strategie de imagine, Dascalu observa „adoptarea liniilor actuale de promovare a personajelor politice si nu a apartenentei la diverse curente.

Acest fapt evidentiaza o tendinta de maturizare a clasei politice autohtone si crearea unei awareness pentru partidele cu vechime pe scena politica din Romania". In opinia sa, punctele slabe ale acestor pagini web ramin prezentarea grafica, amestecurile cromatice obositoare sau interfetele de navigare „ofuscate" de diverse elemente de design.

Wwwaleu site

PRM este singurul partid parlamentar fara un site oficial la ora actuala. „Site-ul pe care l-am detinut pina de curind, prm.org.ro, era inregistrat pe numele lui Teodor Ciontu, fiul lui Corneliu Ciontu. Cum acesta din urma a parasit partidul in iulie, am ramas fara domeniu", spune Olga Vasilescu, presedintele organizatiei de tineret.

Domeniul care era mai la indemina, prm.ro, este cumparat, potrivit acesteia, de catre o firma de avocatura, care a refuzat sa-l cedeze partidului. O alta formatiune care nu reuseste sa se faca vizibila virtual este Alianta D.A. Narcisa Iorga pune acest lucru pe seama comunicarii insuficient de bune dintre PNL si PD.

La polul opus se afla partidul lui Voiculescu, care este intr-atit de conservator, incit si-a pastrat, pe linga domeniul partidulconservator.ro, si mai vechiul pur.ro. „Folosim cele doua domenii in paralel, pina ce se obisnuieste lumea", motiveaza Dana Piciu, sefa biroului de presa. •

Canuta, gest sucit

Daca site-urile diferitelor partide europene ofera de cele mai multe ori si posibilitatea achizitionarii de materiale promotionale (cani, tricouri, genti etc.), prin intermediul unei comenzi online, formatiunile politice romanesti nu au luat inca in calcul aceasta varianta. „Nu am gasit o solutie legala pentru a comercializa astfel de obiecte.

Statutul de organizatie nonprofit al partidelor politice din Romania nu ne permite astfel de practici. Vom incerca sa organizam pe viitor concursuri cu obiecte promotionale pentru vizitatorii care vor posta cele mai interesante opinii pe viitorul forum al site-ului PSD", spune Lucian Purcarean.