Consiliul de Administratie va propune, la urmatoarea sedinta AGA, ce se va desfasura pe 9 decembrie, ca Aerostar sa-si extinda obiectul de activitate cu productia de autovehicule. Cu toate acestea, oficialii companiei ne-au declarat ca nu intentioneaza sa inceapa activitati noi, ci se vor concentra pe liniile de business care au adus recunoastere societatii

Aerostar a incheiat primele noua luni cu venituri totale de 76,418 milioane RON, rezultatul brut al activitatilor desfasurate in aceasta perioada depasind 4,5 milioane RON. „Directiile de afaceri sunt aceleasi, nu sunt schimbari majore ale profilului de activitate", ne-a declarat Grigore Filip, presedintele-director general al societatii.

Pentru ca unul dintre produsele curente ale firmei nu era acoperit prin obiectul de activitate, a fost necesara modificarea actului constitutiv. „Asta nu inseamna ca vom incepe sa fabricam automobile, nici vorba. S-a mai intamplat, acum cateva luni, ca pentru ambalajele in care puneam unele motoare destinate exportului sa fim nevoiti sa extindem obiectul de activitate.

Toata lumea a zis atunci ca ne apucam de tamplarie. Nimic mai fals. Nu este o schimbare de profil, nu este o deschidere de noi linii de afaceri. Doar rigoare", spune Grigore Filip.

Cresteri de activitate pe latura civila

Daca pana de curand productia era preponderent orientata spre aviatia militara, acum eforturile se indreapta spre segmentul civil. „In domeniul aviatiei - si subliniez asta pentru ca noi nu avem doar produse pentru aviatie - a crescut semnificativ ponderea aviatiei civile.

Ne-am autorizat si certificat pentru aviatia civila, pe linia fabricatiei de componente, subansamble si aerostructuri, dar si pe linia mentenantei", a adaugat directorul societatii. Vanzarile in acest sector au crescut, productia destinata aviatiei civile depasind 15% din totalul veniturilor. Ultimul contract castigat este pe relatia India. „Va intra in vigoare pana la sfarsitul anului.

Este deja semnat si o sa putem da detalii despre el ceva mai tarziu", a precizat Grigore Filip.

Compania Aerostar a pus accent pe doua directii de activitate din segmentul aviatiei civile: mentenanta aeronavelor si productia structurilor. „In domeniul mentenantei exista o veche colaborare cu mai multe companii romanesti - si trebuie sa mentionez aici Carpatair. Insa ne-am orientat foarte mult si spre avioanele de tip Boeing 737.

In aceasta zona este o piata foarte dinamica, exista un sistem de brokeraj al mentenantei in aviatia civila. Aici suntem pe o crestere semnificativa", explica directorul Aerostar. In domeniul productiei structurilor de aviatie civila, societatea bacauana opereaza pentru mai multe companii.

„Semnificative sunt cresterile pe care le avem in relatiile cu Fockker, unde furnizam piese si subansamble pentru diverse categorii de avioane. Facem piese si subansamble si pentru avioanele de tip Airbus si Boeing. La noi se fac si circa 160 de piese pentru rachetele ARIANNE", ne-a declarat Grigore Filip.

Recent, a intrat in vigoare si un program de colaborare cu EADS Germania, pentru componente de aviatie civila si piese pentru aeronavele Airbus.

Bugetul initial va fi respectat

Dupa primul trimestru al acestui an, compania Aerostar Bacau anunta ca doreste sa contracteze credite in valoare totala de 5,3 milioane euro, pentru sustinerea financiara a activitatilor de exploatare si a programului de investitii aferent anului 2005.

Cea mai mare parte a fondurilor, circa 3,4 milioane euro, vizeaza activitatea de exploatare, iar pentru investitii au fost alocate sume in valoare de 2,1 milioane euro. Actionarii luasera decizia ca, pentru aceste credite, Aerostar sa constituie gajuri, ipoteci si diverse tipuri de garantii asupra patrimoniului companiei, in limita unui plafon de 50% din valoarea activelor.

Programul de investitii al producatorului de avioane totalizeaza in acest an aproape 3,07 milioane euro si va fi sustinut exclusiv din fonduri suplimentare atrase de companie. Activitatile de cercetare si dezvoltare vor necesita cheltuieli de circa 0,7 milioane euro.

Potrivit bugetului de venituri si cheltuieli al Aerostar pentru 2005, compania va inregistra, in acest an, un profit net de aproximativ 1,4 milioane euro, la venituri totale de 25,55 milioane euro.

In primul semestru din 2005, Aerostar a obtinut un profit net de 1,9 milioane RON (peste 0,5 milioane euro), cu aproximativ 90% mai mult comparativ cu perioada similara a anului trecut. Cea mai mare parte a vanzarilor Aerostar s-au indreptat catre piata interna, cu o pondere de 74% in cifra de afaceri a companiei.

Exporturile au inregistrat o evolutie pozitiva fata de anul trecut, principala piata fiind cea asiatica.

Aerostar Bacau este o intreprindere de varf in industria aeronautica romaneasca, aceasta consolidandu-si statutul de casa de reparatii si modernizari ale avioanelor militare.

Preocuparile in domeniul aviatiei civile, care au avut la baza o decizie strategica, s-au concretizat in identificarea pietelor civile pentru IAK-52, oferirea de variante configurate special pentru acest grup de utilizatori, dezvoltarea de avioane ultrausoare cum este WT-01, dezvoltarea avionului de firma ultrausor Festival.

Programele derulate in Aerostar si rezultatele obtinute au constituit un pol pe care s-au grefat colaborari internationale cu parteneri de prestigiu: Elbit Systems, Thomson CSF Communications, DaimlerChrysler Aerospace. Actionarul principal al Aerostar este societatea Iarom Bucuresti, cu o participatie de peste 71%.

„Pana la sfarsitul anului, cifra de afaceri a companiei va atinge 110 milioane RON. Speram sa obtinem profitul bugetat la inceputul anului, ca valoare absoluta. Sumele despre care vorbim nu sunt insa nici pe departe multumitoare. Mai avem de luptat", a conchis directorul general de la Aerostar.