Fundatura este un sat din estul judetului Bacau. Pana acum doi ani, in localitatea cu vreo 200 de suflete se ajungea pe un drum de pietris. In 2003, „comunalul" s-a modernizat: s-a turnat asfalt pe cei 4,2 kilometri care leaga satul de Rachitoasa, comuna aflata pe drumul judetean.

Multi dintre oameni sunt multumiti – carutele merg fara sa se mai zdruncine, ca masini oricum nu au. Investitia a fost de 31 de miliarde de lei! Banii au fost primiti din fonduri europene, iar la un an de la inaugurare, din drumul spre Fundatura rupi bucati ca din mamaliga.

Societatea care a lucrat la asfaltarea comunalului este proprietatea vicepresedintelui PSD de Vrancea, Victor Roman, adjunctul baronului Oprisan.

Drumul dintre comuna Rachitoasa si satul Fundatura e delimitat de doua panouri imense. Pe ele sunt stemele Guvernului Romaniei si ale Uniunii Europene si scrie ca reabilitarea drumului comunal DC 50 este un proiect finantat prin program SAPARD.

Sunt mentionate beneficiarul – Consiliul Local al comunei Rachitoasa - si valoarea proiectului – 31.058.591.574 lei. Termenul de predare a fost septembrie 2004. La un an de la

deschiderea oficiala a comunalului pe bani europeni, lumea inca mai injura autoritatile. Multi au ramas fara santuri in fata gardurilor, iar acolo unde mai sunt, constructorul nu le-a betonat si nici nu a pus dale. Durerea cea mare e ca multi dintre sateni au ramas fara podete.

Caile de legatura cu drumul au fost daramate, iar constructorul nu a mai facut nimic. Cativa dintre localnici au dat bani din buzunar sa construiasca alte podete. Un batran se plange ca a cheltuit zece milioane de lei ca sa se lege iar de drum.

Un altul a strans din pensia lui si a reusit, abia acum cateva zile, sa bata un podet de lemn pana in asfalt.

Vreun kilometru de drum spre Fundatura e inca in regula. Dupa ce iesi din sat, comunalul incepe sa se strice. Intr-o curba, pe drumul construit din bani europeni se casca o rapa de intri cu juma’ de masina inauntru. Mai incolo, asfaltul e racait de rotile carutelor.

In Fundatura, un om ne arata „care e teapa": sub cei zece centimetri de asfalt e un fel de mixtura de pietris si smoala care se rupe bucata cu bucata. Omul rupe din drum de vreo trei ori si face o gaura cat sa bagi mana. „Dupa iarna, aici or sa fie gauri in drum cat putul meu din curte", zice sateanul.

Lui nea Mihai Ivascu nu-i place mantuiala – „E numai zgura, tataie. Pe bani din Europa. Se rupe drumul ca mamaliga. Nimeni nu zice nimic, ca aici chiar e fundatura tarii". „Nu si-au facut treaba. Drumul asta e ca un costum lasat fara maneci.

Constructorul a scos cel putin zece miliarde de lei numai prin faptul ca nu a construit podetele si nici nu a acoperit santurile", spune Dumitru Cotarla, fost inginer constructor. Omul e sustinut si de ceilalti vecini.

Stau pe mijlocul drumului – ca nu e risc de accident, asa de rar trece cate o masina – si spun ca oamenii lui Victor Roman, ala de a castigat fondurile SAPARD, au lucrat mai mult noaptea, „sa nu vada lumea ce toarna ei aici. Acum se vede – e pietris si smoala.

Turnau asta si dupa ce ploua, deasupra la clisa si la namol, iar daca nu era apa, muncitorii se inmuiau ei cu vin". Oamenii sunt curiosi unde sunt banii, mai ales ca drumul a inceput sa se rupa, iar in unele locuri fug malurile – „in fata curtii lui Stanila a plecat pamantul. Si inainte fugea malul acolo.

Dar daca tot s-au dat bani din fonduri europene, macar trebuia sa se ridice o fundatie acolo si sa ridice un zid de sprijin. Ca altfel se rupe drumul", mai zic oamenii din Rachitoasa.

Drumul comunal Rachitoasa-Fundatura a devenit o afacere profitabila in 2003. Atunci s-a organizat licitatie pentru ca fusesera acordate fonduri SAPARD. La licitatie au participat trei firme – Drumuri SA Bacau (firma de stat), o societate din Vaslui si Roman Impex SRL din Adjud (judetul Vrancea).

Ultima societate a reusit sa castige licitatia si urma, asa cum spune primarul din Rachitoasa, sa incaseze 27 de miliarde de lei pentru reabilitarea celor 4,2 kilometri.

Diferenta pana la pretul oficial de 31 de miliarde o constituie „rezolvarea unor probleme legate de drum, constructia a doua ziduri de sprijin si largirea unui pod"!

Primarul Ionel Zorila e multumit – „din drumul care era, plin de transee, acum e o adevarata sosea". Desi unii sateni spun ca drumul a fost ingustat, primarul sustine ca expertii de la SAPARD Bucuresti au venit sa inspecteze locul si s-au declarat multumiti.

Singura problema a fost o groapa adanca aparuta in asfalt dupa o inundatie. Despre locurile unde drumul se macina, Ionel Zorila nu isi face probleme: stie ca se va repara. Nu stie, insa, care a fost combinatia asfaltului facut de Roman Impex, insa e multumit ca poate sa il execute cu garantia.

Roman Impex SRL a castigat „afacerea Fundatura" pe vremea cand patronul acesteia era doar membru de varf al PSD Vrancea. Apropiat al lui Marian Oprisan, Roman a candidat la alegeri pe listele „albastrilor" si, in prezent, e consilier judetean. Cu relatii si vecinii de la Consiliul Judetean Bacau, Roman a reusit cateva afaceri profitabile. .

In judetul Bacau, Roman Impex apare intr-o lucrare la Valea Seaca – zona afectata de inundatii. Numai ca la cateva luni de la producerea dezastrului, lucrarile de constructii erau, conform presei locale, „in stadiu incipient".

Iar la Vrancea – pe cand devenise consilier judetean si isi vindea actiunile pe care le avea la o alta firma de constructii – numele lui Roman a aparut in scandalul acordarii directe de reparatii in cazul unor sosele afectate de inundatii.

Astfel, firma Sotirex a semnat contracte pe bani publici pentru reconstructia a 7 drumuri, cand Victor Roman declara ca tocmai s-a retras din actionariatul acesteia.

Nimeni nu stie cum au avut firmele controlate de vicele PSD Vrancea lipici la contracte cu bani publici sau bani europeni. Victor Roman nu a putut, nici el, sa ne explice acest lucru. Nu a fost de gasit nici la sediul firmei, iar telefoanele mobile sunt inchise.

Asta fiindca, de cateva zile, conform directoarei economice de la Roman Impex SRL, „patronul este plecat intr-o zona fara acoperire".