Marcile de tara preferate ale lumii sunt SUA, Franta, Japonia si Germania, arata un studiu recent intocmit de Simon Anholt - economist al Global Markets Insight (GMI), numit "Indicele marcii de tara". Turcia incheie lista, si este singura tara aflata in curs de aderare la UE luata in calcul de studiu.

Cand vine vorba de vinurile frantuzesti, masinile germane sau ambitia japoneza, marca natiunilor respective creste. Romania lipseste din lista Anholt, care explica modul in care vad popoarele lumii celelalte natiuni, din perspectiva turismului, exporturilor, oamenilor, guvernarii, investitiilor si imigratiei, culturii si mostenirii cultural-istorice.

"Sper ca noile state membre ale UE sa se bucure de o reputatie mai buna datorita integrarii, insa acest lucru nu se va intampla peste noapte", a declarat pentru "Averea" initiatorul studiului, Simon Anholt, expert al GMI si consilier guvernamental.

"Este, totodata, foarte important ca aceste state sa aiba o imagine clara asupra identitatii si strategiei de marca proprie in momentul aderarii, altfel risca sa fie "anihilate" de marca "Europa"," spune Anholt.

In pofida curentului mondial negativ de perceptie a politicii externe si a guvernarii SUA, spune studiul, perceptia mondiala asupra modului in care se poate locui si munci in SUA, dar si asupra produselor purtand inscriptia "Made in USA", raman, deocamdata, cele mai bune din lume.

Studiul, bazat pe raspunsurile a 10.000 de persoane din 10 tari, plaseaza SUA in topul preferintelor chinezilor si al japonezilor ca loc de munca si viata, in vreme ce India plaseaza America pe locul intai la capitolul celor mai bune locuri unde se poate exporta si pot fi facute investitii.

Turcia, singura tara participanta la studiu dintre aspirantele la inregimentarea in UE, a iesit pe ultimul loc, poate si din cauza lipsei popoarelor musulmane din randul celor intervievati. Singurul capitol fruntas pentru Turcia este turismul, unde se plaseaza pe locul 19 din maximum 25, in viziunea polonezilor.

In rest, toate celelalte note pentru capitolele mentionate in cele de mai sus, plaseaza Turcia pe locul general 24 sau 25 in lume. In mod suprinzator, Turcia apare pe locul 16 in preferintele Japoniei, iar in Coreea de Sud, Turcia a primit locul 10 la capitolul "oameni" si 17 per total.

Cehia si Polonia au primit din partea tarilor europene note ce le plaseaza, pe locurile 20 sau, respectiv, 22, iar din partea non-europenilor, Polonia se afla pe locul 19, iar Cehia pe locul 22.

"Chiar daca Cehia a facut progrese enorme din 1989 incoace, din punct de vedere social, politic si economic, nu a reusit sa-si creeze, inca, o marca internationala", spune Simon Anholt, autorul studiului.

Canadienii isi pun propria tara mai presus de toate celelalte, cu exceptia culturii, concesionate vecinilor lor de granita din sud, iar pe locul doi pun Franta. Si francezii si spaniolii se pun pe ei mai intai, ca si americanii, in timp ce polonezii se auto-plaseaza pe locul 12, singurul loc in care ei insisi isi dau nota buna fiind capitolul "oameni", dar si aici primeaza canadienii.

"Rusii dau dovada de un amestec fascinant de mandrie nationala si disperare politica. Ei plaseaza Rusia pe primul loc la toate capitolele, cu exceptia exporturilor, unde isi dau locul cinci in lume. Cand vine vorba de guvernare, rusii isi dau ultimul loc din lume, respectiv 25", spune Anholt.

Daca majoritatea celor intervievati au plasat propriul popor (la capitolul "oameni") pe primul loc, exista si cateva exceptii notabile: nemtii se autoplaseaza pe locul patru, dupa canadieni, suedezi si australieni, iar polonezii si francezii ii prefera pe canadieni. In schimb, la acelasi capitol, canadienii ii plaseaza pe francezi pe locul al doisprezecelea, si pe polonezi pe locul 17.

Ca un fapt deosebit, chinezii ii pun pe rusi pe locul opt, cel mai mare nivel primit de Rusia, cel mai probabil in lumina relatiilor comerciale seculare, dar poate si a unei afinitati ideologice.