Legea nr. 555, care reglementeaza privatizarea celei mai mari societati romanesti Petrom SA, act normativ adoptat in parlament la sfarsitul anului trecut, ii asigura grupului austriac OMV numai beneficii, in timp ce statul roman este si ramane un mare pagubit.

Astfel, prin contractul semnat in baza acestei legi, statul roman s-a angajat sa nu perceapa impozite pe 35% din productia de titei si gaze naturale extrasa de OMV din zacamintele Romaniei, incepand cu data de 1 ianuarie 2005 si pana la data de 31 decembrie 2006. "Rezerva (n.red.

- cota de 35% aplicata pretului de referinta la titeiul si gazul extras si livrat in scopul calcularii redeventei) este deductibila la calculul profitului impozabil, inainte de calculul impozitului pe profit", se arata in Legea 555/2004.

Mai mult, suma provenita din aceasta metoda, OMV o va utiliza "pentru acoperirea cheltuielilor de achizitionare a mijloacelor fixe pentru activitatea de explorare, dezvoltare si productie de titei si gaze naturale, modernizarea echipamentelor (...) destinate descoperirii de noi rezerve din sectorul de productie petroliera si de gaze naturale".

Altfel spus, compania austriaca va cauta noi resurse petroliere, pe care le va exploata cu bani care ar fi trebuit sa intre in bugetul statului roman.

In plus, grupul austriac a ajuns sa detina 51% din Petrom (desi nici o societate petroliera din zona centrala si est-europeana nu a fost privatizata cu investitor strategic, de regula privatizarile se fac cu investitor de portofoliu, in urma carora companiile au un actionariat disipat), o societate fara datorii la stat, intrucat toate taxele si impozitele cumulate de companie catre statul roman

in ultimii 4-5 ani inainte de privatizare au fost sterse cu buretele. "Orice obligatii reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri bubetare datorate si neachitate bugetului general consolidat (...) sunt scutite de plata", se mai prevede negru pe alb in Legea 555 adoptata de parlament, atunci cand reprezentantii Aliantei D.A., in prezent la guvernare, erau in opozitie.

De mentionat este faptul ca societatea a avut parte de mai multe "curatiri" de datorii, din care amintim suma de 1.741 miliarde de lei prevazuta in OUG 40/2002 privind penalitatile si dobanzile acumulate la asigurarile sociale si de sanatate, fondul de somaj etc.

Totodata, de precizat este si raportul intocmit de Curtea de Conturi in 2001, in care se specifica inlesnirile fiscale oferite Petrom-ului de catre Ministerul Finantelor, in valoare de peste 17.000 miliarde de lei.

Si facilitatile mentionate anterior sunt doar cele la care populatia are acces, intrucat contractul de privatizare a "Perlei Coroanei" contine mai multe facilitati acordate investitorului strategic, care sunt sub protectia confidentialitatii, potrivit unor surse oficiale din cadrul Ministerului Economiei si Comertului. "Contractul (n. red.

de privatizare a SNP Petrom) este intesat de prevederi fiscale secrete in favoarea OMV, prin care grupul austriac obtine clar profituri semnificative, mai ales pe fundalul cotatiilor-record inregistrate la titei in acest an, iar in cazul in care se incearca modificarea clauzei privind redeventele, statul este obligat sa plateasca despagubiri de cateva zeci de milioane de euro", ne-au declarat

sursele citate. Cu toate ca OMV detine 51%, iar statul roman doar 40,74% din Petrom, reprezentantii statului au, teoretic, un rol semnificativ in luarea deciziilor in cadrul CA. Numai ca statul mai are doar un reprezentat in CA, deoarece autoritatile nu au gasit de cuviinta sa gaseasca un inlocuitor pentru Sebastian Vladescu, care a fost numit ministru al finantelor publice in luna august 2005.