Revista „Campaign" a publicat recent o analiza a pietelor de publicitate din Europa. Europa de Est, considerata odinioara viitorul taram al fagaduintei pentru industria publicitara, a fost eclipsata de cresterile spectaculoase ale pietelor din Asia si chiar din vechea Europa.

Piata din Spania, cu o cifra de afaceri de aproape 7 miliarde de dolari pe an, este cea care inregistreaza o crestere substantiala, de peste 9% in timp ce pietele traditionale din Italia, Anglia, Franta sau Germania stagneaza sau ating abia 2 % pe an.

In Spania, pauzele publicitare sunt foarte lungi, tarifele sunt in permanenta crestere, reclamele si brandurile apar pe microfoanele prezentatorilor de stiri, iar echivalentul CNA-ului din Spania este foarte relaxat in ceea ce priveste sarcasmul, umorul negru sau reclamele neconventionale.

In Spania, presa gratuita (Que) este in plina crestere, in Anglia cotidianul gratuit City Am cunoaste dificultati, in timp ce, in Italia, principalele cotidiene italiene sunt publicate integral in policromie. In Franta, cea mai creativa campanie a anului a fost considerata cea de la Wrangler Jeans care a inghetat blugi in cuburi de gheata si i-a invitat pe tineri pe strada sa sparga acele cuburi.

Pe locul doi, s-a situat noua campanie pentru Chanel, promovata intr-un film avand-o pe Nicole Kidman in rolul principal. Piata de publicitate din Franta, estimata la aproximativ 11,5 miliarde de dolari pe an stagneaza in contextul slabei cresteri economice.

In Anglia, brandul Persil al lui Unilever a meritat calificativul de cea mai originala campanie cu o campanie, difuzata si in Romania: conceptul „murdarirea e buna" a frapat imaginatia si a crescut notorietatea unui brand recunoscut pana acum pentru campanii anoste.

De unde pana acum reclamele aratau cat de albe erau haine curatate cu Persil, in aceasta campania se arata cat de murdare sunt anumite haine pe care le poate curata brand-ul respectiv.

In Anglia, in schimb, televiziunile au fost criticate de agentiile media pentru ca solicita programarea campaniilor de publicitate cu minimum 10 saptamani in avans, ceea ce creeaza constrangeri creative importante si blocheaza orice initiativa rapida. Piata de publicitate atinge aproape 19 miliarde de dolari anual in Anglia.

In Germania, in fine, piata de publicitate este estimata la numai 19 miliarde de dolari, la fel ca in Anglia, dar pentru o economie cu 50 % mai mare. Se pare ca mediul de comunicare cu cea mai mare crestere in Germania a fost sistemul de publicitate prin SMS.

Si in Romania? Dimensiunea pietei de publicitate (care cuprinde si reclamele in ziar si outdoor, si campaniile pe televiziune, evenimentele etc), raportata la PIB este la jumatate fata de norma europeana. Altfel spus, se investeste de doua ori mai putin in marketing in Romania pentru fiecare dolar de bunuri sau servicii produse.