Internetul, groparul presei traditionale

de Cristian Lupsa     Dilema Veche
Luni, 21 noiembrie 2005, 0:00


In 1997, cind am incercat sa-l conving pe tata ca e cazul sa "ne punem net," una din gogosile pe care i le-am servit a fost ca vom putea fi la curent cu ultimele stiri. Apocalipsa electronica era un adevar la care te puteai conecta. Ziarele aveau sa fie primele victime.
In 2000, cind americanii au investit excesiv intr-un Internet nepregatit, scepticii s-au amuzat nevoie mare; lumea n-avea sa-si inchida ziarele. Dar azi traditionalistii nu se mai amuza. Internetul le sufla din nou in ceafa si acum arde rau.
Sa fie clar, Internetul nu e singurul dusman. Media partizana gen Fox News, goana dupa profit a proprietarilor si salariile mici creeaza destule probleme. La asta se adauga concedieri masive - in septembrie o serie de ziare americane au anuntat ca vor pune pe liber 25, 50 sau 75 de angajati, care vor pleca in functie de nevoile patronului.
In acest climat, platforma electronica abia asteapta sa dea lovitura de gratie.
Majoritatea celor intre 18 si 29 de ani nu mai citesc ziare, desi consuma media cu polonicul. Crescuta cu keyboard-ul in brate, generatia online isi culege singura stirile, preferind selectia fara intermediari.

Americanii intre 8 si 18 ani petrec 43 de minute pe zi cu presa scrisa si peste sase ore cu media electronica. Teoretic nu e nimic rau in a-ti selecta singur sursele, dar tendinta omeneasca trimite cititorul catre cei ce ii impartasesc ideile.

Cauti doar stiri despre ciocolata, pentru ca te doare in cot de vanilie. Sau citesti doar publicatiile care tin cu partidul tau.
In America, politica a creat o falie intre presa si public. Alegerile din 2000, cistigate la Curtea Suprema de George W. Bush, au dat tonul unei polarizari politice perfecte pentru era electronica.

Ambele partide au profitat de scindarea tarii si au inceput sa foloseasca forta si promptitudinea Internetului pentru a-si tine suporterii in priza.
Republicanii, intotdeauna cu un pas in fata democratilor cind e vorba de mobilizare, au reusit la scurt timp sa eticheteze presa ca fiind "prea liberala." Eticheta sta si azi lipita zdravan, iar giganti precum New York Times, Los Angeles Times, revista TIME, canalele publice de radio si televiziune - toate sint privite de unii

alegatori ca fiind complici intr-un atac asupra valorilor americane, asupra religiei si politicienilor de dreapta.
Falia politica s-a combinat cu inventia web logului sau blog-ului, o tehnologie simplista care permite oricarui netist sa devina autor. Daca pina prin 2002 trebuia sa stii un minim de programare ca sa-ti faci o pagina de net, blog-ul e perfect pentru analfabetul electronic.

Popularitatea blog-urilor a explodat in ultimii doi ani, iar dezbaterea legata de statutul bloger-ului ca jurnalist, e departe de a fi incheiata. In timpul alegerilor din 2004, presa americana a inceput sa citeasca blog-uri, realizind ca a stat deoparte, in timp ce o gasca de anonimi adunau sute de mii de cititori.

Secretul succesului unui blog e simplu: arunca o informatie de mina a treia sau un zvon neverificat pe net, iar cei care sint de acord cu tine te vor incorona rege al presei alternative
Aproape 30% dintre netistii americani au un blog. Majoritatea scriu despre vizita la dentist sau ultimele concerte la care au topait, dar sint destui care scriu despre ce se intimpla in politica, economie si societate - numarul blog-urilor active e estimat la sapte milioane.
Presa nu poate ignora blog-urile pentru ca, asemenea canalelor de stiri, ele exploateaza asa numitul "efect CNN": desfasurarea stirilor in timp real, cu imagini miscatoare cu tot. Stirile au incetat sa fie un concept pasiv preluat din paginile cotidienelor.

CNN a creat o realitate imediata, aducind cu sine o dependenta de informatii si senzatia de-a fi in pas cu lumea. Blog-urile fac acelasi lucru. Reactioneaza imediat, iar consumatorul stie ca reactia va veni. Pina a doua zi dimineata cind apare ziarul, el e deja mai mult sau mai putin satisfacut.
Presa veche invata noile trucuri; multe ziare au blog-uri, iar altele incearca sa publice informatii, imediat ce sint colectate. Dar e greu de crezut ca publicul pierdut se va mai intoarce.
Jurnalismul american e cladit pe urmatorul principiu: presa ofera informatii ce ajuta cetateanul sa se autoguverneze. Ideea e unul din pilonii democratiei americane - o astfel de presa serveste adevarul si e independenta. Nici vorba - spun criticii.

Presa e vinduta profitului, iar astazi tremura de frica in fata unei armate de scribi in pijama.
Ciudat e ca din ce in ce mai multi jurnalisti de moda veche isi deschid blog-uri, aparent muncind din greu sa-si sape propria groapa. Numeste-l "efectul Romenesko" - spune Mark Jurkowitz, critic de media pentru un ziar din Boston.

Romenesko e un fel de gara electronica in care sosesc continuu trenuri cu stiri si analize despre jurnalism. In fiecare zi, Romenesko merge la munca (o cafenea in Chicago cu wireless gratis) si aduna tot ce scrie presa despre presa.
Prin Romenesko, cei din afara au o vedere neobstructionata a scandalurilor din redactii, a gafelor, a falimentelor si a fricii. Jurnalistii au devenit atit de auto-absorbiti, incit o vizita la Romenesko e la fel de necesara ca micul dejun.

E un cult voyeuristic - o sumedenie de gazetari stind pe punte, holbindu-se fascinati la aisberg, in timp ce o mina de idealisti lupta sa intoarca vasul catre ape linistite.
Sa presupunem ca presa se va trezi si va incepe sa functioneze atit de bine, incit cetateanul o va considera indispensabila. Mai ramine o singura problema - un al doilea iceberg. Desi publicul plateste pentru ziar, publicitatea plateste salariile si aduce bani.

Iar publicitatea, in special mica publicitate, incepe sa se mute pe Internet. Anunturile, o sursa vitala de venit pentru saptaminalele alternative, e dominata de craigslist.org, un site care domina toata gama de anunturi intr-o serie de orase americane.
In momentul in care publicitatea nu te va mai ajuta sa publici, degeaba va scoate vecinul 50 de centi sa cumpere; tot el e cel care a decis sa-si puna anuntul pe net, in loc sa cumpere spatiu in ziar.
Cristian Lupsa, jurnalist, lucreaza la "Proiectul pentru Excelenta in Jurnalism", Washington, D.C.















188 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă