Din cauza lipsei de spectacol de pe teren sau de pe dusumeaua de competitie, televiziunile inventeaza stiri sportive din te miri ce. Ghetele noi ale lui Mutu, injuriile lui Becali sau savoarea lui Dragomir sint cele mai bune surogate atunci cind fotbalul are febra musculara.

Doua saptamini de monitorizare (7-21 noiembrie), pe trei dintre canalele de televiziune romanesti, elucideaza care sint temele predilecte ale jurnalelor sportive din Romania.

Conform datelor oferite de agentia de monitorizare Media Image, nici unul dintre cele trei posturi tv urmarite (PRO TV, TVR 1 si Realitatea TV) nu au scapat de patima de a face din faptul divers de pe marginea gazonului o veritabila stire sportiva.

Ubicuitate muta

Implicat in scandaluri de toate tipurile, Adrian Mutu continua sa fie mingicarul rasfatat al televiziunilor romanesti. Stirile PRO TV din 7 noiembrie ni-l prezinta pe atacantul lui Juventus in noua postura de tata. O zi mai tirziu, aceeasi televiziune ne vorbeste despre cele mai noi si performante ghete pe care jucatorul tocmai si le-a achizitionat.

Dincolo de jocul de glezne din meciul amical cu Coasta de Fildes, PRO TV ne bombardeaza zile la rind cu alte stiri, ivite din senin, despre ce mai face Mutu. In ajunul meciului cu africanii, Mutu isi disputa cu antrenorul Piturca o camera de hotel in care a dormit, la un moment dat, Gerard Dépardieu.

Tot de la PRO TV aflam ca Mutu a suferit un adevarat soc din cauza unui necunoscut intrat peste noapte in deja celebra camera din Hexagon. In fine, lui Mutu i se face dor de sotia sa, pe care n-o mai vazuse de doua saptamini, taman la Stirile PRO TV de pe 14 noiembrie, iar ca sa-si aline singuratatea, postul mai spune ca romanul si-a „tras" o noua masina de 200.000 de euro.

Si Realitatea TV sufera de sindromul Mutu, pomenindu-l de doua ori in cele 14 zile, fara vreun motiv suficient de intemeiat. O data pentru ca a intirziat la reunirea lotului national si inca o data in „Topul Capital" al celor mai bogati romani. Stirile sportive ale televiziunii nationale au gravitat, la rindul lor, pe 8 noiembrie in jurul ghetelor Adidas ale romanului.

Alte aparente pietre seci

Fotbalul ramine izvor nesecat de subiecte, chiar daca echipa Romaniei ia bataie de la Coasta de Fildes sau daca joaca un meci cu rezervele Nigeriei. Cind tace Mutu, la rampa iese fundasul Chivu. Dar nu singur, ci cu gura sau cu prietena lui.

Stirea zilei pe 7 noiembrie, atit pentru PRO TV, cit si pentru TVR 1, pare a fi faptul ca elevul lui Piturca nu stie cine este Cosmin Tilinca, colegul sau recent convocat in premiera la „nationala". Subiectul capata importanta capitala, cele doua televiziuni incepind sa-i intrebe in stinga si in dreapta pe jucatorii consacrati ai Romaniei daca au auzit de „naluca" Tilinca.

Chivu mai poate vorbi cu folos pentru stirile sportive de la PRO TV si despre iubita sa, Maria Marinescu, model de felul ei, lucru pe care il si face, pe 8 noiembrie.

Comentatorul sportiv Radu Paraschivescu crede ca televiziunile abordeaza acest gen de subiecte din teama de a nu intra in pana atunci cind o vedeta sau un club sint intr-un recul. „Publicul poate fi educat. Atit timp cit dai insa stiri cu iubite de fotbalisti, masini si scandaluri din bar, telespectatorii asta vor cere", spune Paraschivescu.

El mai considera ca acest gen de jurnalism „este contraproductiv pentru performeri, care pot fi usor coboriti de pe un podium, si in acelasi timp productiv pentru nonvalori si pentru meta-sportul pe care acestia il practica".

Fabrica de sporturi

Pentru a se asigura ca nu va duce vreodata lipsa de subiecte, PRO TV si-a facut in Pache Protopopescu fabrica proprie de stiri sportive. Luptele de K1 si emisiunea „Stele Verzi" sint prezentate cu lux de amanunte de televiziunea bucuresteana, devenind parte integranta din grila de informatii sportive a postului.

Oricare alta productie PRO lasa insa impresia ca poate genera carne de tun pentru redactorii de la sport. Stelistul Ogararu, intilnit pe 15 noiembrie cu protagonistii serialului „Lacrimi de iubire", e cel mai graitor exemplu.