La nivelul anului 2004, cifra de afaceri generata de sistemul in franciza din Romania este estimata la aproximativ 730 milioane euro, iar numarul de unitati deschise se cifreaza la peste 1000 de unitati. Dintre acestea, Fornetti are cea mai extinsa retea, cu 300 de unitati.

Acestea sunt cateva dintre datele prezentate in studiul "Franciza in Romania", realizat de catre CHR Consulting in cadrul proiectului PHARE "Dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale si manageriale in domeniul francizei" si dat publicitatii miercuri.

Studiul analizeaza aspecte precum cadrul legal, istoricul francizei in Romania, costurile francizei, numarul retelelor de franciza active in Romania, distributia francizorilor, sectorul de activitate, acoperirea geografica a retelelor de franciza prezente, originea marcilor existente in Romania, impactul economic al afacerilor in franciza, numar angajati generat de franciza, tendintele francizelor pe piata romaneasca.

Potrivit datelor furnizate de CHR Consulting in colaboarare cu Asociatia Retelelor de Franciza din Romania (ARFR), numarul de marci prezente in Romania pe baza unui contract de franciza (franciza simpla, master franciza, francizor) a ajuns la 171 din care 35 sunt de origine autohtona.

Romania se claseaza astfel pe locul doi in privinta tarilor de origine a marcilor existente in tara, cu afaceri foarte diferite care incearca sa copieze conceptele importate. Cele mai multe marci provin din Statele Unite ale Americii ( 43 de marci).

Atat in Romania, cat si in Europa Centrala si de Est, cele mai numeroase retele de franciza sunt cele de retail/distributie. In prezent acestea sunt in numar de 87, detinand 50,9% din piata retelelor de francize din Romania. Francizele de servicii sunt in numar de 78, cu un procent de 45,6% din piata, iar numarul francizelor din sectorul industrie a ajuns la sase, adica 3,5% din piata.

Distributia marcilor este disproportionata, cele mai multe marci fiind grupate in Bucuresti. In proportie de 94%, toate retele de franciza au patruns in Romania mai intai pe piata din capitala tarii, de aici dezvoltandu-se in restul teritoriului. Acest lucru se datoreaza potentialului de piata care detine 2,5 milioane consumatori cu o putere de cumparare mai ridicata decat in alte zone ale tarii.

In privinta numarului de unitati deschise sub incidenta unui contract de franciza, acesta a ajuns la aproximativ 1100 de unitati. Fornetti are reteaua cea mai extinsa, cu 300 unitati, urmata de Allois Dallmayr Kaffe (117 parteneri) si Germanos (75 unitati).

Cifra de afaceri pe anul 2004, generata de sistemul de franciza in Romania este estimata de catre cei de la CHR Consulting, la aproximativ 730 milioane euro. Cea mai mare cifra de afaceri se inregistraza in sectorul industrie, cu 318 milioane euro, adica 43,6% din totalul cifrei de afaceri generata de francize.

Tot retelele de franciza din sectorul industrie au generat si cel mai mare numar de angajati, 4364 de angajati dintr-un total de 11.400 la nivelul tuturor francizelor din Romania.

Avantaje si obstacole in calea francizei

In privinta motivelor pentru care au ales initierea unei afaceri in franciza, dintr-un numar de 63 de francizati sau masterfrancizati romani, 39,7% dintre acestia au indicat drept cauza intrarea mai usor pe piata si vizibilitatea in fata concurentei datorita know-how-ului primit si asistentei oferite de francizor.

33,3% dintre acestia au fost incurajati de faptul ca nu exista experienta anterioara in acest domeniu, iar 27% au mers pe increderea oferita de marca.

Cat despre obstacole, 58,7% dintre acestia au indicat capitalul initial destul de mare necesar investitiei intr-o asemenea afacere. 20,6% dintre cei intervievati au puncat drept obstacol amplasarea francizei si vadul comercial, iar 17,5% acuza diferentele de cultura dintre piata externa si piata romaneasca.

Totalul investitiei unei afaceri in franciza include nivelul taxei de intrare, al amenajarii spatiului unde afacerea se va desfasura, cheltuielile de instruire si eventual stocul initial de marfa.

Taxa de intrare, platita la semnarea contractului, reprezinta remunerarea know-how-ului primit si asistenta la initierea afacerii. In 2004, in Romania taxa de intrare a variat de la 500 euro pentru o franciza de tipul serviciilor, pana la 250.000 euro pentru nume recunoscute pe piata internationala ca branduri.