SC MFA Mizil, uzina celebra a industriei romanesti de armament, promoveaza in mod aproape inexplicabil in presa scrisa si la televiziune imaginea unui tanc. Primele reclame au aparut in iunie 2004, iar bugetul de care societatea se dispenseaza pentru a face publicitate „masinii de lupta a infanteriei MLI - 84 M" este comparabil cu al unui importator sau dealer de masini.

„Vrem sa ne facem cunoscuta productia civila"

Conform datelor detinute de Agentia de monitorizare a publicitatii „Alfa Cont", numai in acest an, MFA Mizil a cumparat spatiu publicitar in trei cotidiene centrale - „Ziua", „Gardianul" si „Jurnalul National" - de 380.000 de euro (tarife la care nu au fost luate in calcul reducerile).

Interesant este ca, desi fabrica de armament taraganeaza din 1996 un contract de 155 de milioane de dolari cu Ministerul Apararii Nationale, prin care s-a angajat sa modernizeze 99 de masini de lupta, promoveaza totusi, prin sume uriase, minunile pe care le face vehiculul de lupta blindat catre un public-tinta invaluit in mister.

Eventualii cumparatorii ai masinii de lupta nu pot fi gasiti printre cititorii obisnuiti de ziare din Romania, acest lucru fiind acceptat, de altfel, si de Cristina Vladescu, consilierul pentru relatii cu publicul al MFA Mizil. „Reclama nu este adresata unui cumparator de tancuri, ci vrem ca sa ne facem cunoscuta firma.

De altfel, prin aceasta modalitate incercam sa ne facem cunoscuta si productia civila", a precizat Cristina Vladescu.

„Masina" de 3,2 milioane de dolari

Desi reprezentantii societatii MFA Mizil declara ca vor sa-si promoveze productia de utilaje destinate industriei civile (in special utilaje petroliere), in spatiul destinat fabricii prahovene apar doar fotografiile masinilor de lupta inzestrate cu tun si mitraliera antiaeriana.

In cazul in care un excentric si-ar putea permite sa cumpere masina de lupta a infanteriei romane, acesta ar trebui sa scoata din buzunar bani cu care ar plati aproximativ 170 de automobile normale. Blindatul MLI 84 M, cu tot cu tunuri antitanc, costa aproximativ 3,2 milioane de dolari, potrivit unei declaratii a ministrului apararii nationale, Teodor Atanasiu.

Cu masina de lupta se poate circula prin oras doar in zilele in care sunt parade militare si, dupa parerea mecanicilor-conductori care pe 1 Decembrie au defilat pe sub Arcul de Triumf la bordul unui MLI 84 modernizat, nu este o afacere tocmai buna.

„Consuma 200 de litri de motorina la suta de kilometri, ar trebui sa-ti cumperi si cisterna", ne lamureste unul dintre militari, mai mult tipand din vehiculul blindat din cauza zgomotului sacaitor si puternic.

Pentru pasionatii pe care nu-i descurajeaza huruitul si nici consumul mare de combustibil, sa mai spunem ca masina de lupta pe senile poate atinge o viteza maxima de deplasare pe sosea de 65 de km pe ora, iar pe teren accidentat de 25 de km pe ora, ca are zece locuri, 16 tone greutate si este amfibie.

Anchetele din umbra reclamelor

In spatele situatiei hazlii in care o firma ii indeamna pe romani sa cumpere masini de lupta stau mai multe anchete declansate de autoritati care pot explica nevoia de promovare a imaginii MFA Mizil.

In primavara acestui an, ministrul apararii Teodor Atanasiu a declansat o investigatie pentru verificarea modului in care fostii ministri ai apararii Gheorghe Tinca si Ioan Mircea Pascu au luat, pe final de mandat, cateva decizii controversate in legatura cu MFA Mizil.

Astfel, Corpul de Control al ministerului ancheta cum s-a ajuns ca pretului unei masini de lupta fabricate la Mizil sa creasca de la 1,9 la 3,2 milioane de dolari si cum s-a hotarat in 2002 realizarea a doar 99 de tancuri fata de 170 cate au fost prevazute initial, conform contractului semnat in 1996.

Constantin Cazacu, directorul general al MFA Mizil, a precizat pentru EVZ ca „avocatii l-au sfatuit sa nu faca nicio declaratie pana cand nu se finalizeaza cercetarile".

Articol integral in EVZ