Asociatia Nationala a Internet Service Providerilor din Romania (ANISP), considera ca Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii (ANRC) trebuie sa-si continue eforturile de finalizare a reglementarilor pe pietele deja definite in domeniul comunicatiilor electronice si instaurarea a unui mediu concurential echitabil si echidistant pentru toti actorii de pe piata.

Romania a decis sa liberalizeze industria telecomunicatiilor, incepand cu 1 Ianuarie 2003. Mare parte din ceea ce era esential a fost realizat in plan legislativ si formal, dar mai sunt de parcurs o serie de pasi importanti in cursul tranzitiei de la piata de telecomunicatii puernic monopolizata la o piata complet liberalizata.

Liberalizarea telecomunicatiilor s-a dovedit a nu fi usoara si lina, asemenea experientelor similare din tarile europene dezvoltate (unde procesul liberalizarii telecomunicatiilor a inceput cativa ani mai devreme).

Avem insa convingerea ca acesta este procesul ce conduce la o industrie a comunicatiilor electronice mai eficienta, mai deschisa catre client, cu o gama de servicii variate, la un nivel calitativ ridicat.

In acelasi timp, acesta este un proces plin de capcane, conflicte de interese, succese si esecuri.

De modul cum este pregatit si aplicat, de modul cum autoritatile actioneaza neutru si plenar, precum si de modul cum se implica industria depinde dezvoltarea, cantitativa si calitativa, a infrastructurii si a serviciilor de comunicatii electronice, una din conditiile fundamentale pentru dezvoltarea economica a tarii.

Asociatia Nationala a Internet Service Providerilor din Romania (ANISP) a semnalat in mai multe randuri Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii (ANRC) necesitatea eliminarii, in cursul anului 2005, a tuturor distorsiunilor structurale ale pietei comunicatiilor electronice din Romania, care impiedica dezvoltarea concurentei si intrarea pe piata a operatorilor

alternativi. Aceasta insemna ca autoritatea de reglementare trebuie sa continue sa desavarseasca programul de liberalizare inceput la 1 ianuarie 2003 prin eliminarea practicilor monopoliste care mai persista pe unele segmente de piata din domeniul comunicatiilor electronice.

Este in avantajul sectorului comunicatiilor electronice, dar mai ales al beneficiarilor acestor servicii, ca piata sa functioneze intr-un mediu concurential deschis, echilibrat prin care sa fie asigurate conditii egale tuturor actorilor din piata.

In acest sens, ANISP considera ca este necesara impunerea imediata si pentru toti operatorii din piata a unui nivel de tarifare egal pentru serviciile de terminare a apelurilor nationale si internationale in retelele operatorilor cu putere semnificativa pe piata.

Credem ca prin normele si deciziile emise, ca si prin actiunile intreprinse in ultima perioada, Autoritatatea Nationala de Reglementare in Comunicatii limiteaza comportamentul cu tendinta oligopolista si monopolista al operatorilor desemnati cu putere semnificativa pe piata, promovand astfel crearea unui mediu concurential corect si in concordanta cu directivele UE.

ANISP considera ca pentru realizarea unei piete concurentiale, prima conditie este ca toti operatorii din piata sa respecte si sa vegheze la respectarea legilor si reglementarilor in viguare.

Astfel, „serviciul de terminare a traficului de voce in retelele operatorilor desemnati cu putere semnificativa pe piata" a fost reglementat de ANRC prin Deciziile 147/2002 (modificata prin Decizia 1459/2005) in ceea ce priveste terminarea traficului de voce in reteaua Romtelecom si prin Deciziile 123/2003 si respectiv 124/2003 in ceea ce priveste serviciile de terminare a apelurilor in retelele telefonice publice mobile ale MobiFon si Orange Romania.

Modul de aplicare al reglementarilor in viguare si de calcul si impunere a tarifelor de terminare a traficului de voce in retelele operatorilor mentionati a fost si este unul defavorizant si in discordanta cu normele in viguare, iar operatorii de servicii de comunicatii intrati pe piata serviciilor de voce dupa 2003, majoritatea membrii ai Asociatiei noastre, sunt supusi presiunilor si

impiedicati sa concureze in conditii egale cu operatorii dominanti pe aceasta piata.

ANISP ia nota de faptul ca la Curtea de Apel Bucuresti, Sectia VIII Contencios administrativ si Fiscal reprezentantii companiilor Mobifon SA si Orange Romania SA au depus contestatii cu privire la Deciziile ANRC 1284 si respectiv 1285/EI din 19-aug-2005 si simultan cer suspendarea aplicarii cadrului de reglementare stabilit de ANRC prin deciziile 123/2003 si 124/2003.

Deciziile 1284 si 1285/EI din 19-aug-2005 au fost emise de ANRC pentru solutionarea litigiilor deschise de compania Netmaster Communications SRL impotriva companiilor Mobifon SA si respectiv Orange Romania SA prin care petentul reclama incalcarea cadrului reglementat de catre cei doi operatori mobili si imposibilitatea beneficierii de prevederile Deciziilor 123/2003 si respectiv 124/2003, avand drept consecinta imposibilitatea desfasurarii activitatilor sale economice.

ANRC a admis cererile formulate de compania Netmaster Communications SRL si a obligat prin cele doua decizii din 19-aug-2005 companiile Mobifon SA si Orange Romania SA, anterior desemnate cu putere semnificativa pe piata accesului la reteaua de telefonie mobila din Romania, sa negocieze acordurile si sa realizeze tehnic interconectarile cu compania Netmaster Communications in vederea terminarii

la punctele mobile din retelele Mobifon si Orange Romania a apelurilor originate in strainatate. Tariful de interconectare impus de ANRC celor 2 operatori mobili prin Deciziile 123 si 124 /EI/2003 este de 10 centi US/minut.

In contestatie cei doi operatori mobili au cerut Curtii de Apel Bucuresti anularea Deciziilor Finale emise de ANRC si suspendarea cadrului reglementat prin Deciziile 123 si 124/2003 pana la finalizarea actiunii.

Luand la cunostinta cauza aflata pe rolul Curtii de Apel Bucuresti, ANISP considera ca ANRC a elaborat Deciziile 1284 si 1285/EI din 19-aug-2005 cu buna credinta si in spiritul deschiderii pietei de terminare a traficului international pe retelele mobile din Romania, in conformitate cu spiritul si litera cadrului de reglementare existent, in timp ce operatori de telefonie mobila solidari,

forteaza neaplicarea prevederilor legale in vigoare, genereaza si alimenteaza un comportament oligopolic pe piata in sensul mentinerii unor practici neconcurentiale.

Referitor la Decizia 147/2002 modificata prin Decizia 1459/2005 prin care ANRC statuteaza principiile de elaborare a tarifelor, preconditiile si valorile tarifelor de interconectarea cu reteaua publica de telefonie fixa a Romtelecom, ANISP considera ca noul cadru de reglementare privind interconectarea in vederea terminarii in reteaua fixa a Romtelecom este conform cu

strategia de dezvoltarea a unei piete concurentiale in Romania, aliniata la normele si tendintele europene.

Comunitatea operatorilor alternativi pe care ANISP ii reprezinta, considera ca este necesara aplicarea, fara exceptii si fara echivoc, a Deciziei 147/2002 in forma modificata prin Decizia ANRC 1459/2005 si a Deciziilor ANRC 123 si 124 /EI/2003.

In acest spirit, avand in vedere si experienta acumulata pe celelalte piete liberalizate din UE, consideram ca decizia ANRC prin care se impune operatorilor dominanti Romtelecom, Mobifon, Orange, calculul prin metoda costurilor marginale pe termen tung a tarifelor de interconectare pentru operatorii alternativi, incurajaza competitia directa si deschisa pe aceasta piata si limiteaza principiile de impunere, de forta si de monopol ale operatorilor dominanti enumerati.

ANISP, considerand ca ANRC trebuie sa-si continue eforturtile de finalizare a reglementarilor pe pietele deja definite in domeniul comunicatiilor electronice, sustine si incurajaza efortul si demersurile autoritatii de eliminare a distorsiunilor structurale ale pietei si de stabilire a unui mediu concurential echitabil si echidistant pentru toti actorii de pe piata.

Consideram de asemenea ca acesta trebuie sa fie si obiectivul si fundamentul deciziei oricarui for de mediere a conflictelor concurentiale pe piata telecomunicatiilor din Romania, iar ca ANRC, ca regelementator al pietei trebuie sustinut si incurajat in aceasta actiune.