La un alt nivel, mult mai ridicat, s-a transat si disputa dintre Zapp si Vodafone. Acesta din urma a platit bani grei (pe piata se vorbeste de zeci de milioane de euro) pentru a-si putea utiliza marca in Romania. Cei de la Zapp inregistrasera marca Vodafone in Romania cu vreo 10 ani in urma. Vodafone a platit bani grei ca sa-si inregistreze marca in Romania.

Ce-i drept, legea spune ca daca nu ai folosit o marca timp de 5 ani poti sa o pierzi. Pe acest articol legal s-au bazat cei de la Vodafone cand i-au dat in judecata pe cei de la Zapp. Dar pentru ca procesul de decadere a dreptului asupra unei marci poate dura ani de zile, Vodafone a fost nevoita sa ajunga la o intelegere financiara cu proprietarii Zapp.

Inregistrezi si blochezi concurenta

Razboaiele marcilor imbraca si alte forme. Intre 2001 si 2003 o firma greceasca din Romania a reusit sa blocheze orice import de profile de aluminiu, reusind astfel sa detina un monopol pe piata. A depus la OSIM peste 600 de modele de profile de aluminiu. Au primit 517 de marci inregistrate.

Firma respectiva a anuntat importatorii de astfel de profile (majoritatea firme din Turcia) ca nu mai pot sa le comercializeze in Romania. Actiunea a durat in justitie aproape trei ani si a ajuns pana la Curtea Suprema.

Doar dupa ce firmele turcesti au prezentat prospecte in instanta in care se arata ca profilele respective existau inainte de inregistrare s-a hotarat anularea celor 517 de desene inregistrate. Intr-un alt caz, in care era vorba de profile de jaluzele, firmele au preferat sa nu mai ajunga in justitie si sa se inteleaga printr-o suma de bani.

Un alt razboi este cel care dureaza de 10 ani incoace, intre Santal (marca a grupului Parmalat) si Sante (produsa de European Drinks). Numele asemanatoare pot crea probleme firmelor care detin marcile respective.

Pe rolul instantelor se afla mai nou un proces intre firmele Danone si Campina. In martie anul acesta, Danone a scos marca de iaurt Fruttisima.

Articol integral in Averea