Piesa Alinei Mungiu-Pippidi este un truc de marketing de Craciun, poeziile indraznete jignesc Europa, iar manelistii nu au dreptul la imn. Apropo, unguroaica aia a fost violata sau nu? Poporul are dreptul sa stie.

Din ce se spune la televiziune ar rezulta ca „Evanghelistii" e un pretext pentru ca niste tipi sa faca sex pe scena. Nu am vazut dramatizarea de la Iasi, dar am citit piesa. Nici pe departe pornografica, indrazneata dar nu blasfemiatoare – aici ma despart de Teodor Baconsky, vezi pg.

18 – o creatie culta care ridica probleme teologice. Isus al Alinei Mungiu este un personaj care vrea sa schimbe lumea prin ideile sale, dar cum nu produce minuni pe banda e pe cale sa-si rateze scopul. Pina cind intervine Pavel.

Mai degraba fanatic decit credincios, el crede ca lumea nu se poate schimba prin idei, ci prin sabie si minuni, fie aceste minuni si inventate.

De unde succesul crestinismului? Iubirea sau piinea si pestele? S-ar fi zis ca dupa ce Dostoievski L-a dus pe Isus la Sevilla, unde Marele Inchizitor I-a spus ca Biserica si lumea nu mai au nevoie de El, oameni s-au obisnuit cu acest gen de interogatie a ideilor mari, fie ele si cele din cartile sfinte.

(Venind vorba de umanitatea divinitatii si banalitatea acestui exercitiu critic, imi vine acum in minte simpatica melodie lui Joan Osborne - „One of us" – ajunsa prin topuri la MTV: „Daca Dumnezeu ar fi unul dintre noi / Doar un oarecare dintre noi / Doar un strain din autobuz / Incercind sa ajunga acasa").

Piesa "Sister Mary Ignatius Explains It All For You" a lui Christopher Durang este un atac la adresa Bisericii Catolice si a educatiei religioase. Satira de acolo face din "Evanghelistii" o lucrare cuminte. A fost premiata si jucata ani la rind in multe teatre din SUA, in ciuda protestelor permanente ale Bisericii Catolice.

"Evanghelistii" a fost premiata de UNITER in 1992, dar niciodata jucata in Romania. Pina cind regizorul francez, o fire mai excentrica, s-a facut ca nu intelege cum stau lucrurile pe aici. Parte din actorii initiali s-au retras, asa ca se joaca cu studenti. Bisericile protesteaza energic, dar nu asta e de mirare.

Cam acesta este job description-ul Bisericii. Problema apare atunci cind ziaristii linseaza mediatic un act artistic, cuprinsi brusc de o sfiala altfel ciudata la oameni care prezinta toata ziua crime si sex la stiri.

Cel mai ridicol a fost primarul Iasului, care a spus despre regizorul-director: „Ateneul este in Romania, si nu in Franta. Nu trebuie sa ajungem la lupte de strada ca in Franta". Ce poti sa-i spui unui asemenea primar? Eu zic sa nu mai intram in UE, ca si Franta e acolo si uite ca au lupte de strada.

Regia locala de transport a ramas fara curent electric din cauza datoriilor. Dar asta nu e problema primarului, el apara puritatea spirituala a Iasiului.

Reactiile pripite la „Evanghelistii" nu sint ceva singular. Atmosfera publica a tranzitiei se gaseste de multe ori suspendata intre Tanacu si Cintarea Romaniei. De pilda, Vasile Puscas, fost negociator cu UE, persoana apreciata de toate taberele politice.

Cum are mai mult timp liber acum, deputatul Puscas s-a luat la trinta cu literatura. Nicoleta Esinencu, o poeta din Moldova, aparea in prezentarea Romaniei la bienala de la Venetia cu poezia „Fuck you, Eu.ro.pa!". Un strigat de frustrare dinspre acea parte a Europei uitata de Bruxelles.

Domnul Puscas arata ca a inteles acquis-ul si directivele, dar ca a ratat tocmai spiritul european, asa ca a facut o interpelare parlamentara pe subiect: „Rugam sa ni se prezinte cine a patronat nu doar institutional, ci nominal asemenea manifestari, pentru a putea sti cui sa cerem sa prezinte scuze

poporului roman pentru modul in care Romania s-a prezentat in fata Europei". Guvernul a replicat, corect, ca raspunderea revine curatorului, ca prezenta Romaniei cuprinde si multe alte puncte de vedere si ca a fost apreciata de vizitatori.

Apoi adauga, gresit, ca a stat de vorba cu ministrul Culturii „cu privire la participarea Romaniei la diversele manifestari culturale". Acest „stat de vorba" lasa sa se vada oficiali timorati exportind in viitor doar folcloriste galese sa reprezinte Romania in fata Europei.

Adio curatori cu personalitate, Europa si euro-observatorul Puscas nu va vor.

Faptul ca am insistat pe calitatile artistice si intelectuale ale „Evanghelistilor" a fost doar reactia unui cititor placut surprins si revoltat de prezentarile din presa. De fapt, calitatea artistica este un argument de mica importanta in discutie.

E trist ca o buna parte din intelectualitate si-a gasit un scop temporar in viata cerind CNA sa sanctioneze Pro-TV pentru imnul cintat in varianta manelista. Libertate de expresie sa fie, dar nu si pentru manelisti.

Brusc, oameni la care nu te astepti cer amenzi si Cod Penal pentru nerespectarea imnului, care ar trebui cintat doar in pozitie de drepti.

Ziaristii atit de grijulii si cu sentimentul national si cu sentimentul religios al natiei, s-au sinchisit mai putin de sentimentele pur si simplu lui Eszter Marko, scriind ca a fost violata, ba chiar ridicind chestiunea ca de ce exista semne de intrebare si de ce nu ne spune politia precis, doar este dreptul nostru national sa stim.

Antena 1 a facut mare caz ca a prins un urmarit general si l-a prezentat ca mare act jurnalistic. Cind un alt urmarit va agresa un jurnalist pentru ca stie el bine ca astia vin cu politia dupa ei, sper ca Antena 1 sa faca si atunci mare caz.

Nu stiu de ce, o fi fost ceva in aer, dar presa din Romania a avut o saptamina tare proasta.