Romania „controleaza" 15% din piata est-europeana a produselor alimentare si a bauturilor, fiind pe locul doi dupa Polonia, a carei cota de piata este de 44%, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanta Food for Though.

Romania a fost plasata pe ultimul loc, dupa Polonia, Cehia, Ungaria, Slovacia si Bulgaria, in ceea ce priveste rata de crestere, sub 1%, a pietei de produse alimentare si bauturi in intervalul 1999 – 2004, evaluata la 109 miliarde euro.

Polonia, tara cu cele mai mari consumuri de alimente si bauturi, detine 44% din piata est europeana, fiind si tara cu cea mai mare populatie din zona est-europeana (41% din populatie).

De altfel, primele trei tari reprezentative pentru piata produselor alimentare si a bauturilor, respectiv Polonia, Romania si Ungaria, acopera 73% din total, ajungand la aceasta performanta si datorita faptului ca reprezinta 75% din populatia est-europeana. Ele sunt urmate de Cehia cu 14%, Slovacia cu 7% si Bulgaria cu 6%.

Din cele 109 miliarde euro, reprezentand valoarea produselor vandute anul trecut, cea mai mare cota au detinut-o bauturile alcoolice (18%), urmate de fructe si legume (12%), la egalitate cu consumul de carne proaspata.

In privinta cresterii pietei din anul 1999 si pana in prezent, cea mai buna evolutie, din punct de vedere valoric, se considera ca a avut-o Polonia, cu 3.200 milioane euro, urmata de Cehia, cu 1.090 milioane euro si Ungaria cu 1.032 milioane euro.

In privinta cresterii procentuale corespunzatoare pietei specifice fiecarei tari in parte, piata bulgareasca de alimente si bauturi a inregistrat, in ultimii ani, cea mai mare crestere (4,5%), urmata de Cehia (4%) si Polonia (2,5%).

Articol integral in Averea