In scurt timp, romanii isi vor putea plati toate facturile, inclusiv utilitatile, dar si taxele locale si amenzile la un singur terminal, printr-o operatiune care presupune maximum 30 de secunde. Cel putin asa sustine directorul pentru Romania al firmei irlandeze Alphyra Group, principala retea independenta de plati electronice din Europa.

Deocamdata, prin intermediul Alphyra pot fi achizitionate doar produse si servicii pre-platite pentru Orange si Connex. Pentru plata facturilor va trebui sa asteptam pana in primavara anului viitor.

Conceptul Alphyra porneste de la ideea ca, in ciuda apetitului bancilor de a promova cardurile, exista un procent semnificativ al populatiei care prefera plata prin lichiditati. In prezent, tranzactiile cu lichiditati reprezinta aproape 20% din totalul tranzactiilor efectuate la punctele de vanzare, cu o rata de crestere de 6% pe an.

Aceleasi studii indica faptul ca platile cu lichiditati presupun o serie de inconveniente, cele mai importante fiind vizita la banca sau la sediul companiei de utilitati, al caror program de lucru nu este foarte avantajos.

Daca luam in considerare si faptul ca o mare parte din populatia Europei nu are un cont bancar si se bazeaza pe lichiditati pentru efectuarea platilor, ajungem la coordonatele de baza ale unei afaceri care efectueaza peste 350 de milioane de tranzactii pe an, cu o valoare de peste 9 miliarde euro.

Cu doar 500 de angajati, Alphyra Group estimeaza, pentru acest an, o cifra de afaceri de circa 4,5 miliarde euro. Ceea ce inseamna ca fiecare angajat genereaza un venit de 9 milioane de euro anual. Rata anuala de crestere a depasit 100%, avand in vedere ca in 2004 Alphyra a inregistrat venituri brute de 1,9 miliarde euro, cu un profit de circa 80 de milioane euro.

Un alt tip de franciza

Afacerea functioneaza in felul urmator: unui magazin cu vad comercial i se acorda, intr-un regim similar francizei, statutul de payzone.

Asta inseamna ca un comerciant primeste gratuit, fara a plati nici un fel de taxe de instalare si mentenanta, un terminal de operare, la care orice cumparator care viziteaza magazinul poate sa-si plateasca facturile la utilitati, sa-si reincarce creditul pe telefonul mobil, sa cumpere carduri prepaid sau carduri electronice de cadouri, sa transfere bani in strainatate sau sa achizitioneze

carduri de telefonie internationala si chiar tonuri de apel si jocuri pentru telefoanele mobile.

Unul dintre principalele avantaje pentru client, sustine Petros Liolios, director general pentru Romania, este programul de lucru prelungit, care poate ajunge si la 24 de ore, sapte zile pe saptamana, in cazul in care terminalul este instalat intr-un magazin non-stop, de genul benzinariilor.

Interesant este faptul ca, desi se percepe un comision de 8 centi pe tranzactie, acesti bani nu sunt platiti de client, ci de beneficiari.

In lupta cu bancile pentru castigarea pietei, Alphyra Group intentioneaza sa se axeze puternic pe zona rurala. Peste 65% din afacere se va derula in afara oraselor, singura conditie impusa pentru deschiderea unui payzone fiind… existenta curentului electric necesar instalarii unui terminal de plati.

Citeste articolul integral in Saptamana Financiara