Un studiu dat publicitatii recent de ANRC arata ca pe multe segmente Posta Romana a pierdut cursa cu companiile private. Cele mai mici cote de piata sint raportate pe piata serviciilor cu valoare adaugata si Express.

In ultimii ani, numarul companiilor care furnizeaza servicii postale a crescut rapid. Mai mult, efectele concurentei incep sa se vada in cifrele raportate de Autoritatea de Reglementare in Comunicatii (ANRC). Sint unele segmente de piata pe care Compania Nationala Posta Romana a pierdut cursa cu firmele nou-intrate.

Conform raportului furnizat de ANRC, si care contine informatii asupra activitatii furnizorilor de servicii postale in anul 2004 (aceasta intirziere a fost provocata de faptul ca este pentru prima oara cind se realizeaza un astfel de studio, si datele s-au centralizat si s-au procesat mai greu), compania - care pina in 1999 s-a bucurat de pozitie de monopol - a pierdut competitia pe piata serviciilor cu valoare adaugata.

Avantajul serviciului universal

Faptul ca Posta Romana si-a asumat rolul de furnizor de serviciu universal i-a atras si obligatii, precum asigurarea trimiterii corespondentei in zone in care o astfel de activitate nu este rentabila, cum ar fi zonele putin populate din mediul rural, ocolite de alti jucatori de pe piata, dar si avantaje.

In sfera serviciului universal intra servicii precum trimiterea de corespondenta interna si internationala, trimiteri de imprimate, trimiteri postale recomandate, trimiteri de colete cu greutate intre doua si 20 de kilograme. Pe aceste segmente Posta nu are competitori.

Este adevarat, asta din cauza ca alte companii care furnizeaza servicii postale nu s-au aratat interesate sa devina furnizori de serviciu universal.

Concurenta dificila

In rest, concurenta este mare si sint segmente pe care Posta Romana a pierdut primul loc. Astfel, pe partea de servicii postale Express, in cazul corespondentei interne, Posta Romana are o cota de piata de doar 1%, in vreme ce pe piata corespondentei internationale Posta este inca lider, cu 34,09%, insa urmatorii doi jucatori sint la distante mici: TNT Romania - 28,73% si DHL Romania - 24,4%.

In cazul trimiterii la adrese din Romania a coletelor cu greutate mai mica de doua kilograme (este vorba de cele care intra in categoria serviciilor cu valoare adaugata), Posta este inca lider, cu 66,1%, insa in cazul coletelor internationale, aceasta inregistreaza un procent de doar 5,53%, in vreme ce companiile private au restul de aproape 94,5%.

Pentru coletele postale cu greutate intre 2 si 10 kilograme, ce fac obiectul serviciilor Express Posta Romana, nu a trimis date si nici macar nu apare in situatia data publicitatii de ANRC. Aceeasi situatie se inregistreaza si in cazul serviciilor postale cu valoare adaugata, care au ca obiect coletele cu greutate intre 10 si 50 de kilograme.

In rest, se poate spune ca Posta domina piata coletelor care nu fac obiectul serviciilor cu valoare adaugata, pe segmentul intern, insa este in pierdere de viteza pe segmentul coletelor internationale. „Pe aceste piete, care au fost liberalizate din 1999, concurenta a functionat foarte bine.

Cota de piata mai mica a Postei Romane reflecta dinamismul pietei si al competitorilor si confirma existenta concurentei pe piata", spune Dan Georgescu, presedintele ANRC.

Probleme de retea

Este surprinzator faptul ca Posta pierde competitia pe anumite segmente cu companii care activeaza pe piata interna doar din 1999, an in care s-a produs mult asteptata liberalizare. Ramine greu de explicat faptul ca pe piata serviciilor postale Express interne Posta Romana aproape nu exista. In cazul distributiei de colete si corespondenta in strainatate, pot fi identificate anumite cauze.

„Cred ca diferenta majora este data de retea. In cazul nostru, este prezenta in 228 de tari. Este vorba atit de transport, care se face peste noapte, de urmarirea electronica, cit si de existenta parcului auto propriu. Sint elemente care se dezvolta in timp. Posta nu are o asemenea retea", spune Alexandru Gheorghe, director comercial la DHL International Romania.

Cum piata este in dezvoltare, este de asteptat ca si concurenta sa creasca. Am incercat sa aflam opinia directorului general al Postei, Mihai Toader, insa nu a fost posibil. Evolutia acestei institutii va fi clara insa in momentul in care se va da publicitatii raportul pentru anul 2005. •

Slabiciunile

La prima vedere, activitatea Postei are doua mari slabiciuni: serviciile postale cu valoare adaugata si serviciile postale Express.

Primele au anumite caracteristici, printre care colectarea trimiterilor de la o adresa desemnata de catre expeditor, livrarea pe baza de semnatura, la o data si o ora anume stabilite, confirmarea catre expeditor a efectuarii livrarii, posibilitatea de schimbare a destinatiei sau a destinatarului in timpul transportului sau daca livrarea la destinatia initiala nu este posibila, monitorizarea

electronica a traseului trimiterii postale pe toata durata transportului etc. Serviciile postale Express sint cele care includ cel putin urmatoarele trei valori adaugate: colectarea trimiterilor postale de la o adresa desemnata de catre expeditor, garantarea timpului de distribuire si monitorizarea electronica a trimiterilor pe parcursul transportului catre destinatar.

Articol integral in Cotidianul