Cel mai mare producator mondial de autovehicule, General Motors, se confrunta cu mari probleme. Nici Ford nu se simte cu mult mai bine. Dintre cei trei mari producatori auto americani, doar Chrysler pare sa aiba o viata mai usoara. Asta dupa ce a trecut printr-un dureros proces de restructurare.

In mod ironic, anul 2005 pare sa fi inceput bine pentru General Motors (GM). Daca la inceputul anului General Motors surprindea intreaga lume, anuntind pierderi pe primul trimestru de 845 milioane de dolari, lunile urmatoare par doar sa fi adincit criza celui mai mare producator auto.

Astfel, pierderile inregistrate in trimestrul doi se ridica la peste 1,1 miliarde de dolari, insa cele pe trimestrul trei au intrecut orice asteptari. Acestea s-au ridicat la impresionanta suma de 1,6 miliarde de dolari. In total, pentru primele noua luni ale lui 2005, GM a pierdut peste 3,5 miliarde de dolari.

Angajatii suporta consecintele

General Motors a anuntat clar, inca de la inceputul anului, ca angajatii sai vor suporta consecintele situatiei grele in care se afla compania. Astfel, toti cei 38.000 de angajati ai sai din America de Nord nu vor primi nici o marire de salariu in 2005. Insa vestea cea mai rea este ca anul acesta GM a decis sa reduca cu peste 60 de procente contributia sa la fondurile de pensii.

In vara, GM a inchis definitiv trei fabrici. Acestea ofereau, pina acum sase luni, de munca locuitorilor din orasele Baltimore, Lansing si Linden. Numai inchiderea fabricii din Lansing a dus la peste 3.000 de concedieri. Alte fabrici, precum cea din Wisconsin, care producea camioane si SUV-uri, au fost temporar inchise.

In definitiv, General Motors nu face altceva decit sa sacrifice pensiile si asigurarile de sanatate ale angajatilor sai, pentru a-si imbunatati rezultatul financiar. Pe undeva, masurile acestea sint de inteles daca luam in considerare faptul ca doar asigurarile de sanatate au costat producatorul auto peste 5,6 miliarde de dolari in 2005.

Numar cu ghinion

Numarul 13 pare sa fi purtat ghinion celui mai mare producator de componente auto din lume. Compania americana Delphi, caci despre ea este vorba, avind active de peste 17 miliarde de dolari, a intrat in faliment in octombrie. Astfel, s-a inregistrat cel de-al 13-lea faliment ca marime din istoria SUA.

Acest faliment a insemnat o grea lovitura pentru industria auto americana in general, si pentru General Motors in special. Delphi este cel mai mare furnizor de piese pentru GM.

Un ajutor nesperat ar putea veni pentru Delphi tocmai din China. Lu Guangiu, ambitiosul presedinte al Wanxiang Group, declara ca a negociat cu Delphi Corporation achizitionarea unei parti din activele din SUA apartinind companiei falimentare.

Si ceilalti sufera

Pe fondul scaderii vinzarilor in SUA, conducerea Ford a decis concedierea a aproape 30.000 de angajati in America de Nord in urmatorii cinci ani. Asta inseamna ca cel putin zece fabrici vor fi inchise. De asemenea, este de asteptat ca sapte directori ai Ford sa paraseasca compania.

Cititi articolul integral in Cotidianul