Pregatirea unui monopost de Formula 1 pentru un Mare Premiu - gasirea limitelor sale si depasirea acestora - este responsabilitatea inginerului de cursa. Colegii de la F1 Racing au luat notite de la unul dintre cei mai buni tehnicieni, Andy Shovlin, de la echipa BAR. Omul responsabil cu prepararea unei masini pentru Grand Prix este inginerul de cursa.

Pregatirea tehnica pentru urmatoarea cursa incepe de obicei in ziua de luni, dupa fiecare Grand Prix. Pentru a gasi setarile, se face o simulare pe computer. Aceasta este acum o munca de rutina pentru ingineri - adica necunoscutele sint mult mai putine decit in urma cu cinci sau cu zece ani.

Primele iesiri pe pista in ziua de vineri erau folosite, in trecut, pentru a regla inaltimea monoposturilor.

Acum, nu mai poti sa iesi riscind sa dai cu fundul de asfalt - ar fi o mare pierdere. "Revenind la fabrica, facem citeva reglaje rapide ale eleroanelor si a flapsurilor, pentru a simula un tur de pista si fortele de apasare. Spre exemplu, la Monza, daca nu esti rapid la finele liniilor drepte, alte masini te vor depasi usor.

La Suzuka nu pierzi mult timp pe liniile drepte, asa ca trebuie sa te concentrezi asupra timpului pe un tur intreg. Computerul ne ofera toate informat iile de baza", spune Andy Shovlin.

Tot el dezvaluie ca etapele fundamentale ale pregatirii monopostului se deruleaza, evident, in cele sapte zile premergatoare cursei. Si ne-a dezvaluit un scenariu-cadru.

ANDY SHOVLIN: Rezultatele noastre depind de munca unei intregi echipe. Fiecare membru al acesteia trebuie sa-si faca treaba 100% pentru ca sansele de a obtine macar o clasare in puncte sa fie substantiale. Abia dupa doua saptamini de munca ies la rampa pilotii nostri

1. PRIMELE ZILE DIN SAPTAMINA CURSEI

"In fiecare zi de luni dinaintea cursei facem o sedinta a inginerilor si discutam diverse modalitati de pregatire si de strategie. Joi, sintem la circuit la ora 9:00 dimineata. Jenson soseste pe la 10:00. Dupa ce inspectam pista, facem o sedinta cu oamenii de la Honda, pentru a fi siguri ca vom fi pe aceeasi lungime de unda intreg weekend-ul.

Discutam despre motoare, masini, cutia de viteze, strategie, vreme si despre pneuri. De asemenea, ne intilnim si cu cei de la Michelin pentru o discutie particulara despre anvelope. Dupa toate acestea, mecanicii duc masina la inspectia tehnica a FIA, pentru ca oficialii sa se asigure ca totul este legal.

Apoi, avem la dispozitie cite zece minute pentru a verifica totul - aceasta este una dintre responsabilitatile mele".

2.VINERI DIMINEATA

"Vineri, ajungem in garaj la 9:00 dimineata si ne intilnim cu Jenson la 10:00 pentru a discuta despre eventualele schimbari din programul weekend-ului. In prima sesiune, facem citeva tururi si verificam echilibrul masinii. Principala preocupare sint insa pneurile - ne straduim sa vedem ce alegem. Trebuie intotdeauna sa fii sigur ca ai pneurile potrivite.

Dupa 15 tururi avem o imagine destul de clara asupra anvelopelor pe care le vom folosi in cursa de duminica. Dupa asta, le evaluam performantele. In general, pneul mai soft este mai rapid pe un tur, dar pe o serie este mai lent - insa nu tot timpul. Poti sa descoperi ca fiecare pneu este bun la diferite temperaturi. Asadar, daca este soare, unul dintre pneuri va fi mai bun, iar altul mai slab".

3. VINERI NOAPTEA

"Noaptea de vineri este cea mai aglomerata - nu plecam de la circuit pina la 23:00 sau miezul noptii, pentru ca trebuie sa alegem pneurile. Imediat dupa ultimele antrenamente, Button ne ofera toate detaliile cit le are proaspete in memorie. Vorbim despre fiecare viraj, frinare, virare, iesire din viraj si despre echilibrul masinii.

Avind temele facute, putem sti daca este mai bine sa mergem cu doua opriri in loc de una. Stabilim si cit combustibil vom folosi pentru calificari. Dupa ce am calculat totul, mai incercam citeva smecherii. In fine, alegem pneurile. Citeodata, decizia este usoara. Toate informatiile spun acelasi lucru si nu exista nici un risc.

Insa, citeodata este mai dificil, iar pneurile ne pot afecta strategia - aici intervin deciziile lui Nick Fry si ale lui Geoff Willis".

4. SIMBATA

"Vineri ne-am concentrat pe alegerea pneurilor si echilibrarea masinii. Simbata incepem sa ne gindim mai mult la serii de tururi, nu doar la un tur rapid. Incepem treaba devreme, deci pe la 7:00 dimineata sintem la circuit, prima sesiune incepind la 9:00. Dupa ce stabilim setarile si cantitatea de combustibil pentru cursa, repetam un tur de calificare in timpul antrenamentelor de dimineata.

Asta ajuta pilotul sa se pregateasca pentru sesiunea de dupa-amiaza. Dupa calificari, masinile sint duse in parcul inchis, dar noi inca ne mai gindim la strategia pentru restul cursei. Simbata noaptea punem la punct planul de cursa. Initial, incerc sa-mi dau seama cum poate fi mai bine pentru Jenson.

Stabilim cind putem sa facem o a doua sau a treia oprire, dar totul se poate schimba duminica dupa-amiaza".

5. DUMINICA

"Scoatem masina din parcul inchis la 8:30 dimineata si mecanicii verifica tot - daca trebuie sa reparam ceva, facem un raport catre FIA pentru a obtine permisiunea. In timpul cursei, tot ce putem modifica este unghiul eleronului fata, setarile electronice, controlul tractiunii si diferentialului. Vorbim cu Jenson prin radio.

Nu ii place sa vorbeasca prea mult in timpul cursei - o face doar cind este nevoie. Dar noi il tinem la curent cu evenimentele din jurul sau. Dupa cursa, vedem care sint concluziile sale si facem o analiza foarte amanuntita a strategiei, sa vedem cum am fost in comparatie cu ceilalti. Totul se face obiectiv.

Trebuie sa stim daca am facut totul corect si daca putem imbunatati ceva pentru etapa urmatoare. In F1, fiecare tur este important...".