Daca Romania mai are de trecut cateva hopuri pana la integrarea in UE, protagonistii sai culturali sunt apreciati de publicul european. In 2005, Germania a gazduit doua manifestari de amploare: Targul de Carte la Frankfurt si Festivalul Enescu, la Berlin si Heidelberg. La sfarsitul lui decembrie, baletul romanesc implineste aproape un sfert de secol de prezenta pe scenele germane.

Din 1983 - cu o intrerupere in decembrie 1989 - Compania de Balet „Oleg Danovski" face in fiecare an turnee de 5-6 saptamani in Germania. In momentul de fata, 50 de balerini, sase tehnicieni si o garderobiera, cutreiera (pana pe 4 ianuarie 2006) autostrazile Germaniei intr-un autobuz cu etaj.

„Konzertdirektion Landgraf" (www.landgraf.de), impresariat de renume, a initiat acum un sfert de secol colaborarea cu balerinii romani.

„Prietenia cu Oleg Danovski a fost baza turneelor in Germania"

„ In 1980, m-am dus la Bucuresti, sa caut o orchestra pentru o productie de balet", relateaza Joachim Landgraf (58 ani).

„ Seara, am fost la opera. Se dadea „Carmen" in coregrafia lui Oleg Danovski. Spectacolul mi-a placut atat de mult, incat l-am rugat pe reprezentantul ARIA (Agentia Romana de Impresariat Artistic, n.a.) sa ma prezinte domnului Oleg Danovski. Asa a debutat relatia noastra... Cu baletul „Carmen" am facut primul turneu.

Pe urma s-a dezvoltat o prietenie din care s-a nascut ideea sa facem o serie de mari balete clasice. Am apreciat foarte mult interpretarile coregrafice ale domnului Oleg Danovski, talentul sau de exceptie. Cred ca de-a lungul anilor, am facut impreuna lucruri foarte bune."

Agentia de impresariat, fondata in 1945, are in repertoriu: piese de teatru, concerte clasice, opere, operete, musical-uri si balete.

„Din punct de vedere solistic, realizarile ansamblului nu mai sunt aceleasi"

Impreuna cu alti colegi, Landgraf infiinteaza in 1980, „Asociatia de Interes a Oraselor cu Teatre de Turnee", (INTHEGA). In prezent, institutia este un factor cultural-politic de baza in Germania: statul subventioneaza orasele cu teatre lipsite de ansamble proprii.

„Sigur ca in toata aceasta perioada, succesul nu a fost linear. In ultimii ani, situatia economica si interesul publicului s-au schimbat fundamental. (Impresariatul are in prezent 30 de angajati si logistica proprie, n.a.) Dar atat timp cat domnul Oleg Danovski, (1917-1996, n.a.), a lucrat cu noi, creatiile sale s-au confirmat", spune impresarul.

Dupa disparitia maestrului (caruia ii consacra in toate programele de sala, o pagina biografica), „realizarile solistice ale companiei, nu mai sunt ce-au fost odata", apreciaza J. Landgraf. „Totusi, in Germania nu exista alt balet care sa fi absolvit mai multe spectacole in ultimii15 ani."

„Balerinii buni pleaca la show-uri pe vapoare"

Cauzele se datoresc - in principal - situatiei artistilor din Romania, afirma Calin Hantiu, din 2004, noul director al companiei. In ultimii ani, datorita salarilor mici, are loc un continuu „exod de balerini. Acest du-te vino ne creaza mari dificultati in pregatirea profesionala. In momentul de fata, sunt 10 locuri neocupate, dar n-avem pe cine angaja!"

Anul trecut, Consiliul Judetean din Constanta „a contopit" trupa independenta din 1990, cu ansamblul Operei. Unificarea celor doua companii, apreciaza Calin Hantiu, coregraf si vechi membru in ansamblul Danovski, „o sa mai dureze o buna perioada de timp si o sa fie nevoie de o munca foarte importanta."

„Constatam nivelul inalt al companiei din Europa de Est „

Pe 17 decembrie, la Hanau, sala neo-clasica (600 locuri), este plina. „Cine a avut ocazia sa urmareasca spectacolul, a putut sa constate nivelul inalt oferit de compania din Europa de Est, pe cand in teatrele germane baletul dispare..." a apreciat criticul Karl Schweizer.

„Rar intalnesti atata armonie intre muzica si miscare ca in spectacolul „Frumoasa din padurea adormita", in coregrafia lui Calin Hantiu"

Cinci zile mai tarziu, la Karlsruhe, coproductia germano-romana „Cei trei muschetari", coregrafiata de francezul Germinal Casado, fost director la Ansamblul de Balet din acelasi oras, a obtinut aplauze indelungi.

Proiect pentru 2006? Impreuna cu partenerul german, ansamblul roman va adapta comedia (pentru copii si adulti) „Max si Moritz", de cunoscutul autor-caricaturist Wilhelm Busch (1838-1908),.

Misiunea Institutului Cultural Roman este „promovarea culturii romanesti in strainatate". Prezenta balerinilor romani in peisajul cultural german ar merita sa aiba un ecou la Bucuresti si Berlin.