Nasit de fostul primar Basescu, huiduit de consilierii municipali PSD, scos din circuit de fosta guvernare, folosit drept argument forte la alegerile locale, repus pe tapet, proiectul pentru aceasta complicata si (tot mai) costisitoare lucrare continua sa faca valuri.

Peste o mie de bucuresteni, care se tem pentru sanatatea lor, contesta pasajul Basarab in instanta. Urmeaza, cat de curand, un atac la acordul de mediu, dat in baza unui studiu de impact despre "interventii in albia Dunarii".

Ce zic japonezii

Pasajul e vital pentru fluidizarea traficului in Bucuresti - o spun specialistii nostri in urbanism. Au spus-o si japonezii, in ’99. Si daca zic ei, apai e musai.

Cei din primarie sustin ca solutia pasajului suprateran a existat pe plansetele urbanistilor inca din perioada interbelica. De fapt, nuanteaza arhitectii, din 1930 incoace, in toate planurile de sistematizare s-a avut in vedere completarea si inchiderea inelului principal de circulatie - un "brau" rutier care sa inlesneasca accesul dintr-o parte intr-alta a orasului, ocolind centrul aglomerat.

Greu de crezut insa ca expertii vremii s-au gandit la o solutie gen traversare peste capetele bucurestenilor. In 1998-1999, agentia guvernamentala japoneza JICA, elaborand master-planul de transport pentru Bucuresti, a indicat drept prioritara lucrarea cu pricina. Care a fost preluata cu entuziasm in Planul Urbanistic General din 2000.

Un studiu de milioane

In acelasi an, sub primarul Basescu, patru proiecte care vizau infrastructura de transport au fost incluse intr-un contract de finantare cu Banca Europeana de Investitii. Studiul de fezabilitate pentru pasaj (plus proiectul tehnic) a costat cam un milion de euro.

Pentru ca fostul edil, actual presedinte, s-a grabit sa vireze banii firmei Proiect Bucuresti, fara acordul consilierilor municipali, a fost luat in vizorul Curtii de Conturi.

Una peste alta, in 2003 Guvernul Romaniei s-a hotarat sa anuleze finantarea pasajului Basarab. A venit insa campania electorala pentru locale. Traian Basescu, consecvent, a inclus contestatul proiect in programul sau electoral. Acelasi lucru avea sa-l faca si actualul primar, Adriean Videanu. Ambii au castigat fotoliul ravnit.

Teoretic, asta inseamna ca grosul bucurestenilor aproba traversarea de la Basarab.

Legea tacerii

In fapt, peste o mie de locuitori din zona bulevardului Titulescu - de unde incep rampele de acces la pasaj - spun ca au aflat despre lucrare din presa. Oamenii jura ca nimeni nu le-a cerut acordul, incalcandu-se astfel atat legile privind transparenta decizionala, cat si normele europene.

Iar cand s-au facut consultari publice, locatarii spun ca au fost, in mod constant, umiliti si redusi la tacere, fara a li se asculta pasurile.

Toate temerile lor legate de poluare, vibratii, distanta mica fata de lateralele rampei, disconfort vizual au fost taxate drept „speculatii bazate pe considerente personale".

Cititi articolul integral in Saptamana Financiara