In noile state membre ale Uniunii Europene se inregistreaza cel mai ridicat numar de victime ale accidentelor rutiere, principalele cauze fiind vehiculele vechi si infrastructura rutiera nemodernizata, arata un raport al Comisiei Europene, citat de publicatia electronica EUObserver.

Numarul deceselor la un milion de locuitori variaza de la 50-60 persoane in Malta, Olanda, Suedia si Marea Britanie, la peste 200 de persoane in Letonia si Lituania.

Raportul dat publicitatii miercuri de catre Comisia Europeana subliniaza faptul ca Uniunea Europeana nu va reusi sa-si atinga obiectivul stabilit in anul 2001, de a reduce, in urmatorii 10 ani, cu 50%, reprezentand 25.000 de persoane pe an, numarul victimelor accidentelor rutiere.

Daca in 2001 numarul victimelor accidentelor rutiere in spatiul tarilor care acum fac parte din UE a fost de 50.000 de persoane, in 2005 numarul acestora a scazut la doar 41.600 de persoane.

Asa cum arata situatia din prezent, noteaza studiul, in 2010 numarul victimelor accidentelor rutiere se va situa la aproximativ 32.500 de persoane pe an.

Tarile cu cel mai ridicat grad de siguranta rutiera sunt Malta, Marea Britanie, Olanda, Suedia, Germania si Finlanda, pe cand statele cu cele mai mari victime ale accidentelor rutiere sunt Polonia, Portugalia, Grecia, Estonia, Letonia, Lituania, Ungaria, Cipru si Cehia.

In perioada 2001-2004, numarul victimelor in spatiul UE s-a redus cu 14 la suta, dar unele tari precum Cehia, Letonia, Ungaria, Polonia, Slovenia, Slovacia, Cipru si Lituania au semnalat progrese minore sau chiar au inregistrat o crestere a numarului de decese cauzate de accidentele din trafic.

"In tari mici, precum Slovenia, construirea unei autostrazi ar fi cruciala pentru imbunatirea sigurantei rutiere", a afirmat un expert al Comisiei Europene, citat de Euobserver.

Potrivit raportului, doar cinci la suta din accidentele rutiere au loc pe autostrazi, iar numarul victimelor provocate de acestea reprezinta doar noua la suta din numarul total.