In timp ce noile state membre ale Uniunii Europene stau destul de bine in privinta abilitatii de a transforma investitiile din cercetare si dezvoltare in succes comercial, tarile candidate mai au inca multe de facut.

Potrivit unui raport recent realizat de Banca Mondiala, Romania se claseaza pe locul 12 intre tarile din regiune, dupa Croatia, Bulgaria si Rusia, din punctul de vedere al abilitatii de a scoate profit din investitiile in cercetare.

Raportul intitulat "Sprijinul financiar public pentru inovatie comerciala" nuanteaza faptul ca in ciuda numarului mare de cercetatori si a unei mosteniri de realizari educationale din perioada comunista, tarilor care au facut parte din fostul bloc sovietic le va fi dificil sa transpuna aceste capacitati potentiale in inovatii de succes din punct de vedere comercial daca universitatile si institutele de cercetare nu vor lucra in permanenta cu sectorul privat.

Din punctul de vedere al cheltuielilor medii pentru cercetare si dezvoltare, in tarile din Europa Centrala, cea de Est si din Asia Centrala, acestea reprezinta mai putin de 1% din PIB, cu mult sub tinta de 3% a Uniunii Europene, iar doua treimi din aceste cheltuieli sunt finantate din fonduri publice.

In comparatie, in Europa Occidentala aproximativ 70% din cheltuielile pentru cercetare provin din sectorul privat. Potrivit raportului, e putin probabil ca marirea cheltuielilor sa imbunatateasca situatia pana cand sectorul privat nu va juca un rol mai important.

"Fondurile guvernamentale sunt reduse si acestea ar trebui utilizate doar pentru a finanta dezvoltarea in momentul cand sunt create conditii ca aceasta sa dea roade," considera Itzhak Goldberg, autorul coordonator al raportului.

In timp ce statele membre ale UE se afla in situatii oarecum bune, pozitiile tarilor candidate la UE evidentiaza o serie de deficiente. Intre tarile regiunii, Romania se afla pe pozitia 12, dar in ceea ce priveste educatia, aceasta se situeaza pe pozitia 20, datorita cheltuielilor publice reduse.

Turcia, care are un PIB pe cap de locuitor similar cu cel al Lituaniei si al Republicii Slovace, se plaseaza in urma acestor tari in clasamentul indicatorilor economiei bazate pe cunoastere, realizat de Banca Mondiala, datorita cifrelor scazute in medie in ceea ce priveste anii de scolarizare si realizarile din domeniul matematicii.

Raportul arata ca inainte de a investi mai multe fonduri publice in scopul cresterii inovatiei, guvernele ar trebui sa urmareasca realizarea unor reforme.

Conform raportului, chiar daca sunt diferente semnificative in regiune, cele mai multe tari trebuie sa-si reformeze sistemele de educatie, sa-si modernizeze infrastructura informatica si sa imbunatateasca stimulentele economice inainte de a angaja fonduri publice suplimentare.