Una dintre confesiunile izvorate din protestantism este si confesiunea unitariana - specific ardeleana. Aceasta a fost intemeiata de David Francisc (1519-1579) si are cateva aspecte particulare. David Francisc a strabatut un traseu interesant: a fost, in ordine, catolic, lutheran si apoi calvin.

La un moment dat, acesta a realizat ca trebuie sa lupte impotriva trinitarismului, astfel incat a promovat o forma de protestantism radical si mult mai liberal. Caracteristica principala este aceea ca unitarienii nu cred decat in Dumnezeu, nu este acceptata dogma Sf. Treimi.

Pentru ei, Duhul Sfant este doar o forma de manifestare a puterii divinitatii, iar Iisus este fiul lui Dumnezeu la fel cum este oricare dintre oameni...

"Credinta este un dar de la Dumnezeu"

Pentru o mai buna intelegere a confesiunii unitariene am discutat cu Krizbai Bela, preot unitarian in Miercurea Ciuc. Cultul antitrinitarist a fost recunoscut odata cu edictul Dietei de la Turda din 1568. Prin acest edict se decreteaza ca "Incepand de astazi, fiecare om este liber sa-si aleaga religia care doreste pentru ca credinta este un dar de la Dumnezeu".

Fiind antitrinitariani, membrii cultului nu-si fac cruce. Conceptia unui unitarian despre Iisus este cu totul diferita fata de alte confesiuni crestine: Iisus a fost un om deosebit, dar om; parintii sai au fost Iosif si Maria. Asadar, in aceasta confesiune, "Iisus este fiul lui Dumnezeu asa cum suntem toti" - ne spune preotul Krizbai Bela.

Duhul Sfant exista, "este puterea lui Dumnezeu care lucreaza in oameni, iar in unii lucreaza in mod special"...

Chiar daca unitarienii transilvani au pornit-o singuri pe acest drum, ei au astazi corespondenti in SUA, Japonia, India. Aflam si despre o federatie internationala care uneste curentele unitariene existente astazi in lume. In Romania sunt la ora aceasta intre 80.000 si 100.000 de unitarieni, sustine Krizbai Bela.

Traseul istoric al confesiunii dupa actul de infiintare a fost foarte aspru. Pentru inceput, intrucat principii ardeleni au fost, la randul lor, unitarieni, timp de 200 de ani, religia majoritara a fost cea unitariana. Mari biserici, precum Biserica Sf. Mihail din Cluj, au apartinut acestui cult.

Ulterior, motivele politice au generat adevarate prigoane din partea principilor catolici din ultimii 300 de ani. De la 425 de parohii in sec. al XVI-lea, in anul 1700 nu mai erau decat 125. Astazi, cultul unitarian - care are numai credinciosi de limba maghiara - este organizat in cinci protopopiate si are 141 de biserici, 125 de parohii si 32 de filii.

Cultul numara, in prezent, 110 preoti. Organizarea are la baza principiul sinodo-prezbiterian si are in fruntea sa un episcop si doi curatori generali. In cadrul Institutului Teologic Protestant Unic din Cluj exista o sectie unitariana, in plus, cultul mai are doua scoli teologice liceale.

Nu credem in invierea trupeasca, ci intr-una spirituala

L-am intrebat pe preotul Krizbai Bela ce crede despre minunile facute de sfinti si cele facute de Iisus. "Noi tratam destul de sceptic minunile biblice facute de Iisus si incercam sa le explicam rational." Pentru unitarieni, "Biblia nu este o lucrare dumnezeiasca in sensul strict al cuvantului. Incercam sa ne explicam cum au vazut credinciosii de atunci lucrurile".

Unitarienii cauta explicatii rationale pentru evenimentele relatate in scripturi. "Nu credem in invierea trupeasca, ci intr-una spirituala. Iisus a fost un mesager al lui Dumnezeu, si-a indeplinit misiunea si a murit.

Nu vedem motivul pentru care Dumnezeu si-ar fi schimbat propriile legi pentru a-l invia pe Iisus." Cum sunt interpretate atunci relatarile nou-testamentare referitoare la Inviere? "Din punctul nostru de vedere, nu este important ceea ce s-a intamplat dupa inviere, ci ceea ce a fost in timpul vietii lui Iisus".

Cine s-a aratat apostolilor dupa Inviere - intrebam? Preotul Bela ne spune ca acele relatari au fost niste metafore si trebuie sa mai tinem cont si de faptul ca Evangheliile au fost scrise la o anumita distanta in timp.

El mai considera ca ultimele descoperiri, inclusiv cea a "Evangheliei dupa Iuda", nuanteaza perspectiva asupra acelor timpuri si vine in sprijinul credintei unitarienilor. Totusi, exista in cadrul confesiunii si scoli de cateheza pentru copii si tineri...

Ce-i invata unitarienii pe acestia cu privire la evenimentele legate de Inviere? Preotul Bela ne spune ca unitarienii au rezerve fata de traditia orala: "Noi spunem ca Iisus a murit si cu asta s-a terminat". Celelalte intamplari sunt mai degraba inventii... "si azi unii vad diverse lucruri - unii cred, altii nu"...

E foarte greu sa fii unitarian...

"Unii sustin ca nici nu am fi crestini", ne spune preotul Bela. "E foarte greu sa fii unitarian langa alte credinte".

Un alt aspect important este cel legat de "pacatul original". Unitarienii considera ca "noi suntem responsabili pentru propriile noastre pacate - nu credem in pacatul original. Iisus nu s-a sacrificat pentru pacatele noastre. El a murit din motive politice. Iisus a avut o puternica constiinta mesianica; el si-a asumat acest sacrificiu pentru a da nastere unei noi miscari spirituale".

Precum este si la ceilalti protestanti, unitarienii au putine sarbatori: Adventul, Craciunul, Pastele, Rusaliile. Ce mai este atunci Pastele - daca nu cred in Inviere, intrebam? Pentru unitarieni, Pastele "este o sarbatoare a invierii spirituale, adica a ideilor si a preceptelor pe care Iisus le-a propovaduit".

Dar Rusaliile ce sunt? "Rusaliile sunt momentul in care apostolii au realizat misiunea lor" - ne spune Krizbai Bela. "Noi zicem ca a fost o chestiune metaforica acolo. Mesajul este ca aceasta invatatura se adreseaza tuturor limbilor pamantului".

Ca si in alte confesiuni protestante, mai exista o sarbatoare cu aspect laic in ultima duminica a lui septembrie: "Ziua recunostintei" (dedicata roadelor pamantului).

Care sunt "tainele" unitariene? Comuniunea si botezul. Cu specificarea ca actul comuniunii este "o chestiune simbolica" - spune preotul Krizbai Bela. Nota bene: in sensul dat de unitarieni, simbolul este o chestiune pur formala. Acelasi lucru este si botezul care nu are legatura cu pacatul originar, ci "(prin botez) ne afirmam disponibilitatea pentru credinta noastra".

Primul preot unitarian din Bucuresti a fost instalat in 1933 intr-o biserica daramata astazi. Deoarece nu exista niciun alt spatiu, unitarienii bucuresteni (in numar de aproximativ 400) sunt gazduiti astazi pentru serviciile religioase de biserica lutherana de limba germana. Organizatoric, acestia apartin de Miercurea Ciuc.

O religie prin excelenta intelectuala

O teorie particulara au unitarienii cu privire la ceea ce se-ntampla dupa moarte. "Noi credem intr-o forma de existenta spirituala dupa moarte, dar nu si ca exista vreo forma de premiere sau de penitenta." Unitarienii nu cred nici in existenta raiului, nici a iadului. Ce se-ntampla cu cel care a gresit? "Indiferent de comportamentul sau, se intoarce la Dumnezeu".

Cum ramane cu aspectele morale? Unitarienii se straduie sa-i convinga pe cei inclinati spre rau prin mijloace lumesti, laice, si nu religioase. "Este foarte greu sa faci managementul acestor oameni. Nu-i ademenim nici cu raiul, nici cu iadul nu-i speriem - asta este esenta liberalismului nostru. Fiecare om are liberul arbitru, care este cel mai mare dar de la Dumnezeu.

Unitarianismul este o religie prin excelenta intelectuala. Trebuie sa facem tot ce este posibil sa-i ajutam pe cei rai. Nu-i excludem de la taina comuniunii, dimpotriva! Incercam sa ne perfectionam, sa facem cat mai mult bine". Ce este binele - intrebam? "Il avem ca model pe Iisus, care poate fi un exemplu."

Cautam totdeauna explicatiile rationale

In ceea ce priveste minunile hristice ori ale sfintilor, preotul Krizbai Bela considera ca acestea sunt mai degraba forme de autosugestie datorate credintei. "Exista conceptul de minune la dumneavoastra?". "In general, nu. Cautam totdeauna explicatiile rationale. Exista lucruri pe care nu le putem explica inca (rational). Minunile atribuite lui Iisus s-au intamplat doar pana la un punct.

Oamenii acelor timpuri fiind foarte simpli, in momentul mortii lui Iisus, au avut o deceptie foarte mare - de aici si o sumedenie de legende care au urmat, incepand cu invierea."... "Exista totusi loc si de mister?" "Da, Dumnezeu este mister!".