Gone with the Wind - o poveste romaneasca (de Cristian Sima)

de Cristian Sima     HotNews.ro
Sâmbătă, 3 iunie 2006, 0:00



Ultimii 16 ani de tranzitie continua au maturat de-a valma destine, orgolii, economii si sentimente, mai aprig decat a reusit Razboiul de secesiune sa schimbe fata Americii secolului al XIX-lea. Ar fi o incercare fortata aceea de a gasi cu orice pret similitudini intre cele doua perioade; ceea ce le poate lega insa, peste timp, este un laitmotiv literar…

Ai strans la saltea banutii castigati cu sudoarea fruntii si apoi i-ai incredintat acelei chintesente a economiei capitaliste, banca... gone with the Wind. Ai auzit de fondurile de investitii create de Soros sau Peter Lynch, care au transformat o generatie de americani din slujbasi in milionari si ai incercat si tu un produs similar mioritic... gone with the Wind.

Scoteai petrol de trei generatii, nu din Texas, ci din vecinatatea Ploiestiului, si dupa 45 de ani de comunism si 16 de tranzitie ti-a pus Dumnezeu mana in cap: ai primit de la stat actiuni Petrom cu 1800 lei, pe cand la bursa erau cotate la 5000; ai dat procura si... gone with the Wind.

Te-ai trezit, ca norocos mostenitor al unui Malaxa, Mociornita sau Sturdza, in posesia unor pretioase certificate la Fondul Proprietatea; cu ele in buzunar, te vedeai recladind societatea capitalista elitista... gone with the Wind. Aveai o Academie care, in spiritul lui nenea Iancu, te-a tinut viu cu umorul ei... gone with the Wind.

Aveai un "Gand" curat si ai vrut sa-l incredintezi tiparului... gone with the Wind. Aveai idoli, modele printre disidenti, persoane de cultura, oameni de onoare, pe care ii respectai si ii stimai fara sa-i fi cunoscut personal... gone with the Wind. Si orice ai creat, imaginat, incercat, toate cele sfinte si nesfinte, cugetatoare sau necugetate, impartasesc aceeasi soarta: gone with the Wind.

Se zice ca cele mai periculoase vanturi s-ar forma la Capul Horn si ca doar navigatorii cei mai destoinici se incumeta sa le infrunte; da-i, doamne, minte Marinarului, sa ne duca barca macar pana la Capul Bunei Sperante, ca doar speranta ne-a ramas, asa cum plutim incotro ne poarta Vantu… Multe stihii s-au dezlantuit asupra noastra de-a lungul vremii dar, le-am trecut cu bine, pastrandu-ne

mintea limpede si spiritul treaz; doar ca, de la o vreme, parca nu mai infruntam realitatea de zi cu zi, ci suntem telecomandati de "realitatea zilei"…

Am incercat sa public acest articol intr-un cotidian national de mare tiraj dar, cum l-am scris pe pervazul ce desparte propriul interes de cel national, mi-a alunecat si l-a luat …..Vantu.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


3867 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    pesimist (Duminică, 4 iunie 2006, 23:30)

    mihai(un ultim investitor la b [anonim]

    cam pesimist domnule SIMA, eu zic sa nu disperam, guvernele vin si pleaca, posibil sa nu mai auzim de ei (inclusiv basescu) peste cativa ani. Pana atunci nu avem altceva de facut decat sa luptam cu sistemul :),am 23 ani, acum inteleg si eu de ce au luptat unii cu sistemul. poate suna putin demodat...dar eu cred k putem schimba ceva, mai ales noi tinerii ( cei care mai ramanem si nu plecam la capsunarit) Va salut!
  • 0 (0 voturi)    
    what's the point? or WTF? (Luni, 5 iunie 2006, 0:22)

    dan [anonim]

    Am mai vazut pe acest site cateva articole referitoare scrise de Dl. Sima. Cu tot respectul, daca Domnia sa intr-adevar este ceea ce declara, as aprecia daca si-ar utiliza deplinatatea capacitatilor prpofesionale pentru a transmite mesaje utile si cititorilor mai putin informati. Este drept, profesiunile de broker, sau analist financiar sunt foarte noi, si orice persoana inteligenta a putut ajunge relativ usor sa lucreze in domeniu. Dar asta nu inseamna ca automat se pricepe la acel domeniu, ca are valoare. Cu siguranta fata de cineva neinformat, se pricepe foarte mult, dar...Mai pe scurt: este buna frica pt cine joaca la bursa, dar este util ca cei care pretind ca se pricep sa incerce sa transmita mesaje, clare, utile si credibile. Nu este un domeniu in care metaforele sunt forate utile, ci concizia si comunicare clara. Perioade tulburi (din diverse motive) au fost, sunt si vor fi peste tot.

    PS: Hotnews, ai incercat sa colaborezi cu cineva care chiar se pricepe sa se faca inteles?
    • 0 (0 voturi)    
      Acum am inteles (Marţi, 14 septembrie 2010, 12:43)

      Claudiu T. [utilizator] i-a raspuns lui dan

      Dar abia cand lucurile au devenit prea evidente.
      Rusine mie.
  • 0 (0 voturi)    
    parol (Luni, 5 iunie 2006, 0:45)

    voicu [anonim]

    Nu doresc sa va jignesc, domnule mihai, dar nu ati observat chintesenta articolului
  • 0 (0 voturi)    
    gone ... (Luni, 5 iunie 2006, 9:05)

    ecaterina [anonim]

    d-le sima,
    va urmaresc constant articolele ce apar in presa
    caut de fiecare data sa detectez printre randuri un mesaj/propunere/sugestie utila cititorului
    in permanenta lasati impresia ca stiti mai mult decat asterneti pe hartie
    poate ca aveti dreptate sa procedati astfel: cine vrea mai mult, trebuie sa plateasca, ca doar de asta ati facut wbs, nu?
    totusi nu va mai straduiti sa fiti asa ecliptic in exprimari pt ca ajungeti sa-l concurati pe mugurel la capitolul evreesc "vorbeste mult, dar spune putin" - precept de baza in munca celor ce invart banii.
    va sugerez sa nu ne mai torturati cu dizertatii despre ... nimic.
    va doresc o zi buna,
    e.
  • 0 (0 voturi)    
    Reperul "Realitatii zilei", by Vantu (Luni, 5 iunie 2006, 10:17)

    Ionut [anonim]

    Refuzam sa judecam cu propria minte si preferam sa o faca altii pentru noi.
    Lipsa realizarilor personale, instrainarea fata de rezultatul muncii, sunt elemente care au indus indoiala in propriile capacitati. Indoiala este precum orgoliul, gelozia sau invidia, se autopropaga in sufletul omului. Nu e deajuns decat sa aprinzi fitilul.
    Comunismul a distrus crezul ca esti capabil, ca poti, ca esti destul de tare si inteligent sa finalizezi proiectul pe care ti l-ai propus. Aceasta stare de lucruri, combinata cu sintagma "noi suntem cei mai destepti si mai frumosi", au determinat dupa revolutie cealalta extrema "ei sunt destepti, noi prosti". Nimic mai neadevarat. Oamenii sunt la fel pe tot globul si, mai ales, sunt la fel in orice vremuri.
    Aceasta imbecilitate de a prelua modele pe care le-au inventat altii, validarea orbeste a eficientei acestora, urmata de dezamagiri serioase, ne distruge si ne arunca intr-un cerc vicios.
    Si, precum spune si dl. Sima, atata timp cat bancile au dezamagit, fondurile de investitii au dezamagit, politica a dezamagit, si, mai ales, presa libera a dezamagit, iar nevoia de repere a omului e fundamentala, ne putem exprima teama ca, in aceasta perioada de timp, caracterizata prin acuta lipsa de educatie, cunoastere si informatie curata, noile repere ale "realitatii" vor inlocui valori precum identitatea nationala, religie si bune moravuri.
    Iar in viata zilnica plina de incercari, omul va merge iar in pacatul fundamental al uitarii, lasandu-se purtat de Vant pe noile Realitati.....mai mult sau mai putin Academice.
    Si atunci din oi cu personalitate, vom deveni oi bine conduse....
  • 0 (2 voturi)    
    cu tot "respectu"... (Luni, 5 iunie 2006, 11:47)

    alina [anonim]

    Stimabile Dan, "e usor a scrie versuri, cand nimic nu ai a spune, insirand cuvinte goale, ce din coada au sa sune".
    Ce-ar fi sa-l concurati pe Dl.Cristian Sima si in plus, sa-i si dati niste lectii de "profesionalism" si de "finante" ?!
    Vorba sfanta a romanului: "copiii arunca cu pietre in pomii roditori".
    Asa si Dvs., aruncati cu pietre, si ratati chintesenta articolului, ca sa citez un alt cititor.Cand veti ajunge sa va deschideti firma proprie, de tranzactii bursiere pe piata externa, cand veti reusi sa obtineti profit din urma activitatii companiei...
    Pana atunci, ar fi bine sa "taceti si sa faceti" ca acest "non-valoare" Cristian Sima,asa cum da de inteles Maria Voastra.
    Intre altele, stimabile Dan, CONCIZIA SI COMUNICAREA CLARA nu va caracterizeaza chiar pe Dvs.cititi-va propriul text, daca nu sunteti sigur!
    Felicitari Domnului Sima pentru realizarile avute, impreuna cu o dedicatie: "de hulesc, sa taci din gura, de te-ating, sa feri in laturi,ce mai vrei cu-a tale sfaturi daca stii a lor masura?!"
    Cu deosebit respect, alina
  • 0 (0 voturi)    
    Altceva nu stim? (Luni, 5 iunie 2006, 15:21)

    Fazi [anonim]

    Inca din vremea comunismului..existau o gramada...care se plangeau pe ascuns,dar nimeni nu facea minic...au trebuit aproape 50 de ani pana cineva a facut ceva, ..o revolutie...acum, de 16 ani nu s-a schimbat nimic...poate faptul ca acum ne plangem in public, in vazul tuturor...si nimic altceva.Poate daca toti am incerca sa facem ceva, in loc sa scriem articole care dau bine la public, ar fi mai bine.Daca toti cei care se plang ca nu au o slujba, ar incerca macar sa isi caute una, daca toti cei care zic ca nu au bani, ar incerca macar sa faca bani...totul ar fi altfel.Dar asa cum era si pe vremea comunismului, in loc sa facem ceva, noi asteptam...atunc ii asteptam pe americani sa ne elibereze...acum nici nu stim pe cine asteptam...doar asteptam, va vina cineva sa faca ceea ce ar trebui sa facem noi.
    Avem idei geniale, dar nu le punem in practica, stim sa muncim de dimineata pana seara pt italieni, spanioli, dar in tara nu facem nimic.
    Deci, in loc sa scriem articole..mai bine sa facem ceva util!
  • 0 (0 voturi)    
    O precizare ! Poate doua !! (Luni, 5 iunie 2006, 17:01)

    Adrian [anonim]

    Daca tot s-a scris mai mult despre persoana d-lui Cristian Sima, as vrea sa va reamintesc ceea ce s-a intimplat la Partener TV, la emisiuna din luna ianuarie cu ocazia cumpararii de actiuni Erste Bank de pe Bursa din Viena.
    In intervalul celor 10 zile de emisiune, d-ul Sima a precizat de mai multe ori, ca prevede pentru jumatatea lunii februarie o cadere a bursei de la Bucuresti ( tocmai in perioada cind toata piata era intr-o continua crestere, atingindu-se chiar maxime istorice). Si caderea a venit .... si iata-ne astazi mult sub "nivelul marii".
    De aceea, cred eu ca mai important decit sa criticam si sa ne complacem in a nu intelege, mai bine ne-am stradui sa invatam, chiar daca trebuie sa citim printre rinduri si mai ales atunci cind exista un exemplu ca cel pe care l-am mentionat mai sus. Eu nu spun ca trebuie sa ne uitam la Cristian Sima ca la un prooroc, pentru ca a iesit asa cum a prevazut el, dar cred ca cei interesati de bursa ( si nu numai ), dornici de cunoastere si de perfectionare, au ce invata de la Cristian Sima. Parerea Mea !
    Cit despre articol, cred ca Ionut a pus punctul pe " i ".
    Va multumesc !
  • 0 (0 voturi)    
    Vantu si prezumtia de nevinovatie (Luni, 5 iunie 2006, 17:06)

    maker [anonim]

    Referitor la dilema alegerii celei mai relevante probleme morale , as comenta astfel:
    1. In primul rand SOV beneficiaza de prezumtia de nevinovatie; nu a fost inchis nici macar o zi :-)
    2. SOV nu a avut functii executie sau de administrare in nici una din firmele lui deci n-a infaptuit in direct si explicit nici o fapta ilegala.
    3. In acest context, avand in vedere suspiciunile care planeza in jurul lui SOV , mie mi se pare ca problema etica e doar la vanzatori care au de ales daca vand unui om cu imagine negativa ai carui bani pot veni din diverse operatiuni.
    4. Pe cand angajatii grupului de presa obtin banii din business-ul pe care ei il fac, reprezentand contravaloarea muncii lor, pentru ca SOV e in primul rand investitor actionar al afacerii, iar actionarii se pot schimba.
    5. Angajatii-jurnalisti ar avea o problema daca vor resimti o schimbare a politicii editoriale care sa intre in contradictie cu vechea politica sau cu valorile in care ei cred.
    6. Angajatii-jurnalisti ar mai avea o problema de imagine si credibilitate daca SOV ar fi implicat in administrare sau conducerea executiva.
  • 0 (0 voturi)    
    dileme etice (Luni, 5 iunie 2006, 17:14)

    maker [anonim]

    In contextul in care Grupul Academia Catavencu a fost cumparat de catre Grupul Realitatea detinut de catre Sorin Ovidiu Vantu, ce ar fi mai relevant de analizat ?

    1. De ce vanzatorii au vandut catre un cumparator cu o imagine negativa ?

    2. De ce lucreaza jurnalistii de la AC, in continuare, in redactia unei publicatii in care actionar majoritar, etc., este un actionar cu o imagine negativa ?
  • 0 (0 voturi)    
    trecut (Luni, 5 iunie 2006, 18:53)

    silviu [anonim]

    Ar fi f. interesant sa ne povesteasca dl. Sima aventurile sale de broker prin Europa, in special prin Italia....Aveti cumva interdictie de intrare in aceasta tara, d-le Sima ?
  • 0 (0 voturi)    
    dan again (Luni, 5 iunie 2006, 19:33)

    dan [anonim]

    Nu am nimic cu Dl Sima, cred ca ar fi bine sa fie doar comentarii directionate catre articol(e)! Acestea ar fi bine sa informeze in mod clar (adesea au informat cumva), mistocareala domboviteana, si oftatul in van (era sa zic oftatu' in vant, da' mai bine nu, ca se fac alte asocieri), sa fie inlocuit cu atitudine constructiva. Asta daca dorim ca din ce in ce mai multa lume sa fie interesata si sa fie activa pe piata de capital. Daca nu dorim asta, sorry, that's the wrong place. In rest numa' bine!
  • 0 (0 voturi)    
    ... (Luni, 5 iunie 2006, 19:53)

    dan mateescu [anonim]

    ok cristi, esti tare!... din pacate nu are cine sa auda sau poate nici nu este interesat sa auda. suntem prea jos si nu cred ca ne mai poate ridica cineva. ce sa-ti spun...hai steaua, hai rapid, hai dinamo etc ... si hai la revedere si fa-te bine
  • 0 (0 voturi)    
    mult succes (Luni, 5 iunie 2006, 20:30)

    Mirel Radu [anonim]

    Domnu Sima, tot respectul ... sincer, mi-ati captat interesul si voi urmari in cotinuare articolele dvs ... un bursier bevebist
  • 0 (0 voturi)    
    gone with the wind (Luni, 5 iunie 2006, 22:17)

    victor manta [anonim]

    eu nu contest, ba chiar sunt de acord ca s-a furat mult in tara asta, dar sa spui, precum domnul Sima, ca banca a imbogatit vreodata pe vreun depunator, oriunde in lumea asta, e pura iluzie si inducere in eroare a celor cu bani putini. Bancherii s-au imbogatit, da, este adevarat, insa cei care au facut depozite la aceste institutii s-au ales, poate cu mai multi bani, dar niciodata cu mai multa putere de cumparare, pentru ca intre timp inflatia inghite surplusul.
  • 0 (0 voturi)    
    prezent si viitor (Luni, 5 iunie 2006, 23:17)

    adi [anonim]

    Domnu Silviu de ce esti pricinos ?
    Afla de la mine ca domnul Sima merge in Italia mai des decat
    merg eu la mama in Drumul Taberei,iar numele din pasaport este ca si in trecut tot Sima Cristian.
    Lasa vrajeala si treci la comentarii adevarate sau lasa-ne.
  • 0 (0 voturi)    
    Parole.. parole... (Miercuri, 7 iunie 2006, 15:40)

    Q [anonim]

    Dragii mei,
    In trendul general ar trebui sa scriu ceva de genul "vorbe in vant" :d Oricum am da-o, pe-o parte sau pe alta, lucrurile nu stau deloc bine iar "Vantu" este de fapt o "clasa", nu o "instanta".
    Si ei au aparut pentru ca noi ceilalti nu facem nimic ci doar stam si "behaim" in "tarc", tarcul construit special de "ei".
    Mai e inca ceva: exista o mare categorie de asa-zisi oameni care ii sprijina si mai abitir: fac ceea ce fac si domnii "Vantu" insa la un nivel insignifiant. Bineinteles ca sunt lasati cu "gainariile" lor pentru ca in felul asta li se induce sentimentul de vinovatie generala, pe de o parte, iar pe de alta parte, cand vad "realizarile" unor "Vantu", le creste speranta ca vor ajunge si ei "mai departe".
    Concluzie:
    Constitutional, avem dreptul la intruniri si la manifestatii. De ce nu ne-am uni, toti cei care suntem impotriva clasei "Vantu" si a celor care o sprijina, si sa manifestam direct in strada ?!
    Cred ca am avea mai multe sanse sa schimbam ceva.
  • 0 (0 voturi)    
    domnul sima si ipocrizia (Duminică, 27 august 2006, 18:10)

    altcineva [anonim]

    domnule sima spuneti-ne si noua citi bani ati luat de la sov pina acum si cum se face ca nu-l mai iubiti asa dintr-o data. unde sint spriturile ciu sov si dinescu de d'antan?
  • 0 (0 voturi)    
    multumim (Duminică, 4 februarie 2007, 13:38)

    lucian [anonim]

    nimeni nu e perfect, insa il cautam pe cel mai perfect.
    toti indragim a face comentarii, ceea ce ajuta la constructie.
    creatia insa, e greu de realizat, mai ales cand comentariile sunt inutile.

    multumim d-le Sima, va mai asteptam
  • 0 (0 voturi)    
    ok (Luni, 22 octombrie 2007, 19:23)

    radu [anonim]

    Misto scris, Cristi. Vad ca aici in state te citesc fostii colegi


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by