Vasta, dar de calitate indoielnica, astfel poate fi descrisa pe scurt oferta bancara din Romania. Mediul bancar, desi unul dintre cele mai moderne din Romania, sufera si el, probabil, de lipsa unor standarde inalte ale calitatii serviciilor impuse la nivelul intregii societati romanesti.

Recent, un articol dintr-un ziar central vorbea despre serviciile slabe oferite de banci si in ceea ce priveste cardul bancar de tip Gold, pentru care clientii platesc comisioane foarte mari tocmai in speranta de a beneficia de servicii de tip premium.

La nivel oficial, sistemul bancar romanesc nu are probleme, insa atunci cand analizezi lucrurile din perspectiva unui consumator, altfel arata realitatea.

Redactorii SMARTbank.ro, publicatie bancara electronica, au incercat sa testeze mai multe probleme, inclusiv pe baza sesizarilor primite de la cititori.

S-a ajuns rapid la concluzia ca cele mai multe probleme din bancile romanesti se refera la sistemul informatic care se intampla "sa nu vada" unele operatiuni la timp (ceea ce intarzie uneori confirmarile de plata, problema existenta mai ales in relatiile dintre SSIF-uri si clienti, unde dinamica depunerilor este esentiala) si sa determine probleme in utilizarea cardurilor.

Cardurile bancare sunt, in Romania, un prieten pe care nu te poti baza oricand, pentru ca daca nu ai si cash la indemana, risti sa ajungi in situatii penibile sau chiar sa ai probleme mari, mai ales atunci cand esti in deplasare.

Pentru ca vara este sezonul calatoriilor la mare, important de sesizat este ca, in cursul zilei de 4 iulie, 2 bancomate Banca Transilvania din Constanta ramasesera nealimentate, desi erau in zona centrala a orasului. Clientii care doreau sa uzeze de card pentru a obtine cash, evident, nu isi puteau satisface nevoia.

Tot pe litoral, turisti straini au reclamat probleme la utilizarea cardurilor internationale in unele bancomate romanesti - si important este de spus ca unele banci au in sistem si bancomate "antice".

In amsamblu, cele mai multe probleme sesizate de catre cititori si "experimentate" si de redactorii SMARTbank.ro si SMARTfinancial.ro se refera la greutatea cu care se realizeaza platile in magazine (sunt chiar vanzatori care declara cu seninatate ca "in general merge a doua sau a treia oara") si la faptul ca, foarte des, bancomatele nu functioneaza, POS-urile din magazine nu functioneaza deloc sau chiar cardul in sine trece prin "minute de mentenanta".

Concluzia: niciodata nu trebuie ignorat rolul cash-ului, pana cand sistemul bancar romanesc va fi integral unui bazat pe smart-cards, probabil ca "plasticul" va ramane un instrument de plata alternativ si, de fapt, mai mult un instrument de incasare a salariilor si de deplasare - economisire a banilor.