Of, presa mea!

de M.C.     HotNews.ro
Miercuri, 5 iulie 2006, 0:00





Documente:
Barometrul de Opinie Publica - Perceptii despre Mass Media
(05.07.2006) PDF

Presa continua sa se situeze pe locul trei in topul increderii populatiei (dupa Biserica si Armata), insa romanii au o atitudine contradictorie fata de profesionalismul jurnalistilor, releva un Barometru de Opinie Publica prezentat miercuri de Fundatia pentru o Societate Deschisa.

Pe de alta parte, agenda publica e dominata de problemele nivelului de viata, coruptiei si modului de functionare a institutiilor, dar mass-media (indeosebi televiziunea) considera adesea prioritare alte teme, precum infractionalitate-justitie sau evenimentele mondene.

“Vestea buna este ca - pe baza datelor din sondaj - se poate spune ca lumea nu e atit de telenovelistica pe cit se crede si ca nu e eclusiv preocupata de picanterii legate de viata vedetelor”, a declarat Renate Weber, presedinta Fundatiei pentru o Societate Deschisa la lansarea Barometrului de Opinie Publica intitulat “Perceptii despre mass-media".

Conform datelor din sondaj, circa 83% dintre romani se uita zilnic la televizor, in timp ce doar 12% rasfoiesc zilnic un ziar central. Ziarele locale apar ca fiind ceva mai “apetisante” pentru respodenti, 17% dintre acestia declara ca citesc un ziar local de cateva ori pe saptamana.

Cele mai urmarite emisiuni sunt cele de stiri, acestea captand zilnic atentia a circa 70% dintre privitorii de televiziune.

Romanii continua insa sa aiba o opinie contradictorie in ceea ce priveste profesionalismul jurnalistilor.

Astfel, majoritatea populatiei considera ca jurnalistii sunt bine pregatiti profesional (67% dintre respondenti au aceasta opinie) si ca transmit corect informatiile pe care le afla (63%), in timp ce 48% dintre cei intervievati afirma ca jurnalistii se lasa influentati de sefii lor, iar 43%, spun ca o mare parte sau aproape toti jurnalistii prezinta partinitor unele stiri.

Datele din Barometru mai arata si ca perceptiiile despre partizanatul mass-media sunt cat se poate de diversificate. Pe de o parte, majoritatea celor intervievati considera ca mass-media serveste interesele oamenilor politici (73%), pe cele ale oamenilor de afaceri (67%) sau chiar pe cele ale jurnalistilor (63%), dar si ca urmareste in principal sa obtina profit (62%).

Pe de alta parte, 57% dintre respondenti afirma ca presa serveste interesele populatiei. Putin peste jumatate dintre romani considera ca presa aduce critici opozitiei, iar un numar similar cred ca presa este critica la adresa puterii politice. De asemenea, 45% sunt de parere ca mass-media din Romania contribuie la combaterea coruptiei.

Agenda publica a romanilor este in prezent dominate de problemele nivelului de viata, coruptiei si modului de functionare a institutiilor. Mass-media conteaza in schimb in structurarea agendei publice mai ales pentru temele legate de infractionalitate-coruptie-justitie si de cele particulare, asociate cu urmarile inundatiilor, spre exemplu. Si, dintre mijloacele media, cel care are impactul maxim, este televiziunea.

Agenda publica este puternic asociata cu simpatiile politice: tema functionarii institutiilor este specifica simpatizantilor pentru Alianta DA; infractionalitatea, coruptia si justitia intereseaza in special persoanele care simpatizeaza cu PSD si PRM. Nivelul de viata este tema de interes major pentru indecisii in privinta votului pentru un anume partid politic.

In ceea ce priveste felul in care traiesc, 43% din totalul respondentilor considera ca viata lor este la fel ca acum un an si doar 21% percep o imbunatatire. In acelasi timp, 54% dintre cei intervievati sunt de parere ca lucrurile in Romania merg intr-o directie gresita, si doar 37% isi pastreaza optimismul, afirmand ca directia este una buna.
Romanii raman in marea lor majoritate (70%) nemultumiti de felul in care traiesc, principalul motiv de nemultumire fiind lipsa banilor.

Ei identifica lipsa locurilor de munca si preturile ca fiind cele mai mari doua probleme ale Romaniei. Principalele lucruri care le aduc multumire in viata raman familia si prietenii.

Barometrul de Opinie Publica (BOP) este marca inregistrata a Fundatiei pentru o Societate Deschisa. Volumul esantionului a fost de 2004 persoane, alese pe baza listelor electorale, asigurand astfel consultarea populatiei inclusiv din zonele rurale marginase. Datele au fost culese in perioada 5 mai - 21 iunie 2006 de catre The Gallup Organization Romania.















63 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă