Dupa patru zile in China, realizezi ca dimensiunile unei afaceri sau orizontul de asteptare sub care ele se construiesc in zonele cu adeva rat dinamice ale lumii arata cu totul altfel decit la noi. Si totusi, o asemenea comparatie e inutila. China are dimensiunile unui super continent si viteza de dezvoltare a Japoniei anilor ’60-‘70. Numai ca totul se desfasoara la o scara imensa.

Si la preturi infime. Orice comparatie de pret te ingrozeste si este indiscutabil in favoarea Chinei.

Mai mult, la Beijing se construieste realmente peste noapte si bulevardele moderne, cu cladiri unicat si strazi largi rivalizeaza cu obraznicie cu orice artera europeana sau americana. Si nu e unul, sint zeci de asemenea bulevarde unde comertul e la ordinea zilei, cu produse chinezesti in mare parte, de la autoturisme sofisticate la textile.

Daca aici e centrul de dezvoltare al economiei, intrebarea este cum poate Romånia sa obtina ceva din profiturile care apar peste noapte in acest El Dorado cu ochi oblici? Si daca ar fi de inteles ca aceasta mare tara sa ignore Romånia, e de neinteles cum Romånia pare sa ignore China.

Doar doua firme romånesti au reprezentante permanente aici, chiar daca alte citeva zeci incearca sa mai agate produse chinezesti de toate felurile si valorile. Viteza cu care creste economia chineza pare a nu interesa prea multa lume, desi e un fenomen greu de cuprins.

Un om de afaceri romån, la Beijing , unul dintre putinii prezenti aici, spunea ca nu si-a permis in ultimii cinci ani mai mult de 2 luni de concediu in total, pentru ca lucrurile evolueaza cu atita rapiditate incit nu-ti permiti sa nu fii aici. Si totusi, noi ne permitem. Nu isi permit insa toti marii producatori mondiali.

Si chiar daca China este tara c?piilor si a falsurilor prin excelenta (si excelente ca realizare tehnica), prea putini producatori mondiali de renume isi permit sa ignore preturile incredibile de aici. Si calculul e simplu: daca c?piile tot nu pot fi evitate, macar sa cistigam si noi din preturile incredibil de mici de aici.

Si atunci, un tricou Polo care arata ca unul veritabil costa cam un euro la o negociere dura. Nu e de mirare ca afacerea pentru multi a insemnat aducerea de produse din China si comercializarea lor in alte tari la preturi de zeci de ori mai mari. Dar daca asta e singura afacere cu China, se ignora un fenomen.

Daca nu se tine cont de dimensiunea afacerilor de aici, se neglijeaza oportunitatea deceniului.