Dupa 1990, aproape 150 de formatii straine si nume mari ale showbizului mondial au concertat in Romania. Recordul va fi atins in acest an, cand sunt programate peste 30 de astfel de evenimente. Mai mult decat s-a reusit in ultimii cinci ani.

I-am asteptat ca pe americani, cu urechea lipita de Metronomul lui Cornel Chiriac si schimband clandestin CD-uri de vinil aduse de la bulgari, sarbi sau unguri. Putin mai tarziu, daca vroiam sa ii vedem live pe Scorpions, Joe Cocker sau Phil Collins, ne luam bilet de avion pana la Budapesta sau Praga.

Acum, a venit si vremea ca bulgarii sau sarbii sa fie cei care vin aici sa vada Metallica sau Depeche Mode. Intre ‘90 si 2000, circa 70 de nume ale scenei mondiale, de la artisti care isi cautau afirmarea pana la cei iesiti deja din topuri, au concertat la noi, mai mult de un sfert fiind adusi de “Cerbul de aur”.

In ultimii cinci ani, alte 44 de nume au dat reprezentatii si pe meleagurile dambovitene.

Dar 2006 este anul de referinta in ceea ce priveste numarul si calitatea artistilor si trupelor straine care au fost si urmeaza sa vina in Romania. Valoarea estimata a incasarilor pentru acest an din reprezentatiile numelor straine se ridica la cinci milioane de euro. Putin, in comparatie cu sumele care se invart pe “afara”, dar e un inceput, apreciaza impresarii.

Deocamdata, piata evenimentelor muzicale care au pe afis artisti din strainatate sta mai mult pe umerii companiilor autohtone preocupate de imagine - vezi Vodafone, care i-a adus pe Shakira si Depeche Mode - decat al impresarilor autohtoni. Acestia spun ca romanii nu pot inca acoperi din costul biletelor onorariile cerute de artistii in voga.

Totusi, o analiza de detaliu arata ca reteta cu un nume mare pe afis plus un sponsor care sa-l aduca se poate dovedi chiar profitabila.

75.000 de euro

au costat concertele sustinute la Arenele Romane de catre Deftones si Obituary. Organizatorii sustin ca nu au iesit pe plus, insa au convingerea ca viitoarele evenimente vor fi profitabile

CATIVA PASI PENTRU UN CONCERT REUSIT

CONCERTELE pot fi organizate de companii specializate sau nu in astfel de activitati, de fundatii, de asociatii, de institutii publice. Dupa contactarea artistilor, se negociaza onorariul si are loc semnarea unui contract.

URMEAZA gasirea unui spatiu adecvat (sala, stadion, piata etc.) si, de la caz la caz, inchirierea unei instalatii de sonorizare, a unor masini de fum etc.

SPONSORII joaca un rol foarte important - in functie de sumele, produsele sau serviciile oferite de acestia poate fi stabilit pretul biletelor.

RECLAMA buna vinde de multe ori si produse proaste, asa ca e esential ca despre concert sa se vorbeasca cat mai mult in mass-media (de preferat prin intermediul unor parteneriate, adica fara ca organizatorii sa scoata bani din buzunar pentru asta), iar afisele sa fie cat mai vizibile.

LA NOI, INCA MAI IEFTIN DECAT AFARA

BILETELE la concertele din Romania au fost si sunt inca, in multe cazuri, mai ieftine in comparatie cu cele din strainatate. Organizatorii spun ca fac eforturi sa se adapteze la puterea de cumparare mai scazuta a concetatenilor nostri.

ASTFEL, la concertul din acest an al lui Robbie Williams de la Budapesta, cel mai ieftin bilet este 195 de lei noi, iar cel mai scump (fara a le pune la socoteala pe cele din categoria VIP), 390 de lei.

LA PRAGA, Eric Clapton va putea fi vazut doar de cei ce vor plati intre 125 si 250 de lei noi, in timp ce la Pearl Jam, biletele incep tot de la 125 de lei si merg pana la 200 de lei, iar la Madonna costa intre 390 si 640 de lei noi.

IN VEST, preturile sunt cel putin la fel de piperate: Rolling Stones “se vinde” la Paris cu 285-518 lei, Placebo poate fi vazut in capitala Frantei cu 140-175 de lei, iar intrarea la spectacolul 50 Cent a costat la Londra 145 de lei noi.

PENTRU COMPARATIE, la Depeche Mode, biletele au fost intre 60 si 140 de lei, iar la Shakira costa intre 60 si 150 de lei. La 50 Cent, intrarea a fost 95 de lei noi, iar la Deftones - 60 de lei.

Integral in Capital