Cotroversatul contract EADS

Ion Tiriac a castigat procesul impotriva 'Le Point'

de Manola Romalo     Romania Libera
Joi, 13 iulie 2006, 0:00





Documente:
Sentinta Tribunalului din Paris in procesul Tiriac vs Giesbert
(13.07.2006) PDF

In procesul lui Ion Tiriac impotriva "Le Point", Tribunalul de Mare Instanta din Paris a condamnat directorul saptamanalului la plata unui euro despagubire si a 2000 euro amenda delictuala.

Pe 1 iunie Tribunalul de Mare Instanta din Paris a luat decizia definitiva in litigiul Ion Tiriac impotriva directorului saptamanalului "Le Point", Franz-Olivier Giesbert. Rezultatul deliberarii a fost transmis avocatilor partilor adverse pe 11 iulie.

Pe 10 august 2005 omul de afaceri roman l-a chemat in fata tribunalului pe directorul publicatiei. Obiectul litigiului l-a constituit articolul intitulat "Romania: imprudentul contract" publicat de "Le Point" la 19 mai 2005. Mai precis, doua pasaje picante, semnate de ziaristii Jean Guisnel si Laszlo Liszkai.

Articolul relateaza circumstantele incheierii contractului din 12 august 2004 intre concernul franco-german EADS si guvernul condus la data respectiva de Adrian Nastase.

Cu o valoare de un miliard de euro "afacerea a fost, pare-se, concluzionata in urgenta preelectorala, prin bransa germana a EADS, care autorizeaza o mai mare libertate de manevra fata de regulile stabilite de OECD referitoare la acordarea de comisioane", au afirmat autorii.

Ziaristii descriu in continuare scandalul declansat in Romania de megacontractul pentru securizarea frontierelor, de un miliard de euro.

"Le Point" i-a atribuit lui Tiriac "fapte de coruptie"

Considerat neavantajos de noul guvern, acesta a renegociat cu EADS, realizand astfel o "economie" de 130 de milioane de euro.

"20 de milioane de euro, reatribuite dupa semnarea contractului, ar fi fost primite de Ion Tiriac, fost campion de tenis, devenit om de afaceri si reprezentant in Romania al mai multor industrii germane, printre care Siemens, partener cu EADS in aceasta afacere", afirma ziaristii. Acest pasaj, a spus avocatul lui Ion Tiriac, ii atribuie acestuia "fapte de coruptie si trafic de influenta".

In acelasi articol jurnalistii precizeaza ca "banii ar fi servit la finantarea campaniei electorale a lui Adrian Nastase". Fragmentul contine doua imputatii care "lezeaza onoarea si consideratia lui Ion Tiriac", a spus avocatul acestuia.

Prima instanta - la care au fost prezenti numai avocatii - a avut loc pe 24 noiembrie 2005. (R.l., 3.12.2005). Partea civila a solicitat condamnarea prevenitului Franz-Olivier Giesbert la plata a 100.000 de euro despagubire, la "masuri de publicatie" si la alocarea sumei de 5.000 de euro.

In cadrul acesteia avocatul saptamanalului "Le Point" a solicitat trimiterea procesului la o data ulterioara.

(Acceptata de tribunal, afacerea a fost trimisa la audienta din 23 februarie, urmata de pledoaria din 27 aprilie 2006.) Motivul invocat de avocatul lui Franz-Olivier Giesbert, directorul "Le Point": "Cei doi jurnalisti care doresc sa compara ca martori se afla pe teren pentru reportaje".

De asemenea, "tocmai a primit documente in limba romana care trebuie inca traduse." (Extras din "Decizia Tribunalului de Mare Instanta din Paris, Camera 17, Hotarare din 1 iunie 2006" - n.a.) "Documentele" invocate in aceeasi hotarare sunt - printre altele - si doua articole din "Romania libera". La pledoaria din aprilie, jurnalistul Jean Guisnel, unul dintre autori, a fost prezent.
Presedinta Camerei de Presa de la Tribunalul de Mare Instanta afirma in decizia din 1 iunie ca articolul litigios evoca incheierea unui contract cu EADS pentru a securiza 3.147 km de frontiera.

Cu aceasta ocazie "ziaristii pun in cauza pe Ion Tiriac, imputandu-i faptul ca a primit in favoarea acestui contract comisioane oculte, destinate sa finanteze campania electorala a premierului Adrian Nastase". Camera invoca faptul ca "alegatia unor astfel de actiuni poarta in mod incontestabil atingere la onoarea si consideratia reclamantului" Ion Tiriac.

Articolul din "Le Point" are un scop legitim, de informare a publicului

In decizia din 1 iunie judecatoarea a invocat insa si interesul publicului vizavi de relatarea saptamanalului "Le Point": "(........) nu se contesta faptul ca, fiind vorba de un litigiu privind una dintre cele mai importante societati europene si implicatiile sale politice, publicatia acuzata raspunde unui scop legitim de informare".

De asemenea, trebuie considerat modul de exprimare a celor doi jurnalisti "destul de prudent in articolul intitulat "Romania: imprudentul (sic!) contract german".

Acest lucru este dovedit mai ales prin folosirea frecventa a modului conditional: "EADS ar fi incasat 200 de milioane cu ocazia semnarii contractului." Potrivit tribunalului, directorul Franz-Olivier Giesbert "considera ca ancheta jurnalistica a fost serioasa, fiind vorba de un articol scurt, care se refera in mod exclusiv la o presa straina, prezentand in acest fel informatia".

Dar hotararea face referinta si la anumite aspecte defavorabile autorilor articolului incriminat.

Acestia s-au "multumit sa preia informatiile presarate ici-colo in presa romaneasca, pe o durata de mai multe luni ("Romania libera" din 26 octombrie si 10 noiembrie 2005)", unele chiar eventual posterior articolului incriminat, fara sa fi procedat la investigatii personale si complete, in vederea verificarii exactitatii faptelor de coruptie invocate.

Jean Guisnel, unul dintre autori, a declarat in audierea sa ca "nu putea releva sursa care l-a informat despre comision". Tribunalul considera ca aceasta nu-l poate elibera pe ziarist de orice responsabilitate vizavi de partea civila "atunci cand indatorirea (jurnalistului - n.a.) de a furniza o baza de fapte solide nu implica nicidecum dezvaluirea numelui sursei."

In hotararea din 1 iunie este precizat ca "nu este demonstrat ca jurnalistii au satisfacut principiul contra dictatorialitatii", solicitand reactiile omului de afaceri Ion Tiriac.

De asemenea, elementele anchetei, susceptibile sa confere suficienta credibilitate faptelor urmarite de litigiu, nu se aflau in posesia jurnalistilor inaintea publicarii articolului incriminat, "acuzatul neputand sa beneficieze de scuza de buna-credinta".

In decizia sa Tribunalul de Mare Instanta din Paris cere si publicarea de catre "Le Point" a unui comunicat cu urmatorul text: "Prin hotararea din 1 iunie 2006, Tribunalul de Mare Instanta din Paris, Camera (de afaceri - n.a.) Presa, l-a condamnat pe Franz-Olivier Giesbert, directorul publicatiei "Le Point", pentru defaimarea publica a lui Ion Tiriac, publicand, in editia acestui saptamanal
joi, 19 mai 2005, articolul intitulat "Romania: imprudentul contract german", care-l pune in cauza."

Desi in ultimii ani, antagonismul dintre interesele financiare ale patronilor de presa si libertatea de exprimare a facut victime (exemple recente: expulzarea redactorului sef al saptamanalului "Paris-Match" si a fondatorului cotidianului "Liberation"), prin tonul moderat al deciziei si suma modica cu care a amendat "Le Point", judecatoarea Anne-Marie Sauteraud, specializata in litigii de presa, a dat ambelor parti o lectie democratica.















112 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri