Romania jerpelita (de Bogdan Ficeac)

de Bogdan Ficeac     Romania Libera
Joi, 13 iulie 2006, 0:00


Daca privesti harta rutiera a Europei, iti sare in ochi diferenta dintre Est si Vest. Occidentul este brazdat de autostrazi, ca un organism viu care pulseaza seva bunastarii printr-un paienjenis de artere, in timp ce statele fostului lagar socialist sunt cufundate in cenusiul stagnarii.

Doar ici-colo, de regula pornind de la capitale, incep sa creasca, exasperant de incet, firele unor superdrumuri.

In Romania, ani de zile s-au facut mai mult ceremonii de inaugurare decat s-a construit! S-a inaugurat santierul pe Autostrada Soarelui, dupa care s-a deschis primul tronson, apoi s-a inaugurat al doilea, iar acum, fiindca un an intreg s-a stat degeaba, a inceput o noua moda: inaugurarea cu firul. Mai ramane de inaugurat gardul de protectie. Pana nu se fura cu totul...

Am fost si in Grecia, si in Spania si am vazut cum se construiesc autostrazi cu o viteza uluitoare, dar n-am auzit de atatea ceremonii ca pe la noi! Acolo se tace si se face. La noi se clampane in nestire, dupa care - nimic. Dar, cand e de furat, se fura pe rupte. Pe autostrada Pitesti-Bucuresti, la nici un an de la inaugurarea refacerii, au aparut gropile.

In schimb, a disparut constructorul, cel care avea sediul intr-o casuta postala din Italia si reprezentanta la Caciulata. S-a facut ancheta, iarasi nimic! Nici macar n-am aflat cine si in ce conditii a semnat asemenea contracte grase in detrimentul banului public. Cu Bechtel, alt scandal.

Dupa ce s-a lamurit contractul si am aflat ca s-au economisit circa 400 milioane de euro, nu ni s-a mai spus cine le pusese gand rau si ce pedeapsa usturatoare a primit. Din nou declaratii peste declaratii, ca incepe constructia, ca va fi un proiect grandios, dar pe santierele respective nu misca nici musca! Culoarul IV, cu foarte restranse exceptii, este si el incremenit in proiect.

Din cand in cand, se mai organizeaza conferinte de presa unde se impart aceleasi comunicate despre cat de frumos va arata supersoseaua. Deocamdata, in paralel cu inaugurarile de tronsoane, pe Bucuresti-Fetesti au aparut primele gropi. Si primul scandal referitor la returnarea dubioasa a unor garantii.

Mai este autostrada Bucuresti-Brasov, despre care iarasi auzim de ani de zile, dar la care nu s-a batut nici primul tarus. Mereu i-a fost schimbat traseul in functie de interesele diversilor samsari de terenuri. Cand sa se treaca la cumparat, apareau alti mari smenari, cu alte idei si alte trasee.

S-au facut licitatiile, s-au desfacut licitatiile, acum iar avem un traseu si se vorbeste ca va incepe achizitia de terenuri. Se vorbeste. De facut, inca nu s-a facut nimic.

Fara autostrazi nu vom putea iesi din zona gri a unei economii periferice, nu vom putea dezvolta turismul, nu vom putea incuraja investitorii straini sa vina masiv in Romania. Este un adevar arhistiut, dar care nu i-a sensibilizat prea mult pe guvernantii patriei din ultimii 17 ani.

S-a construit cu picatura, fara o strategie clara de dezvoltare pe termen lung a tarii si nici macar suficient pentru a mentine starea drumurilor din 1989.

Unele sosele nationale, este adevarat, arata mai bine ca atunci, avem si amintitele crampeie de autostrada, dar marea masa a drumurilor patriei a ajuns intr-un hal fara de hal! Sunt drumuri judetene de pe care nu doar ca s-a jupuit asfaltul, dar s-au mancat chiar si straturile de rezistenta de dedesubt, disparand orice urma a vreunei lucrari facute de mana omului pe acolo.

Bani sunt, bani vor veni cu ghiotura, constructori sunt, mai ramane sa fie si vointa politica necesara pentru a scoate Romania din starea de jerpeleala actuala.



















47 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version